Registrera faktura med gammalt förfallodatum - eEkonomi

  • 16
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 månader sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Hej,
Jag har märkt att jag i modulen med bankkoppling inte kan registrera faktura med förfallodatum senare är dagens datum. Varför är det så, och går det låsa upp den möjligheten? Det bästa om det finns en gammal faktura är ju att kunna registrera det korrekta datumet.
Foto på ST

ST

  • 726 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

  • 16
Foto på skogsvandrarn

skogsvandrarn

  • 356 poäng 250 badge 2x thumb
Ett till tips på vägen. När man då redan kommit på efterkälken och först betalat via banken. Sedan reggar leverantörsfakturan så kommer vi till sista steget. När vi då matchar bankhändelsen. Då har ni chansen igen att lägga in ett mer korrekt datum... Men det lättaste vore förstås att acceptera den rätta förfallodagen...
Foto på jola

jola

  • 892 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Tillåt att att förfallodatum på leverantörsfaktura är tidigare än dagens datum. Ä....

Bakgrund/behov:
När en leverantörsfaktura registreras får man ibland felmeddelandet "Förfallodatum får inte vara tidigare än dagens datum.". Rent betalningsmässigt behöver jag betala fakturan omgående, men för reskontran vill jag registrera det förfallodatum som är överenskommet med leverantören, dvs (nästan alltid) det förfallodatum som står på fakturan.
 
Förbättringsförslag: 
Ändra så att förfallodatum får anges tidigare än dagens datum när en leverantörsfaktura registreras, genom att ersätta dagens stoppande fel med ett varningsmeddelande.  Exempelvis: "Varning. Angivet förfallodatum är tidigare än dagens datum."
Varningsmeddelandet behöver visas direkt när fältet har fyllts i, innan man trycker på knappen "Bokför". Helst med en annan färg än röd för att tydliggöra att det inte är ett stoppande fel.

Följdkrav: För de fakturor som registreras med ett förfallodatum tidigare än dagens datum, ska funktionen för leverantörsbetalningar (LB-filer) sätta  betalningsdatum till första möjliga betalningsdag (dvs, till "omgående betalning" enligt bankgirots specifikation för Leverantörsbetalningar).
(Redigerad)
Foto på Lars R

Lars R

  • 10,280 poäng 10k badge 2x thumb
Välkommen! Du är i gott sällskap med det här önskemålet. Det är nog idag bara Visma som inte vill förstå att det här är viktigt. Alla vi andra vill ha en korrekt registrering av våra fakturor.
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 15,778 poäng 10k badge 2x thumb
Jultomten kommer mitt i sommaren i år... :-) 

Från https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/nyheter-eekonomi-26-6:

Registrera leverantörsfaktura där förfallodatum passerat/spärra leverantörsfaktura för automatisk betalning till banken 
För dig som har bankkoppling där du skickar dina leverantörsfakturor till banken via bankkopplingen har det tidigare varit ett problem att du inte kunde registrera in en leverantörsfaktura där förfallodatumet har passerat. 
Nu har du möjlighet att registrera leverantörsfakturor i efterhand, även om du har bankkoppling. Du har nu i samband med detta möjlighet att bocka för om fakturan har betalats manuellt på banken. Samma markering kan även användas för att spärra en leverantörsfaktura från att automatiskt skickas till banken för betalning. 

Jag har precis testat detta och det verkar fungera precis som beskrivet ovan. Försöker man bokföra en faktura med ett tidigare förfallodatum så får man en uppmaning att bocka i Manuell betalning. Gör man det så går det att bokföra fakturan.



Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 15,778 poäng 10k badge 2x thumb
Sedan kan jag tyvärr inte låta bli att lämna följande tillägg:

Visma beskrivning av det tidigare problemet fortfarande inte riktigt tycks stämma med den av oss användare upplevda verkligheten. För detta har inte bara berört de som skickar/lämnar betalningsuppdrag i form av fil/överföring TILL banken utan det tycks även ha drabbat alla som har något form av automatiskt kontoutdrag? I alla fall för Swedbank-kunder. 

Jag skriver inte detta för att vara en surkart utan för att jag vill försöka hjälpa att Visma att bli ännu bättre. Jag har en oro att Visma av någon anledning inte någonsin till fullo förstått problemet eller så brister man i den interna kommunikationen om vad problemet har varit och säger fel saker nu eller så klarar man inte av att kommunicera till oss användare om vad de bakomliggande orsakerna ha varit.
Foto på Lars R

Lars R

  • 10,230 poäng 10k badge 2x thumb
Äntligen!

Men beskrivningen från Nellie i mailet uppfattar jag inte som korrekt. Hon skriver att problemet BARA har gällt dem som har sådan bankkoppling som innebär att man skickar fil till banken.
Jag har aldrig haft en sådan koppling. Ändå har jag inte kunnat registrera förfallodatum som har passerat. 
Foto på jola

jola

  • 892 poäng 500 badge 2x thumb
Instämmer! Problemet har gällt även de som inte har någon bankkoppling för betalningar.

Från Khedron Wilks inlägg ovan:
Jag har precis testat detta och det verkar fungera precis som beskrivet ovan. Försöker man bokföra en faktura med ett tidigare förfallodatum så får man en uppmaning att bocka i Manuell betalning. Gör man det så går det att bokföra fakturan.
Hm, bra att det går att bocka i manuell-betalning, men det ska väl även gå att ange ett tidigare förfallodatum och skicka det hela till banken för omgående betalning?  (Dvs med betalningsdatum=GENAST enligt Bankgirots specifikation för Leverantörsbetalningar:
https://www.bankgirot.se/globalassets/dokument/tekniska-manualer/leverantorsbetalningar_tekniskmanual_sv.pdf)
(Redigerad)
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,048 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Jola!

Jag bryter ut ditt svar här och skapar en ny tråd för ditt önskemål.
/Lovisa

Du hittar den nya konversationen här: Skicka betalning till banken med tidigare förfallodatum - eEkonomi
Foto på M Risberg

M Risberg

  • 2,768 poäng 2k badge 2x thumb
Tack Visma för att ni ordnade med detta. Det betyder mycket för mig, får mig att tycka om att betala för eEkonomi när det "beter sig" mer som en mänsklig bokföringskonsult - eller bara så som jag förväntar mig.

Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,048 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej allihopa!

Precis som Khedron redan nämnt i tråden så är detta önskemål nu uppfyllt i Visma eEkonomi :)

Min kollega Nellie har sammanfattat det i tråden "Uppdateringar i eEkonomi juni 2019."

"Registrera leverantörsfaktura där förfallodatum passerat/spärra leverantörsfaktura för automatisk betalning till banken 
För dig som har bankkoppling där du skickar dina leverantörsfakturor till banken via bankkopplingen har det tidigare varit ett problem att du inte kunde registrera in en leverantörsfaktura där förfallodatumet har passerat. 

Nu har du möjlighet att registrera leverantörsfakturor i efterhand, även om du har bankkoppling. Du har nu i samband med detta möjlighet att bocka för om fakturan har betalats manuellt på banken. Samma markering kan även användas för att spärra en leverantörsfaktura från att automatiskt skickas till banken för betalning."

Ha en fin dag!

/Lovisa
Foto på ST

ST

  • 726 poäng 500 badge 2x thumb
Det är ju helt fantastiskt det bara tog er drygt 4 år att förstå att denna grundläggande funktion nog var en bra idé trots allt!
Foto på Viola

Viola

  • 2,260 poäng 2k badge 2x thumb
Jag hade önskat att ni hade tänkt lite längre och lagt in så att det går att under Inställningar säga att man vill kunna registrera samtliga leverantörsfakturor på "gammalt" förfallodatum och att det är en generell regel.
Inte som nu att jag måste på varje "gammal" klicka i en väldigt liten ruta på varje leverantörsfaktura. Detta är inte användarvänligt i de fall man har väldigt många med gamla datum, tex när man är redovisningskonsult och registrerar fakturor i efterhand.
Viola

Foto på Victor Magnusson

Victor Magnusson, Manager Team Onboarding

  • 9,912 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Viola,

Tack för att du hör av dig och hjälper oss att bli bättre.

Jag är lite nyfiken på hur du som redovisningsbyrå idag arbetar i Visma eEkonomi med dina kunder? Jag tolkar ditt inlägg som att du gör ganska mycket för dina kunder, men att kunden alltid sköter betalningarna? Får du fakturorna av kunden och lägger in dessa själv i eEkonomi? Eller använder de Visma Scanner eller Elektroniska fakturor för att få in fakturorna?

Vi har lite semester på gång nu i mitt Team, men om du är intresserad skulle jag kunna be en kollega kontakta dig i slutet av augusti för en dialog/genomgång om bästa sätt att samarbeta/arbeta med olika kundtyper i Visma eEkonomi?

Hoppas du får en fin sommar!

/Victor
(Redigerad)
Foto på Viola

Viola

  • 2,260 poäng 2k badge 2x thumb
Hej

Det är ok att ni hör av er i slutet av augusti

Viola
Foto på Lars R

Lars R

  • 10,280 poäng 10k badge 2x thumb
Det verkar ha gått troll i det här gamla felet. Lösningen är verkligen halvhjärtad och primitiv. Det finns ingen anledning varför man ska behöva kryssa i en ruta för varje sådan faktura. Jag, och många med mig, har för åratal sedan beskrivit den enda rimliga lösningen: 
Låt oss lägga in det datum som står på fakturan oavsett om det är gammalt. Och göra detta utan några extra kryss eller liknande. 
Om man har valt att föra över fakturorna till banken för automatisk inläggning där så ändrar Visma vid behov  passerade datum till morgondagens datum. Men detta görs enbart i filen till banken, inte i Visma.
Kan det bli enklare ?