Registrera leverantörsfaktura i efterhand - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Startade mitt företag under 2016. har nu upptäckt att den första leverantörsfakturan (inköp av material för tillverkning) betalades direkt från företagskontot innan vi körde igång med eEkonomi). Den är alltså betald men inte bokförd.... Är det manuell verifikation som gäller? Om så är fallet, vilken är "best-practice" för kontering?
Foto på MBR

MBR

• 190 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Karl Wilsborn

Karl Wilsborn, Moderator

• 9,254 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Det enklaste är om du registrerar fakturan och betalar den precis som vanligt, då du numera säkert har en invand rutin med det. Sen får den ju ett senare verifikationsnummer, men det är inte mycket att göra åt. 

Visst, det går även bokföra fakturan och dess betalning med manuella verifikationer, men tycker inte du behöver krångla till det med det.

/Karl
Foto på MBR

MBR

• 190 poäng 100 badge 2x thumb
Hej, tack för ett snabbt svar! Mitt problem är dock att fakturan är betald och betalningen gjordes innan bankkopplingen var uppsatt. Om jag lägger in den som en normal leverantörsfaktura kan jag inte matcha den
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej MBR,

Precis som Karl skriver kan du registrera leverantörsfakturan i efterhand (om du har bankkoppling med Handelsbanken eller Danske Bank) så markera du leverantören för Autogiro, så den inte går iväg till banken för betalning.

När den är upplagd går du in under Kassa- och bankhändelser - väljer Ny bankhändelse och skriver in betaldatum och belopp och sedan kan du Matcha och välja Betalning av leverantörsfaktura.

Det går att manuellt lägga upp händelser som skett innan bankkopplingen blev aktiv.
Under Inställningar - Kassa- och bankkonton ser du när er bankkoppling Aktiverades.

Känns något oklart eller om du har fler funderingar får du gärna återkomma

Ha en fin dag
/Susan

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.