Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Registrering av ny kund: varför är postnummer obligatoriskt?

Många av mina kunder är privatpersoner och jag ser ingen anledning till att be dem om en fysisk adress, eftersom allt numera sker digitalt. Det känns snarare som om jag gör intrång på deras privatliv, eftersom deras privata adress inte har något med inköpen att göra. Hur kommer det sig att det är obligatorisk att ange postnummer och ort när man lägger upp en ny kund? Hur kan jag ta bort det? 
Tack för hjälpen!

4 SVAR 4
Thomas51
CHAMPION

Om du skickar faktura är det ett lagkrav att köparens namn och adress ska stå med. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fast inte om det är en förenklad faktura väl, där beloppet är under 4000kr?

 

Tycker också det är ett problem att Visma kräver postnummer och ort som obligatoriskt.

Hej Niklas!

 

Vill bara göra ett litet tillägg att beloppsgränsen för att få utfärda en förenklad faktura är under 2000 kr ink moms så att det inte blir något missförstånd. I dagsläget har vi inget specifikt stöd för förenklad faktura i Visma eEkonomi. Som det ser ut nu är adress alltså ett krav på våra fakturor. Om stöd för förenklad faktura är en funktion du skulle vilja se i framtiden är du varmt välkommen att skriva det som ett önskemål i vår idéflik i området för Visma eEkonomi. Jag är inte säker på hur prioriteringen ser ut kring stöd för förenklad faktura, men detta är något vi kan kika på om du skulle vilja lämna det som önskemål. 

 

Ha det fint!

/ Josefine 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Thomas! 
Jag trodde att de reglerna hade ändrats med tanke på att vi numera lever i en så digital värld - och jag själv får ofta fakturor från företag med enbart mitt förnamn + efternamn + epostadress. 
Då vet jag att även fysisk adress fortfarande gäller. 
Stort tack för hjälpen!