Regler för skattebefriade organisationer och anställda - vad gäller julbord/gåvor?

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Vismas skatteexpert skriver angående kostnad/avdragsrätt för julbord och julgåvor och det som gäller aktiebolag och enskilda firmor. Vad gäller för organisationer och ideella föreningar som inte betalar skatt? Skatteverket lämnar olika besked och inget skriftligt. Ett år skulle alla anställda betala förmånsvärde på julbordsvärde över 90 kr. Ett år är kostnad på över 600  helt avdragsgill för organisationen och den anställde ska inte skatta.  Vet er expert vad som gäller?
Foto på Lisa

Lisa

• 70 poäng

Publicerades för 5 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Pär Gustavsson

Pär Gustavsson, Champion

• 3,320 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Lisa

Det var en knepig fråga du hade. Jag förstår att Skatteverket själva har svårt att besvara frågan eftersom ideella föreningar inte betalar någon skatt. Rent hypotetiskt sett så spelar det ingen roll om ni bokför på avdragsgilla respektive ej avdragsgilla konton eftersom vi aldrig kommer till någon skatteberäkning och får återlägga vissa kostnader innan vi räknar ut skatten. Jag har inte heller hittat något belopp då förmånsbeskattning ska utgå. 

Tråkigt att göra dig besviken för jag har tyvärr inget bra svar på din fråga.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.