Reglera konto 2510 - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Har problem med att få ihop summorna på konto 2510. Hur ser jag att dessa är korrekta?
Har efter övergången från Eget Aktiebolag till e-ekonomi haft väldiga problem att få skattekontot 1630 och skatteskuld 2510 (eget aktiebolag la ju både löner mm på detta konto). Har väldigt stora summor som ingående summor år 2015 och 2016.  Eget aktiebolag verkade också använda 2510 istället för 2518 och när jag började använda e-ekonomi så ställde detta till det då vissa saker hamnade på 2518. Och det faktum att det som skedde innan i bakgrunden, skulle man bokföra själv bara så där. Nu äntligen stämmer konto 1630 efter 1,5 år. Och kontot 8910 verkar ju också rätt.

(Och vet nu inte varför men 2016 hade jag en slutskatt i mars och ytterligare en i juli. Men ingen mars 2017 ? Men hur eller hur så ska ju detta reglerats och borde stämma. )

Jag har fortsatt att använda 2510 istället för 2518. Spelar väl inte så stor roll!
Och fått göra en massa korrigeringar på saker som hamnat på fel konto, då e-ekonomi verkade vilja ha detta i vissa skeden. Så det är svårt för mig att följa allt med de importerade posterna för 2015 och halva 2016. Med det som jag själv lagt in efter juli 2016. Då mycket blev fel och jag har fått sitta och korrigera och fixa. 

Vill nu ha en metod att kunna räkna så att 2510 summan jag har idag är den rätta. Och vad gör jag om den diffar. Hur räknar jag då bort den/korrigeras det? Eftersom 1630 stämmer på öret.

Många frågor i en kanske?
Foto på Steff66

Steff66

• 526 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Steff66,

Förstår att det kan bli mycket strul med siffrorna när man har valt att byta från Visma Eget Aktiebolag till Visma eEkonomi då kontoplanerna inte riktigt stämmer mellan dessa program.

Att du har fortsatt använda 2510 istället för 2518 spelar ingen roll då du ändå använder rätt kontogrupp.

Det blir komplicerat att justera värdet på konto 2510 då du skriver att konto 8910 stämmer, för annars var mitt förslag att boka mot det enligt Debiterad preliminärskatt 2510»

En metod att kontrollera att beloppet på konto 2510 stämmer finns inte utan det hade jag kontrollerat mot det preliminära slutskattebesked som du får från Skatteverket.
Sen självklart kan man ju gå igenom de transaktioner som har påverkat kontot under Bokföring - Transaktionsanalys men det antar jag att du redan har gjort.

Vill ändå passa på att tipsa om forumtråden Bokföra f-skatt och årets skattekostnad» då vi kanske har andra användare som läser din tråd.

Vet inte om vi har nån annan användare på forumet eller kanske nån av våra champions som har ett förslag på hur du kan korrigera detta och mot vilket konto i så fall.

/Cecilia

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.