RemoteApp och Desktop Connection - Administration

• 2
  • Problem
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!

Vi är sedan några veckor tillbaka tre stycken användare av Visma inom vårt företag, möjligheten att använda Remote Desktop in mot servern är ju begränsad till två användare och vi satte därför upp en Remote Desktop Server och har publicerat Visma Administration 1000 som RemoteApp. Av flera anledningar, främst säkerhetsmässiga sådana, så vill jag som systemadministratör undvika att användarna kör Remote Desktop rakt in på servern, varför jag valde RemoteApp lösningen.

Men här stöter vi på problem, det nya gränssnittet i Visma Administration spökar för oss och när man klickar på tabbarna, t ex Kontakter, Leverantörer osv så "hoppar man ur" programmet, klickar man någonstans på skärmen igen så ser man Visma Administration minimerat igen och så kan man öppna det därifrån, sedan klickar man på annan tab och så försvinner programmet igen.

Jag ser här i forumet att det är många som använder RemoteApp och Desktop Connection. Det vore nog önskvärt om utvecklingsavdelningen snarast kan hitta en lösning på detta problem. Under tiden kommer mina användare få köra två åt gången medans den tredje tar en fika.

Lokal installation av klienten fungerar inte som systemet är designat just nu då svarstiderna från servern som står på annan ort, förvisso med 100Mbit/s, i båda ändar är bedrövligt långsamma. Märkligt kan tyckas då alla andra applikationer vi har fungerar klanderfritt svarstidsmässigt, men det är ju en annan fråga.

/Jocke

Foto på Jocke Pihlstrom

Jocke Pihlstrom

• 70 poäng

Publicerades för 4 år sedan

• 2
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,970 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Jocke, 

Tack för att du uppmärksammar oss om problemet. Att programmet skulle försvinna och flimra runt som du beskriver låter väldigt konstigt. Jag har inte hört detta förut men fick veta nu att det nämnts för vår support vid något tillfälle. Vi skulle gärna kika närmare på det. Jag ber en kollega ringa och prata med er om fenomenet, till en början. 
Foto på Mikael

Mikael

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Hejsan.

Jag har också samma problem med publisering av Visma ADM via remoteapp. Jag trodde att det var kopplat till server 2012 r2 men märkte samma fenomen även hos en annan kund till mig i 2008 r2 miljö. Finns det någon lösning på detta i dagsläget? 

Med vänlig hälsning
Mikael Lindström
Foto på Ludvig D

Ludvig D

• 64 poäng
Jag har också försökt reda ut detta problem... Verkar som att det varken finns en lösning eller att det kommer komma en lösning inom den närmsta tiden tyvärr. När jag frågade om det i maj så fick jag det här svaret:
Hej Ludvig,
Det stämmer att det fungerar dåligt att använda programmet med Remote app på Windows Server 2012. På 2008:an fungerar det bättre.
Vi har inte fått svar på vad som orsakar detta men har det på vår åtgärdslista. Jag förstår att det är angeläget för flera kunder att få en lösning på problemet men vi har haft svårt att prioritera detta i utvecklingsarbetet. Målet är att få bukt på det på sikt men jag kan inte garantera att vi löser det under 2015.
(Redigerad)
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,442 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

Svaret Ludvig återger ovan stämmer, vi är medvetna om problemen på Windows Server 2012. Vi har dock inte lyckats återskapa eller hört om samma problem i 2008, så kontakta oss gärna på 0470-706200 om du vill att vi undersöker detta närmare.
Foto på Helene Struthers

Hej på er, 

Tack för att ni visar ert intresse. Vi har med oss det här problemet i vårt långsiktiga arbete med prestanda och kvalitetsarbete, så den är inte bortglömd på något sätt. Men det stämmer fortfarande att vi inte kommer ha en lösning på det under 2015. 
Foto på Helene Struthers

Hej!

I version 2015.2 har vi gjort anpassningar för att åtgärda detta. Vi har kunnat återskapa felet och testat att det inte uppstår i nya versionen, så nu hoppas vi att det fungerar bättre för er. 

Återkom om problemet kvarstår i något form. 
Foto på Jonas L

Jonas L

• 150 poäng 100 badge 2x thumb
Hej, Har precis samma fenomen på min installation i AzureRemote App... Skall testa och uppdatera min installation till 2015.2 och återkommer med resultatet.

/Jonas

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.