Rensa i/göra om artikellista - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag säljer tjänster och listan över artiklar har tyvärr börjat bli vildvuxen där även dubletter börjat dyka upp. Hur är det - finns det några bestämmelser eller rekommendationer kring hur eller när man får rensa i och göra om artiklarna? Jag tänker att det skulle kunna anses att räkenskaperna blir svårare att följa om man gör det. Eller är det fritt fram att göra detta och även mitt i ett räkenskapsår?
Foto på carlnilsson

carlnilsson

• 1,344 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 3 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på My Janhall

My Janhall, Moderator

• 2,492 poäng 2k badge 2x thumb
Hej, 

Någon rekommendation är svår att ge kring detta eftersom det egentligen endast påverkar din egna statistik i programmet. Din bokföring märker inte av vilken av dina artikeldubbletter du använder om dessa artiklar har samma Artikelkontering, verifikationen kollar alltså på kontona som försäljningen ska bokföras på och inget annat på artikelns information. :) 

Vad det gäller din statistik så tänker jag främst på din försäljningsstatistik. Till exempel: Du har två artiklar varav den ena är en dubblett av den andra, skapar du då fakturor med båda artiklarna varannan gång så blir statistiken som du kan gå efter via Försäljning - Artiklar - Statistik inte korrekt eftersom du använt olika artiklar för samma uppgift. 
Kontentan av det hela är att du kan rensa och göra om dina artiklar men då också medvetet om att det påverkar din statistik, däremot kanske till det bättre när du sedan endast har en artikel av varje "sort". 

Ha en fin dag! 
/My  
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 48,844 poäng 20k badge 2x thumb

Det går att exportera artiklar till Excell-fil och där fixa till den, sedan går det att importera den tillbaka
Vet ej om man måste ta bort alla artiklar i eEkonomi innan importen för att det skall  bli bra
(Redigerad)