Representation 2017 Ändrade regler hur bokför man

• 6
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad

Från 2017 är representation inte avdragsgill men man skall kunna dra moms ändå vad jag kunnat läsa mig till? Tänker jag rätt i mitt exempel ang. hur jag bokför from 2017.

Ex. Middag 2 personer

Totalt 700:-

Mat - 460:-

Vin - 140:-

Dricka - 50:-

Kaffe - 50:-

Totalt debiterad moms från restaurangen är 88:-

Kan man kontera såhär;

2440 - 700:- (leverantörsskulder)

2610 - 92:- (ing. moms)

6072 - 608:- (Representation ej avdragsgill)

Om jag förstår skatteverket rätt så får man lov att dra 12% moms på repr. på mat om underlaget överstiger 300:-/person exkl.moms alltså max 36:-/person. Om underlaget innefattar både mat och alkoholhaltig dryck så får man dra max 46:-/pers om underlaget överstiger 300:-/person exkl. moms, det senare är hur jag räknat i mitt exempel. Detta enligt schablon man kan tydligen räkna på ett annat sätt också men här får jag inte till det riktigt...

700:- minus deb. moms =612:-

Deb. mat 560:- exkl.moms är 500/612=82% 500X82%=410X12%=49,20:-

Deb. alkohol 140:- exkl. moms är 112/612=18% 140X18%=25,20X25%=6,30

Alltså får jag dra moms med 55:50. Vilket måste innebära att jag tjänar på att räkna enligt schablon på denna representation, är detta rätt förstått, och får jag välja vilken metod jag använder?

Undrar också om all representation numer skall läggas på konto 6072 ej avdragsgill representation, och 7632 intern ej avdragsgill.

Men fika etc såsom kaffe/kakor/frukt/macka som inte ersätter en måltid är fortfarande avdragsgill stämmer detta? Om jag lägger detta på 6990 Div. övriga kostnader funkar det, el 7690 Div. övriga personalkostnader.

Tacksam för input i denna djungel om någon vet. /Marie

Foto på MarieN

MarieN

• 6,454 poäng 5k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 6
  • 1
Foto på Ankan

Ankan

• 1,534 poäng 1k badge 2x thumb
Hej!
En sak är klar du kan inte dra av mer moms än vad du blivit debiterad.
Använd 2641.
2641 88kr resten ej avdragsgillt  enligt schablonen.
Beräkna avdrag med schablon

Om det i måltiden ingår både mat och alkoholdryck kan du beräkna avdraget med hjälp av en schablon. Enligt schablonen får du avdrag för moms på 46 kronor per person och tillfälle under förutsättning att kostnaden är minst 300 kronor exklusive moms per person. Dessutom ska debiterad moms vara minst 46 kronor per person och tillfälle.

Andra regler gäller vid inkomstbeskattning

Vid inkomstbeskattningen är utgifter för förtäring inte avdragsgilla annat än om det är fråga om förfriskningar och annan enklare förtäring som inte kan anses som en måltid och som är av mindre värde. Exempel på enklare förtäring som inte kan anses som en måltid och som är av mindre värde är läskande alkoholfri dryck, kaffe, te respektive kakor, bullar, frukt och en enklare smörgås som inte ersätter en måltid.

Foto på MarieN

MarieN

Naturligtvis 2641 - skrivit fel!!

Foto på MarieN

MarieN

Ja självklart får jag inte dra mer moms än vad jag har på kvittot - missade att kolla vad den totala summan på momsen var. Så helt rätt, så jag har tänkt helt rätt med konteringen om jag ändrar till 2641 och 88:- (rest. del på ej avdragsgillt).

Däremot får du gärna förklara inkomstbeskattningen. När använder jag detta?

/Marie

Foto på Ankan

Ankan

• 1,534 poäng 1k badge 2x thumb
Det menas vad som kan bokföras som avdragsgillt eller ej avdragsgillt.
Fika, frukt och enklare smörgåsar kan bokas som avdragsgillt 6071 men inte måltider dvs 6072
Foto på MarieN

MarieN

Okej klart som korvspat - Tack för all utomordentlig hjälp! Uppskattas :)

/Marie

Foto på andre

andre

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Du får göra avdrag för moms vid representation om kostnaderna har ett omedelbart samband med verksamheten som när representationen ingår som ett naturligt led i affärsförhandlingar eller vid personalvård.

Du ska också ha en verksamhet där du har rätt att få tillbaka eller är skyldig att betala moms. Representation kan till exempel ske i samband med en lunch eller middag eller i samband med ett mingel där det enbart finns drycker.

Så här mycket får du göra avdrag för
Om du i samband med representation har kostnader för mat och dryck får du göra avdrag för moms på ett underlag som får vara högst 300 kronor exklusive moms per person och tillfälle. Du kan göra avdrag med högst 36 kronor per person om kostnaden enbart gäller mat och alkoholfri dryck.

Om kostnaden för mat och dryck eller enbart dryck är högst 300 kronor exklusive moms per person och tillfälle, får du göra avdrag för hela momsen.
Om kostnaden överstiger 300 kronor exklusive moms och gäller både mat och alkoholdrycker, ska avdraget beräknas genom en proportionering utifrån de faktiska kostnaderna exklusive moms för mat respektive alkohol. I vissa fall kan du istället välja att beräkna avdraget enligt en schablon.
Beräkna avdrag med schablon
Om det i måltiden ingår både mat och alkoholdryck kan du beräkna avdraget med hjälp av en schablon. Enligt schablonen får du avdrag för moms på 46 kronor per person och tillfälle under förutsättning att kostnaden överstiger 300 kronor exklusive moms per person. Dessutom ska debiterad moms vara minst 46 kronor per person och tillfälle.