Reseräkning - Visma Enskild Firma

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 veckor sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!

Jag har använt mig av Er reseräkning (pdf) några gånger som enskild näringsidkare. Det är ju inte alltid som alla utgifter betalas på plats och därmed ej heller under tiden för själva resan (exempelvis kan ju Stockholms trängselskatt komma flera månader senare). Ska man invänta sådana kostnader innan man bokför reseräkningen eller ska man redovisa allt separat, vartefter som kostnaderna betalas?

Med vänlig hälsning,

/LS

Foto på UniKum

UniKum

• 1,728 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 1 månad sedan

• 0
  • 1
Foto på UniKum

UniKum

Inga idéer här?
Foto på UniKum

UniKum

Vad beror det på att Visma har dragit in sin mailsupport? Går det dåligt för företaget eller är det av ren snålhet som man har ändrat sin strategi? Oavsett vilket så är lösningen med att enbart hänvisa till forumet uppenbarligen värdelös för kunderna. :(
Foto på UniKum

UniKum

Jag gör ett sista försök att få hjälp här och tar samtidigt och omformulerar frågan lite... Om det i bokföringen inte alls är nödvändigt att sammanställa alla kostnader som kan härledas en och samma resa (som på en reseräkning), vad ska man då ha blanketten till?
Foto på Thomas

Thomas, Champion

• 12,066 poäng 10k badge 2x thumb
Bokför trängselskatten när den betalas. Syftet med reseräkningen är att kunna visa för Skatteverket att resan inte är privat i fall de skulle göra en kontroll. 

Foto på UniKum

UniKum

Tack, äntligen ett svar!

Betyder det att reseräkningen alltså inte har någonting med bokföringen att göra då? Jag har alltid trott att den var tänkt att användas som ett hjälpmedel, där man samlar alla tillhörande verifikationer (trakamenten, biljetter och övriga kostnader).

/LS

Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,114 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!
Det stämmer att reseräkningen är ett underlag.
Dels för Skatteverket om de undrar över dina resor. Men det kan också användas till bokföring eller lönehantering - underlag även där.
/Anna
(Redigerad)
Foto på UniKum

UniKum

OK,
Jag tror iofs. inte att Skatteverket nöjer sig med en reseräkning om det skulle bli revision. De lär kräva konkreta underlag som faktiskt styrker att det rör sig om en tjänsteresa. Att blanketten är tänkt att användas för lönehantering låter mera rimligt.

Åter till bokföringen... Är det enda viktiga alltså att man redovisar alla kostnader kronologiskt (dvs. inte samlar dem efter aktivitet)?

Med vänlig hälsning,

/LS