Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

jcv_86
MEDLEM

Inkomstskatt alternativ - eEkonomi

Då var det dags igen.... Förra året valde jag bara ulle, dulle doff och hoppades på det bästa men i år har jag bestämt mig för att jag ska ta tag i det här. Jag förstår NADA om resultatplanering och jag har försökt läsa all information ni har om det i hemsidan men det går bara inte in i min hjärna! 

Om jag väljer lägst inkomst får jag fram att skatten i år ska vara 81.212:-
Om jag väljer högst eller undvik statlig skatt får jag istället fram 136.614:-

Varför får jag så stor skillnad? Och vad innebär detta för skatter kommande år?

Jag har haft en rätt tokig år då jag har försökt lämna tillbaka en skuld som företaget hade gentemot mig privat, gjort en överföringskontrakt av min lokal som gav en stor vinst, fått tillbaka en deposition från min gamla lokal och lämnat deposition i min nya, köpt en överlåtelseavtal för en ny lokal samt investerat i en hel del grejer i företaget. Har detta någon betydelse alls i skillnaden eller är detta oväsentligt? Vad ska jag välja???!!!!!

Jag kan tillägga att jag endast jobbar 25% med företaget och att jag övriga 75% är sjukskriven med sjukpenning.

Snälla HJÄLP!!!!!
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Du kan läsa mer om de olika alternativen på följande hjälpsida - Resultatplanering.

De olika inkomstalternativen handlar om att reglera sitt slutliga resultat och därmed den slutliga F-skatten genom att skjuta upp delar av resultatet till kommande år. Delar av årets resultat kan skjutas upp i form av periodiserings- samt expansionsfond, för att återföras och beskattas på ett senare år. Läs mer om detta i Skatteverkets broschyr Bokföring, bokslut och deklaration - del 2. 

Alternativet Högst inkomstskatt betyder
att ingenting sätts av och det som eventuellt satts av tidigare år återförs.
Lägst inkomst betyder att du sätter av maximalt till kommande år.
Undvik statlig skatt betyder att programmet försöker sätta av så att du
resultatmässigt hamnar under gränsen för statlig skatt.

För rådgivning skulle jag rekommendera dig till att kontakta en redovisningskonsult för att se vilket alternativ som passar dig och din verksamhet.

/Hanna