Retroaktiv lön - Lön 600

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Hej,
Jag ska göra en förändring i lönen på en anställd och det är med höjning på månadslönen som skall gälla från förra månadens lön. Lönen skall alltså höjas med 1500:- Är det korrekt om jag lägger till löneart 1178 och skriver mellanskillnaden på 1500:- i belopp som är för förra månaden? 
Foto på Paula

Paula

• 684 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Carl Cipranic

Carl Cipranic, Fd anställd

• 2,484 poäng 2k badge 2x thumb
Hej!

Du behöver ha koll på tillägg och avdrag som skall ingå i beräkningen, ex Vård av barn, Sjukfrånvaro, Semester OB/Övertid osv.
Det är därför kanske enklare för dig att använda den automatiska funktionen för retroaktiv lön i programmet, kika på Retroaktiv lön så ser du hur du går tillväga i programmet och vad du behöver ha koll på.

/Carl
Foto på Paula

Paula

• 684 poäng 500 badge 2x thumb
Tack, ja det har jag. Det är endast en vanligt lön utan tillägg eller VAB. Men jag ska kika på den automatiska oxå :-) 
Foto på Nadja

Nadja

• 92 poäng 75 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Retroaktiv lön - Lön 600.

Hej,
det gäller löner. jag ska beräkna retroaktiv lön, valde datum den 1 april, men kommer inte lista med anställda. Hur kan jag ta dem?
Tack. NadjaNotera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Vismaonline/platform - Visma Lön.
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 5,194 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Nadja,

Jag tror du hittar svaret gällande hur retroaktiv lön ska beräknas genom att kolla på den skrivna hjälpen i Carls svar. Angående att du inte får fram någon lista med anställda, kan du dubbelkolla så att du först har lagt in en löneförändring bakåt i tiden, antingen på flik 3 inne i personalregistret eller med funktionen Massuppdatera lön. Har du ytterligare frågor får du gärna ställa dem här.

Trevlig helg! 
/Theodor