Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Justeringslönearter som påverkar semesterberäkningar, ett datum som ligger inom aktuellt semesterår

Visma Lön 600: vi har sammanfallande intjänande/uttagsår (kalenderår), och jag ska göra retroaktiva löner nu i januari (för nov-dec 2016). Dessa har skapats per automatik när jag gjorde massuppdatering av lönerna. Men nu kan jag inte klarmarkera lönerna. Får meddelande

"justeringslönearter som påverkar semesterberäkningar måste ha ett datum som ligger inom aktuellt semesterår. Ange det aktuella semesterårets slutdatum om datum saknas."

Men jag vet inte var jag gör det... Hjälp! MVH Karin

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Lönearter för den retroaktiva lönen skapats på de anställdas lönebesked som justeringslönearter. Alla justeringslönearter som påverkar semesterberäkningar måste ha ett datum för att du ska kunna klarmarkera.


Högerklicka på den retroaktiva delen inne på varje anställds lönespecifikation, och välja Konvertera snabbval till rader. Därefter har du möjlighet att lägga till datum på lönearterna, och då kan du välja 20161231 som både från- och tilldatum. Du väljer datum inom den semesterperiod du vill påverka.

Därefter kan lönekörningen klarmarkeras utan problem, plus att du har fått den retroaktiva delen att påverka korrekt semesterperiod.

/Karl

Om du har semesterårsavslut nu (generellt semesterår) sätter du datum före 2017-03-31.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~