Retur del av köp - eEkonomi/Webshop

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej,
En kund köpte 2 varor av mig via min webshop och betalade direkt. Kunden vill returnera en av varorna och då måste jag rimligtvis betala tillbaka pengarna för denna vara. Hur bokför jag det? Köpet sköttes och bokfördes automatiskt via webshopen och PayPal. Hur går jag tillväga för att betala tillbaka kunden pengar?
Foto på Brodertra

Brodertra

• 202 poäng 100 badge 2x thumb
  • förvirrad

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,066 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Lättast är om du letar upp fakturan som skapades i Visma eEkonomi under Försäljning - Kundfakturor, Alla kundfakturor. Genom att klicka på fakturan och välja Åtgärder - Kreditera kan du skapa en kreditfaktura till kunden. Se till att korrigera antalet artiklar på fakturan och när du sen skriver ut och bokför kreditfakturan så bokförs försäljningen negativt, alltså din försäljning och utgående moms minskar.

När du sen gör återbetalningen till kunden så matchar du den utbetalningen mot kreditfakturan.

/Anna
Foto på Brodertra

Brodertra

• 202 poäng 100 badge 2x thumb
Hej Anna,

Jag följde instruktionerna men kan inte matcha utbetalningen mot kreditfakturan. Kreditfakturan dyker inte upp när jag ska matcha så att säga.

Mvh

Rickard
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,066 poäng 50k badge 2x thumb
Hej Rickard!

Det borde absolut gå att matcha, kreditfakturan är inte betald eller i en annan valuta eller något liknande?
När du väljer att matcha beloppet väljer du Betalning av krediterad kundfaktura och så kan du söka på fakturanumret om du har flera kreditfakturor.

/Anna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.