Revisorsinloggning till eEkonomi

• 0
  • 3
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Sammanslagen

Den här konversationen har slagits ihop med en annan. Se huvudkonversationen: Revisorinloggning i eEkonomi

Hej
Jag arbetar i eEkonomi sedan i våras och har nu upprättat bokslut per 180630. Jag försöker arbeta så digitalt som möjligt och har därför en tjänst från extern part för hantering av inkommande leverantörsskulder (inskanning av fakturorna med tillhörande attestfunktionalitet). Kopplingen av detta externa attestsystem mot eEkonomi funkar klockrent. Därutöver skannar jag själv in övriga verifikat såsom löneposter, utlägg, skattedeklarationer etc för att erhålla komplett uppsättning med läsbara/digitala underlag i redovisningssystemet - som ju därtill är tillgängligt som webportal. Så långt allt modernt, digitalt och bra!

När jag nu tänker tillgängliggöra redovisningen till bolagets revisor, i samband med granskning av bokslutet/årsredovisningen, får jag svaret att det inte finns någon funktion där revisor kan logga in med en "läs-/tittafunktion" utan att jag (min kund) måste skaffa en ytterligare licens alternativt fysiskt sitta tillsammans revisor och visa redovisningsunderlagen på skärm!
Mina kunder är utspridda över landet. Så även mina kunders revisorer. Och inte alltid på samma plats.
Hur är det tänkt att digitalt, modernt och papperslöst (sam)arbete med revisor ska fungera om denna inte får åtkomst till samma material och underlag som jag/mina kunder har?
Snälla - säg att jag har missuppfattat detta. Det måste väl finnas en dylik funktion??
Om inte - när kan vi räkna med att sådant finns?

Foto på Aken

Aken

• 186 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 3
Foto på My Janhall

My Janhall, Moderator

• 2,516 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Aken, 

I dagsläget så blir det en extra kostnad för att lägga till ytterligare en användare, en licens för en användare i eEkonomi kostar 89 kr /månaden. I eEkonomi väljer man inte vilken typ av behörighet användaren ska ha fören man väl jobbar i programmet och därav så styrs inte priset utav det just nu tyvärr.

Jag tolkar det som att du vill att man ska kunna lägga till en extra användare som endast kommer kunna ha en läsvariant av eEkonomi utan en extra kostnad? 
Har jag förstått dig rätt eller missförsörstår jag något så får du gärna återkomma till oss :)

Ha en fin dag! 
/ My 
Foto på Aken

Aken

• 186 poäng 100 badge 2x thumb
Hej My
Ja, du har förstått mig rätt. En kostnadsfri läslicens för bolagets revisor - för att kunna utföra sin granskning. Det borde vara ett odiskutabelt mervärde för produkten VismaOnline.
(Ärligt talat ser jag det nog från andra hållet - jag kan, helt uppriktigt, inte förstå att det inte redan finns. Hur är det tänkt att jag ska möjliggöra revisionen på ett modernt och digitalt sätt?)
Foto på curastella

curastella

• 90 poäng 75 badge 2x thumb
Hej,
Jag har precis haft en första träff med min revisor och tänkte att jag skulle göra en inlogg till henne, men tji fick jag och fick söka i supporten för att hitta detta meddelande. Känns väldigt märkligt att behöva köpa ytterligare en licens för att min revisor ska hjälpa mig med bokslutet en gång per år?

Malin

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.