Rikskuponger i löneinformationen på anställd

• 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Bekräftat
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre. Communitymoderatorn angav följande anledning för att arkivera: problemet kvarstår, men finns ingen större efterfrågan då man kan lösa det manuellt helt ok.

En feedback är att rikskupongerna inte borde gå att lägga in utan att lägga till antal. På specen ser det rätt ut vid första anblick. Jag har en kund som vi har upptäckt att dom missat det på två anställda vilket har resulterat i att varken förmånen eller avdraget har registrerats under en så lång tid att det kommit upp i ett belopp på ca 50 000kr som den anställda nu är skyldig företaget. Företaget har genom detta inte betalat in arbetsgivaravgifter på detta heller. Kunden förstår att dom har gjort fel men jag anser att det var för "lätt" att göra felet. Borde finnas en fråga eller spärr i löneprogrammet för att undvika detta olyckliga misstag. Åtminstone borde antalet när man lägger upp riskkupongerna vara 1st som default istället för 0 (noll) så får man ändra till noll om an av någon anledning behöver ha det så.

Foto på maanwi

maanwi

• 70 poäng

Publicerades för 3 år sedan

• 1
Foto på Joakim Loden

Joakim Loden, Fd Testledare - Visma Lön

• 6,802 poäng 5k badge 2x thumb
Hej,

jag beklagar verkligen att det har blivit så fel för den kund du nämner. I dagsläget har vi inget inlagt belopp som standard på rikskuponger utan även detta måste man fylla i själv. Att automatiskt fylla i en kvantitet skulle därför inte lösa problemet för de flesta kunder som fyller i beloppet manuellt på rikskupongen varje gång.

Det är definitivt ett problem som du belyser och vi tar med oss detta och får utvärdera hur vi löser det på bästa sätt för att undvika att liknande misstag sker i framtiden.

Tack för din feedback.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.