Rot-avdrag Administration

  • 4
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Saknar en funktion med namn 2 och personnummer 2 i kundregistret så att ROT-uppgifterna blir ifyllda från början. Som det ser ut nu måste man manuellt lägga in namn och personnummer 2 under fördelning av ROT-avdraget. Funktionen med fastighetsbeteckning som ändrades är jättebra, men man saknar funktionen med personuppgifter.
Foto på MAA

MAA

  • 210 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

  • 4
Foto på Pernilla Marklund

Pernilla Marklund

  • 262 poäng 250 badge 2x thumb
Samt - eftersom skatteverket (enligt deras handläggare) vill kunna "se" vem det som ansöker om ROT på fakturan så vore det bra om det kunde skrivas ut på fakturan, även om det är två.
/Pernilla
Foto på Thomas

Thomas, Champion

  • 12,066 poäng 10k badge 2x thumb
Om du uppdaterar till senaste fakturamallen så kommer det med på fakturan.
Foto på Pernilla Marklund

Pernilla Marklund

  • 262 poäng 250 badge 2x thumb
Hej Thomas, Vad heter den mallen?
Hittar endast "silver" & "vit" (med stöd för hus) och ingen av dom mallarna skriver ut personerna som ROT-avdraget gäller för. Endast totalsumman.
/Hälsningar
Pernilla 
Foto på Thomas

Thomas, Champion

  • 12,066 poäng 10k badge 2x thumb
På mallar med stöd för hus ska det komma med. Klicka på "fördela skattereduktion" på fakturan och kontrollera att alla uppgifter är ifyllda.
Foto på Therese

Therese

  • 712 poäng 500 badge 2x thumb
Hej, jag efterfrågar samma funktion. Jag får visserligen båda namnen ifyllda på fakturan, men det går bara att skriva in ett namn i kundregistret. Det innebär att jag alltid måste skriva in den andra personen manuellt.
Foto på Pernilla Marklund

Pernilla Marklund

  • 262 poäng 250 badge 2x thumb
Tack Thomas,
Jag ska prova det nästa gång jag gör en ROT faktura, för nu när jag provar med att gå in på "mallar" och väljer förhandsgranska med "husfaktura" på en gammal faktura så kommer inte båda namnen med. 
Trevlig helg :)
/Pernilla 
Foto på Therese

Therese

  • 712 poäng 500 badge 2x thumb
Om jag inte missminner mig så är det så att en redan utskriven och godkänd faktura inte kan skrivas "över" med en ny mall, men jag har kanske fel?
Mvh
Therese
Foto på Pernilla Marklund

Pernilla Marklund

  • 262 poäng 250 badge 2x thumb
@Therese, 
Jag skulle tro att det är så. Den är så att säga redan låst, fast den skriver med den nya mallen men inte med all information, så det blir nog förvirrande för en del :)
Hoppas att jag får med all info på nästa faktura, (även om det dröjer ett tag tills jag skall fakturera med ROT igen)
/Pernilla 
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Fd Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering

  • 3,002 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!
När det gäller utskrifter av dokument så går hanteras de alltid enligt den mall som är vald just nu. Har du alltså registrerat en faktura och sedan byter mall så ska utskriften ändå visas enligt den nya mall som du valt. Hör av er om ni fortfarande inte löser det så får vi kika vidare på det!
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Fd Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering

  • 3,002 poäng 3k badge 2x thumb
Hej MAA och PernillaLM,

Tack för inputen! Jag tar med mig detta som ett önskemål till kommande versioner. Tills vidare skulle en lösning kunna vara att använda sig av kommentarsrutan som du hittar på kunden i kundregistret. Informationen som du fyller i här finns även tillgänglig i sidopanelen när du arbetar med fakturorna så att du bara kan kopiera och klistra in.
Foto på Pernilla Marklund

Pernilla Marklund

  • 262 poäng 250 badge 2x thumb
@Joanna, 
Det är så vi löser det i dagsläget. :)
/Pernilla 
Foto på Therese

Therese

  • 712 poäng 500 badge 2x thumb
Hej,
Det är så jag löser det just nu, men det känns som att detta är en funktion som man har missat i utvecklingen då jag skulle våga påstå att majoriteten av Rot-avdragen görs av ett hushåll som består av 2 personer. Det vore också bra om man kunde se hur mkt Rot som har används, dvs hur mkt Rot just "vi" har dragit på den specifika kunden. Sedan är det ju självklart kundens sak att hålla reda på det, men ibland får man frågan och då skulle det vara smidigt att svara på hur mkt vi har dragit.
Mvh Therese
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Fd Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering

  • 3,002 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Therese,

Vi såg ett efterfrågan på att ha med flera personer i ansökan om skattereduktion till Skatteverket och därför har vi anpassat våra utskriftsmallar för detta i senare versioner. Däremot är det en annan fråga hur många användare som har återkommande kunder där rot eller rut hanteras och där det finns ett behov av att lägga till flera namn och personnummer direkt på kunden. Hittills har vi inte haft en så pass stor efterfråga på det för att det har kunnat prioriteras, men det stänger inte dörren för eventuella förändringar i framtiden. Det är bra att lyfts i den här kanalen och jag håller uppsikt över det!
Foto på Therese

Therese

  • 712 poäng 500 badge 2x thumb
Blir lite konfunderad kring ditt svar. Det finns redan nu på fakturautskrifterna, men inte i själva registret och det är det som vi efterfrågar då många hushåll ofta söker för 2 personer. Visserligen så kan man, som vi skrivit om tidigare, lägga till i fältet noteringar. Problemet är bara att det fönstret vill inte vara öppet samtidigt som jag ska fördela roten:-(
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Fd Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering

  • 3,002 poäng 3k badge 2x thumb
Hej igen,

Det jag ville få fram med mitt tidigare svar var att vi behöver se att det finns en efterfrågan på en sådan funktion innan vi kan prioritera den. I dagsläget är det många som endast använder sig av rutan att fördela skattereduktionen utan att ha behovet att även kunna lägga in det på kunden i registret. Jag tvivlar inte alls på att flera av våra kunder skulle ha nytta av detta, däremot är det andra förändringar som vi idag behöver prioritera först.  
Foto på Therese

Therese

  • 712 poäng 500 badge 2x thumb
Hej, jag tror att de flesta inom bygg behöver lägga in två rot-klienter under en och samma kund, men jag förstår att ni måste prioritera
Foto på MAA

MAA

  • 210 poäng 100 badge 2x thumb

Jag saknar DAGLIGEN funktionen med två namn och två personnummer i kundregistret. Detta är lösningen för att kunna få med båda namnen i rot-delen. Jag saknar även vad som nämnts ovan att man får fram hur mycket rot man nyttjat under året på kunden. I samband med större arbeten är det nästan alltid två personer som ska sökas rot på. Har ni jobbat vidare med mitt förslag inför nyare versioner för 8 ̈månader sedan? Den här funktionen måste alla sakna som arbetar med rot- eller rut-avdrag!

Foto på Therese

Therese

  • 712 poäng 500 badge 2x thumb
Hej, jag håller med dig MAA. Jag saknar den också dagligen. Självklart så kan man som vi gör idag, lägga in informationen om person 2 i kommentarsfältet och sedan lägga in det manuellt när man fördelar roten. Det tokiga är bara att kommentarsfältet försvinner när man ska lägga in personnr på person 2. Jag förstår självklart att Visma måste prioritera, men det vore toppen om vi kan få info om status så vi vet vad vi har att förvänta oss:-)
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,192 poäng 5k badge 2x thumb
Hej. Vill bara ge er en uppdatering gällande denna tråden. Detta är inte med i förbättringsarbetet just nu då efterfrågan på andra områden behöver prioriteras. 
Gällande förslaget om att kunna se hur mycket rot man har nyttjat på kunden så har även det kommit upp som förslag tidigare. Där har vi resonerat som så att en summering i programmet kan ge en felaktig bild av kundens totala ansökningsbelopp hos skatteverket. En ev summering skulle bara ge dig ett hum över vad kunden har kvar att nyttja. 

Båda dessa frågor följer vi i denna tråd.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.