ROT/RUT & kontantfaktura i Visma Enskild Firma

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • Besvarad
Hej!

Hur gör jag om kund vill betala kontant och samtidigt utnyttja sitt RUT-avdrag? Är det möjligtvis bara att växla över från plusgiro till kassa i programmet när man registrerar själva betalningen? Att skapa en kontantfaktura och samtidigt registrerar ROT/RUT verkar inte vara möjligt här.

Med vänlig hälsning,

/LS
Foto på UniKum

UniKum

• 1,770 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 2 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 24,364 poäng 20k badge 2x thumb
Hmm... i fjol så lämnade regeringen en lagrådsremiss om att endast elektronisk betalning skulle vara godkänd då kontanter inte gick att bevisa. Kan inte hitta något om att den inte blev av men inte heller något om att den blev av. Märkligt.... får leta vidare 
Foto på UniKum

UniKum

Låter märkligt, men kolla gärna upp om det trots allt finns en sådan regel...

Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 24,364 poäng 20k badge 2x thumb
Nu har jag kollat hos en av mina informationskontakter och än så länge får du ta betalt i kontanter. Förslaget från Regeringen lever och det skall tydligen lämnas ett färdigt förslag i höstbudgeten 2019. Men hur du gör i programmet kan jag tyvärr inte hjälpa till med.... Men du kan ju sätta in pengarna på banken samma dag som betalningen sker och boka det den vägen....Lycka till!
Foto på UniKum

UniKum

Toppen... Tack för hjälpen!

Om någon från Visma orkar titta in här på forumet får Ni gärna svara på hur man ska hantera detta i programmet.

Mvh,

/LS

(Redigerad)
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 10,146 poäng 10k badge 2x thumb
Hej UniKum,

Då du redan har fått en hel del svar från AccountantfromHell_singland så ska jag endast ge dig svar på hur du behöver hantera det i Visma Enskild firma.
När du väljer att skapa en kontantfaktura så kan du inte välja ROT/RUT då fakturan vid utskrift blir bokförd som fullbetald på en gång och du alltså inte får möjligheten att endast bokföra kundens del av fakturan som betald. Skatteverkets del väntar du fortfarande på.
Men du kan däremot göra precis som du skriver i ditt första inlägg i denna tråd och skapa en vanlig ROT/RUT faktura och när du sedan väljer att bokföra kundens delbetalning så ändrar du till att inbetalningen har inkommit till kassakontot istället.
Samma hantering blir det även i flertalet av våra andra produkter som Visma eEkonomi eller Visma Administration.

Ha en fin dag!
/Cecilia