Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

ROT-utbetalning kvittad av skatteverket mot momsskuld - eEkonomi

Skatteverket har kvittat några av våra ROT-utbetalningar pga skatteskuld. Hur bokför jag detta i e-ekonomi Smart?
6 SVAR 6
sivlai
MEDLEM

Kan inte e-ekonomi, men förmodligen hade du ett underskott på skattekontot och då är det helt korrekt av skv att göra så.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, det är helt rätt. Det jag vill veta är hur jag bokför summorna på rätt sätt i Visma 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du har din ROT -fordran bokad debet 1510  och det beloppet sätts in på ditt skattekonto bokar du
Kredit 1510 och debet 1630.
På så sätt jämnar det ut sig om du redan sedan tidigare bokfört att momsskulden finns på skattekontot via bokningen
Kredit 1630, debet 1630

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu är jag igång med detta igen... ska jag först boka dem som betalda till företagskontot? Det är det enda alternativet som jag ser att jag har. Och hur gör jag sedan?

Antar att du i eEkonomi inte kan välja konto för inbetalningen, det är väl en av många svagheter i programmet. Boka då den helt enkelt som betald mot bankkontot och boka sedan ut från banken och in på skattekontot. För det är ju det som hänt egentligen även om det då inte gick omvägen över bankkontot. Skriv också gärna på verifikatet vad som hänt så att det framgår varför beloppet inte syns på kontoutdraget. Lycka till!
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej Anders! 

Jag tror att Sannas svar i tråden Få faktura slutbetald efter kvittning av ROT från Skatteverket kan hjälpa dig en bit på traven 🙂