Fordran för rot/rut på separat konto - eEkonomi

  • 4
  • Idé
  • Uppdaterades för 9 månader sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Enligt min revisor ska pengarna som skatteverket ska betala ut vid rotavdrag hamna på konto 1513. Nu läggs allt på 1510. Eftersom det sker på automatik i programmet kan jag inte göra som min revisor anser är rätt!
Foto på El och Media

El och Media

  • 130 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

  • 4
Foto på Linda Svahn

Linda Svahn, Produktansvarig - Visma eEkonomi

  • 6,824 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Skatteverket rekommenderar att man bokför på 1513 för att ha kontroll över hur mycket pengar man väntar in men det är inget krav. Visma Avendo eEkonomi stödjer inte att ange kundfordringarna på annat konto än 1510 och det finns idag inget bra sätt att se det totala beloppet du förväntas få in från Skatteverket för ROT/RUT. Jag lägger in detta som önskemål. Det eEkonomi kan hjälpa dig med är att du under Försäljningsöversikten kan sortera på Obetalda kundfakturor med Kategorin: Husarbete. Där erhåller du alla utställda fakturor som är obetalda men tyvärr ingen summering som du önskar.

Programmet har funktionen att så fort en kundinbetalning från kund på faktura med ROT/RUT betalas in så meddelar vi dig nästa gång du loggar in att du kan exportera fil till Skatteverket. Detta för att du ska få in dina pengar så snart som möjligt och jag hoppas att denna funktion hjälper dig i ditt arbete och som jag skrev ovan så lägger jag in ditt önskemål om att kunna få en total summering av ROT/RUT som Skatteverket ska betala till dig.
Foto på Uffe

Uffe

  • 162 poäng 100 badge 2x thumb
Jag har samma problem, revisorn propsar på att vi skall använda 1513, vi ändrar i bokföringsunderlaget, men får en massa fel vid kontoavstämning. Plockar programmet konteringarna direkt från fakturan?
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

  • 94,000 poäng 50k badge 2x thumb
Jag bryter ut din fråga eftersom den tillhör Visma Administration.
/Anna Referera till det nya ämnet här: Eget konto för kundfordran rut/rot - Administration
Foto på Uffe

Uffe

  • 162 poäng 100 badge 2x thumb
Hej!
Fakturan bokförs automatiskt på 1510.
När jag skrivit ut journalen förs denna in på en verifikation automatisk.
Där går jag in och ändrar till 1513 på den del som staten skall betala.
När jag gör kontoavstämning säger programmet att betalning saknas i bokföringen, men tittar jag på fakturan så står det att den är betald i två omgångar.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

  • 94,000 poäng 50k badge 2x thumb
Flyttar även denna kommentaren!
/Anna Referera till det nya ämnet här: Eget konto
Foto på Anita

Anita

  • 102 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kontering fakturering ROT.

Jag tycker att det är en miss i upplägget av artiklar/kontering av fakturor med ROT-avdrag. Jag anser att fordran ROT-avdraget ska konteras på konto 1513 och inte 1510 som det görs idag. Sen vill jag också att den fakturerade omsättningen vid fakturering ROT ska bokföras på avsedda konton 3221&3222 och inte som idag 3041&3051. Jag gissar att det finns fler som har samma problem. Med tanke på att du inte kan ansöka om utbetalning av ROT från skatteverket förrän kunden har betalt sin del så innebär det att det ligger en felaktig fordran på kunden.
Foto på Carina

Carina

  • 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Det var nog det här jag letade efter. Finns problematiken kvar idag med 1510/1513??
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Carina!

Ja, i eEkonomi styrs kundfordringar till konto 1510 automatiskt när man skapar en kundfaktura. Det är inget som går att styra om till ex. konto 1513. 

Hoppas du fick svar på din fråga!

Ha en fin dag!

/Moa
Foto på Carina

Carina

  • 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Ok, jag fick ett svar men inte det jag ville ha ;)
Det där blir ju jättejobbigt, om vi har 50-100 fakturor per månad och 50-75% av dessa har rot? Alltså, det blir ju jättemycket merarbete. :(
Går det att öppna verifikationerna och ändra till annat 15-konto där?
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen!

Förstår att det blir en del merarbete.

Du kan inte justera detta i verifikationen som blir av kundfakturan. I sådana fall måste du skapa en manuell verifikation via Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation och boka om från konto 1510 till 1513. Detta måste du i det läget också göra för betalningen som du får från Skatteverket, eftersom det automatiskt går mot 1510 även när du registrerar en betalning. Det går absolut, men blir ganska många extra verifikationer och ser kanske inte så prydligt ut i din bokföring.  

För att få överblick skulle jag istället som Linda nämner, sortera bland obetalda kundfakturor genom att välja kategori husarbete.

Ha det bra!

/Moa
Foto på Carina

Carina

  • 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Ok, ganska värdelösa val med andra ord.
Känns som jag har två val, 1- fakturera med gamla programmet eller nr 2- byta från visma till ett som kan hantera olika kontoskillnader bättre.
Jag har en ganska så "besvärlig" bokföring med många små specialare, det blir en hel del extra när man inte följer normen "medelsvensson". 

Varför kan inte ni ändra i programmet. Det är ju en hel del som efterfrågar detta. Och när redovisningsenheter och revisorer vill ha på olika 15-konton, varför kan inte ni ta åt er det då?
Foto på Carina

Carina

  • 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Om det nu ska vara så omöjligt att få till att det är olika 15-konton. Kan ni inte göra så att man kan gå in och ändra i verifikationen som skapas från faktura?

För mig är det omöjligt att använda faktureringsdelen i eEkonomi har jag kommit fram till. Min bokföring kräver 3 st 15-konton. De blir ju ett virr varr av allt och skulle inte förvåna mig om skatteverket/revisor skrek i högan sky om jag började med ombokning av alla 15-konton. :( Och tidsmässigt är det katastrof eg att bara ändra kontona men det är iaf bättre än ombokningar på en ny verifikation. 
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej allihopa!

Nu var det ett tag sedan vi återkopplade i denna tråden - Jag ber om ursäkt för detta.

Jag förstår att det hade varit smidigt för er att kunna boka fordran för rot/rut på ett annat konto än 1510 med automatik i programmet. Däremot behöver vi vara så pass ärliga och lyfta att detta inte är något som vi kommer att ändra på inom den närmsta framtiden. I dagsläget rekommenderar vi att man gör en egen ombokning mellan kontona för att få över saldot precis som min kollega Moa meddelar här ovan.

Om en ändring blir aktuell framöver så återkommer vi självklart i tråden.

Ha en fin tisdag!

/Lovisa
Foto på Carina

Carina

  • 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Eller så gör man som mig, skaffar fakturaprogram hos konkurent (tyvärr)  för att slippa ombokningarna, 
Foto på Pan

Pan

  • 62 poäng
Verkar som de flesta (?) andra bokföringsprogram hanterar det korrekt, dvs bokar över fordran till 1513. Konstigt att det inte kan ändras. Måste vara väldigt många småföretag som använder eEkonomi och gör RUT-avdrag.
Foto på Lugnets Allfix

Lugnets Allfix

  • 314 poäng 250 badge 2x thumb
För att lyfta den här tråden igen... Om jag skulle skapa 1513 själv och göra en egen kontering syns ju pengarna där, men hur blir det då med de "obetalade" kundfakturorna?

Kan man ens göra så eller är det bara dumt?
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

  • 94,000 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Jag skulle nog säga att det inte är att rekommendera att göra den manuella ombokningen. Du behöver också göra samma ombokning igen när fakturan betalas.
Lättast är att låta hela beloppet ligga kvar på 1510.

Om det skulle bli avslag på det ansökta beloppet från Skatteverket så är det din kund som ska betala slutbeloppet till dig.

Vill du väldigt väldigt gärna specificera detta till bokslutet så är det nog enklast att göra en ombokning då på den 31/12 där du redovisar hur mycket av dina kundfordringar som du förväntas få från Skatteverket.

typ:
2018--12-31
1510 kredit (förväntad skattereduktion)
1513 debet

och sen

2019-01-01
1510 debet (förväntad skattereduktion)
1513 kredit

/Anna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.