RUT o Visma eEkonomi Smart

  • 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 4 veckor sedan
Jag är en ny användare av Visma o blev övertalad av säljchatten att detta är programmet för mig. Alla frågor jag hade , skulle gå att lösa med endast några få knapptryckningar o jag skulle spara många timmars kontorstid varje vecka mot mitt dåvarande bokföringsprogram. Tyvärr känns det inte som att eEkonomi Smart är utvecklat för att fungera bra ihop med RUT ? Det finns flera saker som skulle behövas ändras på.... Allt nedanstående gäller RUT-fakturor :

1. Obetalda fakturor ! En kundfaktura som kunden ha delbetalt , men som jag inte fått mitt RUT-krav ifrån skatteverket på , hamnar under "förfallen faktura". I slutet på månaden har jag kanske 200 fakturor. 180 kunder har betalat sina fakturor , men enligt Visma är de ändå förfallna. De övriga 20 kunderna som inte har betalt , o som jag vill skicka påminnelse till , gömmer sig någonstans i dessa 200 fakturor. Idag har jag 2 alternativ...gå igenom faktura för faktura för att hitta de 20 där jag inte fått någon inbetalning....eller....skicka iväg RUT-filen till SKV , vänta en vecka till , få in pengarna , boka av dom....o först då , kan jag se de 20 fakturor som kunderna inte betalat. Först 8-10 dagar senare vet jag alltså vem jag ska skicka påminnelsen till o jag får ligga ute med pengar onödigt länge. Man har ingen koll i dagsläget.....
En ny post under "status" hade hjälpt , typ : "Ej delbetalda förfallna fakturor"

2. Jag har bankkoppling. Säljsnacket var att "du får in pengarna på kontot o genom att klicka matcha , så hittar rätt inbetalning automatiskt rätt faktura. Kontrollera o godkänn". Kan meddela att så fungerar det inte !

Matchningen fungerar inte om inte inbetalningen ligger i intervallet +- 5 dagar från förfallodatumet !
Det spelar egentligen ingen roll , för matchningen fungerar inte med RUT-fakturor , eftersom matchningen går mot fakturans totalbelopp , vilket aldrig kommer att inträffa när man har en RUT-faktura som alltid delbetalas. Just pga säljsnacket så har jag lagt ner hur mkt tid som helst på att samordna bank , bankgiro , 3'dje part som sköter mina e-fakturor o postfakturor , Visma samt stökat med kunder för att ändra till hård kontroll på OCR-nummer , så Visma stensäkert skulle kunna matcha rätt inbetalning mot rätt faktura....vilket var helt onödigt arbete !

Istället får jag mot slutet på månaden in , låt säga 50-60 inbetalningar per dag...de kommer i en klump till Visma o jag ser bara ett totalbelopp. Jag får logga in på banksidan(vilket var tanken att slippa iom bankkopplingen) ,kopiera in återrapporteringsfilen för att speca upp totalbeloppet...därifrån får jag sen söka upp varje enskild faktura i Visma , jämföra mot belopp o manuellt mot OCR o registrera inbetalningen , istället för att , som tanken borde vara  , systemet ska hitta den själv.

3. Jag vill kunna se en lista på de fakturor som jag skickat iväg till SKV för RUT-utbetalning , men ännu inte fått betalt för....o även en lista på de fakturor som är delbetalda ifrån kund , men INTE skickade till SKV. Det kanske går att göra idag , men jag har inte hittat den.... Väljer jag "status" : Delbetalda fakturor , så får jag upp alla fakturor som är delbetalda....de som ÄR hos SKV och även de som jag ännu inte skickat iväg dit. 

4. Om jag skapar en "återkommande faktura" för varje kund... Väldigt smart , då mina fakturor oftast innehåller samma tjänster o många gånger samma belopp. MEN.....När det är dags att skicka dom , varför kan jag då inte "behandla flera" som jag kan göra om jag skapar vanliga fakturor o samlar under utkast ? Jag vinner tid på att slippa fylla i samma artiklar varje månad , men när jag skickar mina fakturor förlorar jag samma tid igen , när jag ska behöva skicka varje faktura för sig , istället för att markera 25 st , välja leveranssätt o sen skicka !

Så....efter drygt 2 månaders användande , ökade kostnader iom köpta tjänster som e-faktura , bankkoppling , ett dyrare affärssystem och löften om att den magiska knappen "matcha" skulle ge mig flera timmar extra varje vecka , vilket blev precis tvärtom.....så får jag nog säga att , för att eEkonomi Smart ska fungera ihop med RUT-hantering så finns en hel del att göra. 
Har sett i forumet att en del av mina funderingar har kommit upp tidigare o svaret : "Vi tar med oss synpunkterna i vidare utveckling av programmet". Det är samma svar som chattsupporten ger...."Jag lämnar det vidare till utvecklingsavdelningen".
Frågan är.....händer det något ? Är detta saker som ligger på arbetsbordet o jobbas med ? Isåfall vilken/vilka av punkterna ? Finns det någon plan om NÄR en eventuell uppgradering av ovan nämnda punkter kan tänkas träda i kraft ?

Det var en ganska tung operation att byta affärssystem o inget jag är sugen på att göra igen , men tanken var att det skulle spara tid.....Men händer inget på de ovan nämnda punkterna , så blir jag så illa tvungen att fortsätta letandet efter ett affärssystem som är bättre utvecklat för RUT-hantering o gå igenom samma saker en gång till.
Alla talar gott om Visma.....Spjutspetsteknik inom sitt område.....men tyvärr inte inom RUT-hantering.

Som egenföretagare så vill man ju lägga så lite tid som möjligt framför datorn...där tjänar man inga pengar. Det gör man på fältet......
Foto på SEoS

SEoS

  • 146 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 4 veckor sedan

  • 1

Var först med att svara!