Rutin för eget uttag?

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Jag har en enskild firma som jag haft som sidoverksamhet ett tag, men ska nu börja ha som min huvudsakliga inkomst. Jag har letat runt efter information om eget uttag men har mest hittat information om kontering. Jag letar dock efter en bra rutin för detta och känner mig ganska förvirrad kring det. Jag har väldigt svårt att säga på förhand hur stort resultat jag kommer ha på ett år, men är det smidigaste bara att titta på sitt resultat en månad, ta ut hälften och betala in hälften till sitt skattekonto? Eller finns det någon fiffig uträkning som jag missat?
Foto på Jon

Jon

• 190 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Sara

Sara

• 1,246 poäng 1k badge 2x thumb
Hej,

om du vill ha tips, råd och hjälp kring detta. Hör av dig! Jag har 15 års erfarenhet och arbetar enbart digitalt i eEkonomi. Jag kostar 500 kr/ timmen.
Mvh
Sara Öhman konsult 0704-829332
Foto på Jon

Jon

Tack, ska hålla det i åtanke :)
En bra grundprincip när det gäller egna uttag, skatt och resultat i enskild firma är att du skall sätta undan lika mycket som du tar ut. Och har du preliminärskatt så skall du låta det ingå i beloppet du sätter undan. Säg att du har en preliminärskatt på 1 000 kr och vill ta ut 5 000 kr. Då skall du sätta undan 4 000 kr till på ett annat bankkonto (lägg gärna upp ett till hos banken och kalla det "konto för skatt" eller något). Då kommer du vid årets slut att ha pengar kvar till restskatten på det kontot. Och kan du inte sätta undan lika mycket som du tar ut, ja då tar du ut för mycket. 
I princip så "leker" du aktiebolag om du gör så här, d.v.s du får ut hälften av lönekostnaden. Fördelen att göra så här jämfört med att ha en korrekt preliminärskatt (eller att sätta in dom ändå på skattekontot) är att om pengarna finns kvar i firman (vilket dom då gör på bankkontot) så får du en positiv räntefördelning vilket ger skattefördelar på sikt. För preliminärskatt hanteras som vilket uttag som helst och jag hade en kund som ett år hade för hög preliminärskatt och därigenom fick negativ räntefördelning. Så gör som så, sätt undan lika mycket som du tar ut, då slipper du många bekymmer. Lycka till!
Foto på Jon

Jon

Tack så jättemycket för utförligt och tydligt svar! Väldigt uppskattat!
Foto på Jan T

Jan T

• 2,726 poäng 2k badge 2x thumb
Observera att Skatteverket inte godtar att du använder skattekontot som eget sparkonto 
Iof men idag får du överhuvudtaget ingen inkomstränta på skattekontot så du får ha pengar där men man kan fråga sig till vilken nytta. Att spara pengar till skatten på ett särskilt bankkonto som man bokför i firman är däremot okej och mycket bättre då den räknas som tillgång i enskilda firman. Vilket skattekontot inte gör och inte heller den betalda preliminärskatten.