Rutiner för årsavslut och nytt räkenskapsår - eEkonomi

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hejsan!

Har ett AB och är nybörjare i eEkonomi med tillägg för deklaration sedan årsskiftet.

Har några fundering kring vad jag måste själv boka/omboka och vad programmet gör i samband med årsavslut/nytt år.

Förutom årsavstämningen som finns i programmet, vad måste jag göra själv vid årsavslutet? Då tänker jag på ombokningar av årets resultat och skatter med mm.

Jag blir alldeles yr när jag söker på dessa frågor och kan inte reda ut vad som ska göras av mig och vad som görs av programmet och när.

Likaså känner jag stor förvirring vid nytt räkenskapsår. Måste jag boka om fg års resultat själv tex, eller gör programmet det? Hur är det med att balansera upp vinsten? Hur gör jag med beräknad inkomstskatt, ska den bokas om till skuld mm mm?

Jag vore så ytterst tacksam om ni kunde sätta upp en lathund för en newbie som mig. Typ som en checklista (förutom årsavstämningen då, eftersom jag förmodar att jag måste göra vissa ombokningar själv) som jag kan följa och samtidigt förstår vad programmet gör för mig.

Ju mer jag försöker ta reda på ju rörigare blir det.... Så snälla HJÄLP!!!!

Tack!
/Anna

Foto på AWF

AWF

• 3,422 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,066 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

När du har tillägget deklaration ska du inte bokföra årets resultat skatt eller avsättningar innan du har arbetat i tillvalet Deklaration. Det skapas automatiskt en verifikation i programmet när du har jobbat färdigt där.

Föregående års resultat ska du däremot omboka enligt punkt Förberedelser under Bokföring - Årsavstämning.

I övrigt så är egentligen punktlistan under Årsavstämning de delar som du ska gå igenom. I tillvalet Deklaration arbetar du egentligen på samma sätt som du arbetade i Visma Eget Aktiebolag; uppifrån och ner för att vara säker på att inte missa något.

/Anna
Foto på AWF

AWF

Tack Anna för ditt härliga svar! Nu känns det mindre rörigt.

Dock kvarstår några frågetecken vid nytt räkenskaps år dvs 1/1 efter bokslut och deklaration.

1. Här behöver jag väl boka om vinsten till fg års resultat eller gör programmet det.

2. Efter stämman behöver väl vinsten bokas om igen?

Är det något mer jag behöver tänka på in på det nya året?

Igen, tack :-)

/Anna

Foto på AWF

AWF

Hej igen,

Såg att du hade stängt tråden https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...

Och där har jag dessvärre inte fått alla svar så här kommer en tredje fråga till dig;

3. Det som bekymrar mig är den sista f-skattposten som betalas på det nya året. Den ska ju lämpligtvis räknas av från skatteskulden beräknad på årets resultat, Hur görs det i ekkonomi? Lägger man in det i programmet eller måste man räkna av det manuellt?
(Redigerad)
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,066 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

1: Det måste du göra. Hur verifikationen ser ut skriver Per i tråden Bokföra föregående års resultat.

2:  Ja, det stämmer, då ska det in på kontot för balanserad vinst. Det finns ett färdigt bokföringsförslag för det i programmet som heter Ombokning av fg års resultat (efter stämman).

3: I tråden Bokföra F-skatt och årets skattekostnad står beskrivet hur du gör för att få dina uppgifter korrekt. I punkt 3 där det står att man nollar kontot så gör man ju inte riktigt det utan man flyttar den f-skatt som tillhör räkenskapsåret.

/Anna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.