Saknar Mapi klient - Administration

  • 2
  • 3
  • Fråga
  • Uppdaterades för 7 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Vid utskrift av fakturor via mail får jag felmeddelande att mapi klient saknas. Har lagt in registernycklar för MAPI MAPIX och MAPIXVER i outlook 365 men får det inte att fungera. Har även kört reparation utan framgång.
Programversion av Visma 1000 är 2018.4 men fungerade inte tidigare heller sedan jag uppdaterade till SQL (före SQL fungerade det)

Mvh Mikael
Foto på Micke

Micke

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 2
  • 3
Foto på Linnea Norden

Linnea Norden, Moderator

  • 5,766 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Micke! 

Fungerar det för dig att högerklicka på tex ett pdf-dokument på ditt skrivbord och välja Skicka till - Epostmottagare? Skapas det ett mail då med filen bifogad? 

//Linnea
Foto på Micke

Micke

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
Ja det fungerar
Foto på Sabina Eklöf

Sabina Eklöf, Moderator

  • 594 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Micke! 

Om du öppnar Regedit, kan du då se om du har den här registernyckeln:
HKEY_LOCAL_MACHINE\\SOFTWARE\\WOW6432Node\\Microsoft\\Office\\15.0\\Common\\InstallRoot\\Virtual\\VirtualOutlook

Isåfall har du en Click to run-version och den är inte kompatibel med Administration då den inte är installerad.

//Sabina
Foto på Micke

Micke

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
Hej och tack för hjälpen
Nej jag har inte den registernyckeln, kommer till 15,0 sen saknar jag resten
Foto på Sabina Eklöf

Sabina Eklöf, Moderator

  • 594 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Micke! 

Har du testat att reparera Outlook och kontrollerat att du har valt ditt mejlprogram som standardprogram i Windows? 

//Sabina
Foto på Micke

Micke

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
Ja flera gånger
Foto på HECLA

HECLA

  • 62 poäng
Jag har oxo samma problem, det funkade innan jag uppdaterade till SQL versionen
Foto på Mia Sundin

Mia Sundin, Moderator

  • 2,650 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Hecla!

Fungerar det om du gör lösning enligt ovan?

//Mia
Foto på Kaleida

Kaleida

  • 500 poäng 500 badge 2x thumb
Jag har samma problem, det är jättefrustrerande. Har inte HKEY_LOCAL_MACHINE\\SOFTWARE\\WOW6432Node\\Microsoft\\Office\\15.0\\Common\\InstallRoot\\Virtual\\VirtualOutlook i mitt register. Gick över alla mapiinställningar flera gånger om men får det inte att fungera. 
Foto på Mia Sundin

Mia Sundin, Moderator

  • 2,650 poäng 2k badge 2x thumb
Hej igen!

Isåfall har du en Click to run-version och den är inte kompatibel med Administration då den inte är installerad, precis som Sabina nämner ovan.

Mia
Foto på Kaleida

Kaleida

  • 500 poäng 500 badge 2x thumb
Men det har ju fungerat förut? Vad är skillnaden? 
Foto på Sabina Eklöf

Sabina Eklöf, Moderator

  • 594 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Kaleida! 

Om du använder Outlook så kan du testa att reparera det. Det gör du i kontrollpanelen under Program och funktioner. Du högerklickar och väljer Ändra. 
Har du nyligen installerat något nytt antivirusskydd? Det kan också vara en sådan sak som påverkar.
Kontrollera även att du har valt ditt mejlprogram som standardprogram i Windows. 

// Sabina
Foto på Kaleida

Kaleida

  • 500 poäng 500 badge 2x thumb
Jag har använt både Outlook och Thunderbird utan problem tidigare. När man har en företagsregisterad outlook över server är det inte lika enkelt.

Men eftersom Thunderbird inte svarar heller om jag lägger den som primär mejlklient känns det inte som att problemet är mejlklientsspecifikt. Trist att en mejlvända numera tar jäkligt mycket längre tid än tidigare. 
Foto på Emma Parai-Arnesson

Emma Parai-Arnesson , Moderator

  • 1,054 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Kaleida!
Som Linnea har skrivit ovan, Fungerar det för dig att högerklicka på tex ett pdf-dokument på ditt skrivbord och välja Skicka till - Epostmottagare? Skapas det ett mail då med filen bifogad? 

/ Emma 
Foto på Kaleida

Kaleida

  • 500 poäng 500 badge 2x thumb
Förlåt men jag har missat din kommentar!
Det löste sig genom att jag ringde en kompis. Han sa "Sök igenom hela registret och leta efter mapiinställningar för andra program" ta bort dem och kolla vad som händer. Det löste uppgiften.

MEN det här är helt galet. Att begära att användare ska gå in i regedit...
Okej för mig som har pysslat med datorer i en evighet, men de som inte har det då? Ni kräver lite mycket av användarna. Jag håller med Hecla nedan att detta inte känns proffsigt.

Att kunna mejla från sitt eget program är en viktig funktion. Speciellt med mig med fler bilagor än ert system fixar.
Foto på Ilona Kovacs

Ilona Kovacs

  • 60 poäng
Är detta problem löst? Jag har också fått problem med detta nyligen.
Foto på Emma Parai-Arnesson

Emma Parai-Arnesson , Moderator

  • 1,054 poäng 1k badge 2x thumb
Hejsan IIona! 

Vad får du för exakta felmeddelande?
Har du testat lösningarna som vi har gett ovan? 

Ha det fint!

/ Emma 
Foto på Micke

Micke

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
Finns det verkligen ingen som kan lösa detta problem, och nej ingen av lösningarna fungerar
Foto på HECLA

HECLA

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb
Jag tror inte att Visma ens är intresserade av att fixa problemet. Man ser kanske hellre att alla skickar ett mail via Autoinvioce så man kan ta 3kr / mailad faktura.

Jag har testat detta  nu på ett antal datorer och det funkar inte. Jag har installerat en helt tom dator. lagt in office paketet via O 365 och sen lagt in visma och det är samma problem. Då uppfattar jag att det är ett problem som Visma inte har löst.Om man ska börja leta efter registernycklar så har man gjort fel.
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,326 poäng 5k badge 2x thumb
Hej.
Jag ber en kollega kontakta er alla, så kanske vi kan komma fram till en lösning. 
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,326 poäng 5k badge 2x thumb
Hej.
Jag ber er kolla era Mapi nycklar igen. Dessa finns på hemsidan.
Foto på pauline

pauline

  • 72 poäng
Hej! Jag har nyss fått hjälp av er med detta problem. Vill förtydliga för alla som har detta problem att man ska ha MAPI+MAPIX+MAPIXVER inlagt på TVÅ ställen, jag försökte själv lösa enligt supportsidorna men missade detta helt. Man ska ha registernycklarna här:
Dator\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node\Microsoft\Windows Messaging Subsystem
samt även här:
Dator\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows Messaging Subsystem
Förhoppningsvis blir någon mer hjälpt av detta och då kanske ni på supporten ska förtydliga detta någonstans. 
Foto på HECLA

HECLA

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb
Tack nu funkar det för mig, jag uppfattade inte heller att man skulle lägga in på 2 ställen. Men, det borde funka med en nyinstallerad dator man kanske ska lägga in den rutinen i installationen så man slipper in och pilla i registret.
Foto på Micke

Micke

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
Samma här tack till Anders från Visma som ringde och hjälpte mig

Fick dock problem att Visma hängde sig efter att mailen var skickade, men det hängde ihop med virusskyddet (Kaspersky) men det är bara att klicka i att Visma är säkert så funkade det.
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,326 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Pauline.
Tack för din återkoppling. Jag ska se till så att hemsidan blir uppdaterad med bättre instruktioner. 
Foto på Siv

Siv

  • 288 poäng 250 badge 2x thumb
Jag har tittat på att gå över till SQL i snart 1 år men brukar titta in på forumet för att känna mig för vad andra användare tycker.
Kan ni in tydligare skriva vad ni tänker göra åt en sån här sak? Kommer felet ligga kvar i en "normal" installation för alla användare och måste man då råka på det och starta en felsökning för att kanske hitta lösningen på er supportsida eller tänker ni fixa installationen? Som jag tyder kommentaren ovan "Jag ska se till så att hemsidan blir uppdaterad med bättre instruktioner." så kommer ni endast uppdatera supportsida?

Jag kommer tyvärr tvingas avstå uppgraderingen igen då vi inte vågar gå över.
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,326 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Siv.
Tråkigt du känner så, vad gäller MAPI nycklar så har det varit så i alla versioner av Administration. Det är något som vi hjälpt våra kunder med i flera år, kanske ingen ursäkt i och för sig. Men ja det är bara supporthjälpen som kommer att uppdateras, jag kan dessvärre inte göra så mycket åt datorerna eller Outlook. Men försöker gärna hjälpa till. 
Jag hoppas ändå att du överväger att uppdatera inom kort, så du får vara med på de nyheter som kommer. 
Foto på Kaleida

Kaleida

  • 500 poäng 500 badge 2x thumb
Hej!

Mapi från Visma funkade i December mot både Thunderbird och Outlook.

Idag fungerar Mapi för alla andra program på datorn (tex Word och Excel) men inte Visma Administration och Visma Lön.
Alla registernycklar är korrekta.

Vad gör jag?

Jag använder Win10 - 64bitars.
Den interna mejlfunktionen i Administration/Lön är inte ett alternativ för mig då jag har många bilagor och flera mottagare, jag behöver köra via ett externt mejl-program. 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.