Saknas i nya utseendet Visma Lön (600)

• 5
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Inte planerade
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Efter uppdateringen saknar jag miniräknaren på F8.  Särskilt knappen "överför".
Foto på Lönekärringen

Lönekärringen

• 522 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 5
Foto på Lönekärringen

Lönekärringen

Saknar också möjligheten att återgå till löneartslistan där jag lämnade den efter ha dubbelklickat för att kolla närmare på en löneart. Efter uppdateringen kommer jag alltid tillbaka till början på löneartslistan - jobbigt när jag försöker leta upp bästa löneart i listan, vill fortsätta där jag stod i listan när jag dubbelklickade.

Saknar också möjlighet att välja printer vid varje utskrift - särskilt med tanke på att lönespecprintern är en färgprinter och allt annat skrivs ut på vanlig laserprinter.  
Foto på Joakim Loden

Joakim Loden, Fd Testledare - Visma Lön

• 6,802 poäng 5k badge 2x thumb
Hej, jag lyckas inte återskapa det beteendet du beskriver gällande att du kommer till den första lönearten i listan. Vill du beskriva i detalj exakt hur du klickar och var i programmet du är så att jag bättre kan förstå tillvägagångssättet?
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Josephine,

1. Avsaknaden av miniräknare när man trycker på F8 tar jag vidare till vår utvecklingsavdelning.

2. Hur gör du när du varit inne på en löneart och går tillbaka till listläget?
Testade själv att gå in på en löneart - gjorde en ändring - Sparade - för att komma tillbaka valde jag Lista och då hamnar jag på samma löneart som jag precis varit inne och redigerat.

3. Precis som du säger finns det idag inget alternativ att själv välja vilken skrivare utskriften ska komma på - programmet väljer med automatik den som är markerad som standard i kontrollpanelen.
För att byta standardskrivare går du in i Kontrollpanelen - Enheter och skrivare - den som är vald som standard har en grön markering - högerklicka på den du vill ha som standardskrivare och välj Ange som standardskrivare, förstår att det blir ett extra moment men för att komma runt det är det denna väg du får gå.
Tar detta vidare som ett önskemål till vår utvecklingsavdelning

Ha en fin dag
/Susan
Foto på Christel

Christel

• 6,342 poäng 5k badge 2x thumb
Detta att inte kunna välja skriva inne i Vismas program är en klar nackdel tycker jag också.
Foto på kandersson

kandersson

• 92 poäng 75 badge 2x thumb
Jag saknar också miniräknaren! Hade vart toppen och hade underlättat arbetet jättemycket! Mvh Katarina
Foto på Lönekärringen

Lönekärringen

Tack för svaret Susan!  Jo, jag förstår att det går att ändra skrivare i panelen men det är bökigt och ibland glömmer jag om jag har eller inte och sedan skriver ut en lönespec som skall till färgskrivaren men den går till laserskrivaren...  Slöseri med tid och papper - uppskattar om IT avdelningen kunde programmera in ett skrivarval vid varje tryck av "skriv ut" i löneprogrammet.
Foto på Lönekärringen

Lönekärringen

Textrutorna i programmet är i stort sett borta och jag hittar ingenstans där jag kan bestämma om jag vill att de skall synas eller inte.  En klar försämring efter uppdateringen - textrutorna var bra stöd tyckte jag.
Foto på Joakim Loden

Hej Josephine, all information som fanns i de gula textrutorna finns nu istället i hjälpen om du trycker på F1.

Detta är en förändring som vi har gjort eftersom det är betydligt enklare att hålla hjälpen uppdaterad med relevant information när någon förändring sker samt att man får ett enklare gränssnitt.
(Redigerad)
Foto på Joakim Loden

Hej.

Att ta bort miniräknaren var ett medvetet val från vår sida då den var föråldrad och endast användes av ett fåtal kunder. Ett tips är att istället använda den miniräknare som finns inbyggd i Windows. Den kommer man enklast åt genom att öppna startmenyn och skriva "calc".

Vad gäller standardskrivardialog vid varje utskrift så tar vi med oss detta som ett önskemål till kommande versioner. Det är dock ingenting vi har planer på att införa i dagsläget.

Stort tack för era synpunkter.
Foto på Lönekärringen

Lönekärringen

Hej, Joakim.

Tack för svaret.  Har datorns miniräknare som snabbval på mitt skrivbord sedan länge tillbaka - mycket användbar i andra sammanhang men för Visman är den mindre bra - dels saknar den "överför" funktionen och dels fungerar Visman (och mycket annat på PC) dåligt med andra program (jämför med Mac där man kan ha flera fönster öppna samtidigt och samspela mellan fönstren).  

Anledningen till att det var så få som använde F8 var för att det var knappt någon som visste om den - på varje kurs jag har gått var det en stor "A-HA" bland de många deltagare som fick reda på F8.  Och de flesta hade jobbat med Visman i många år.  Av de som visste om funktionen, var det många som använde den.  

Vet inte om jag uppskattar att alla förklaringar bottnar i något slags påstående om att försämringen är till användarnas fördel.  Bättre att säga sanningen; vi glömde inkludera den, det är billigare för oss att slopa den, eller vad det nu kan vara men att försöka övertyga användaren att en försämring är en förbättring är att omyndigförklara användaren.  

Josephine
Foto på Joakim Loden

Hej.

Sanningen är att vi valde att ta bort denna funktionen då vi i våra användarundersökningar upptäckt att att en väldigt liten del av våra kunder använde funktionen med miniräknaren. Vi arbetar med standardprogram och en del i det är att fokusera på funktionalitet som nyttjas av en stor del av användarna.

Det är mycket möjligt att ditt påstående stämmer, att anledningen till att så få användare nyttjade miniräknaren var att de inte visste om att den fanns.

Vi fortsätter att följa utvecklingen av detta och tala med våra kunder för att utvärdera om vi ska lägga tillbaka funktionaliteten.
Foto på Annika

Annika

• 5,370 poäng 5k badge 2x thumb

Jag är en av dem som inte kände till miniräknaren F8. Det låter som något som kunde vara användbart. /Annika

Foto på Anna

Anna

• 94 poäng 75 badge 2x thumb

Jag saknar också miniräknaren och använde den ofta i mitt arbete. Tror att många tyvärr inte kände till funktionen. Den är en stor hjälp när man räknar ut något och sedan bara kan överföra summan. Tillbaka med den tack!!

Foto på Tina H

Tina H, Champion

• 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Det låter som ett jättebra hjälpmedel. Hade efter 5 år med Lön 600 inte en aning om att den funktionen fanns....

//Tina

Foto på Lönekärringen

Lönekärringen

Tror också att det var många som inte kände till miniräknaren - olik den som är på datorn, kunde den överföra summan till rutan man stod i vid beräkningen.  Att behöva skriva in en summa från miniräknaren i datorn är ännu en möjlighet till felslagning.  Det kan inte vara så svårt att sätta tillbaka miniräknaren på F8.  Pleeeze!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.