saknas kontanter i kassan

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 veckor sedan
  • Besvarad
Under en period hade vi problem med att det försvann kontanter i kassan, slarv eller stöld vet vi inte.
Kassan bokförs som vanligt på 1910, men jag skapade ett egen konto som jag kallade kassadiffar för att hålla koll, men nu ska året avslutas och vad kan jag göra nu i bokföringen med den diffen jag har?
Foto på Kuben

Kuben

  • 1,032 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 4 veckor sedan

  • 0
  • 1
Foto på Lars R

Lars R

  • 8,772 poäng 5k badge 2x thumb
En sådan brist är svår att motivera för SKV. Om du misstänkt stöld borde du ha gjort en polisanmälan när det var aktuellt. I min värld finns bara ett vattentätt sätt att ersätta kassabristen och det är att ta ut egen lön ur företaget och lägga nettobeloppet i kassan, dvs 1910.
Det är juridiskt sett helt korrekt men det kostar ungefär dubbelt så mycket som kassabristen.
Att bara bokföra bristen som en förlust kan knappast SKV acceptera. 
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 50,796 poäng 50k badge 2x thumb
Stöld av kontanter blir en icke avdragsgill kapitalförlust, du bokför den debet konto 6992.
Sedan är det upp till styrelsen i ert företag/förening att avgöra hur det ska hanteras rättsligt.
Det är inte alltid självklart att den som konstaterat bristen själv måste ersätta den.

Mikael