Saldo diff efter dubbel faktura - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Fick vid ett tillfälle in ett gäng fakturor som utkast och bokförde dessa varefter jag vid senare tillfälle noterade att en faktura inkommit 2 gånger och att jag registrerat den ena på 1910 Kassa vilket nu gör att jag får en diff i transaktionsanalysen. Eftersom jag inte har något att kvittera eller kvitta med vet jag inte hur jag skall gå tillväga. 


Foto på Lentzit

Lentzit

  • 3,468 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Bernie

Bernie

  • 928 poäng 500 badge 2x thumb
det är väl bara att stryka/ nolla verifikatet eller är den inbetald dubbel, då får du göra en kreditfaktura till kund
Foto på Lentzit

Lentzit

  • 3,468 poäng 3k badge 2x thumb
Den är inte dubbelt betalt. Så här tänkte jag göra...



men då får jag



Ovan innebär ju också att att jag bokar pengar på 1910 som behöver "nollas"
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

  • 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!
Eftersom du har två fakturor så skulle jag inte rekommendera att korrigera direkt i bokföringen utan faktiskt kreditera den ena fakturan, även om det ligger en betalning på den. 
Det tycker jag är lättast. Det blir lätt mer rörigt om man manuellt korrigerar det manuellt i bokföringen istället. 

Gör såhär:
1. Skapa en kreditfaktura som tar ut den felaktiga fakturan. 
2. Skapa en betalning på kreditfakturan som tar ut betalningen på den felaktiga fakturan. (hade det inte funnits en betalning på den felaktiga fakturan så hade du kunnat kvitta dom istället) 


Hoppas detta löser det för dig!
Ha det gott!
/Sanna
Foto på Lentzit

Lentzit

  • 3,468 poäng 3k badge 2x thumb
Hej, jag testade att skapa en kreditering och betalning men jag hamnade på samma problem som syns under reskontror


nedan skärmbild visar anledningen till min fråga från start.

nedan verifikation visar att fel  konto valts vilket är vad jag tror källan till problemet
(Redigerad)
Foto på Hanna Hultemark

Hanna Hultemark, Moderator

  • 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Hejsan!

Hur ser dina verifikationer ut nu? Jag förstår inte riktigt till 100% i bild nummer två vilket bokföringskonto du kollar på och hur resterande verifikationer ser ut. 

Om du gjorde enligt Sannas instruktioner ovan så ska den verifikationen vara nollad. Dock det meddelandet du får under reskontror i Årsavstämningen kan t.ex handla om att du har lagt upp fakturor på ett senare bokföringsdatum än vad själva betalningen ligger på, att debet och kreditfakturan ligger på olika datum alternativt att ni bokfört fel manuellt. I detta läget får du gå igenom din bokföring och kolla så allt ligger på korrekta konton. 

Hoppas det klargjorde det lite!

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna
Foto på Lentzit

Lentzit

  • 3,468 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Hanna,

med en korrigering bland verifikationerna, Sanna ́s lösning och en ångring av fakturan blev det ordning i torpet :) 

God fortsättning!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.