Sälja företagsbil till privatperson

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 9 månader sedan
  • Besvarad
Hej!

Jag köpte en bil till företaget för mindre än ett halvt prisbasbelopp under 2017. Jag tänkte nu sälja bilen till en privatperson. Hur gör jag med momsen? Tänker ta betalt med Swish, behöver jag skriva ett kvitto eller räcker det med själva inbetalningen?

Mvh Jonathan   
Foto på Jonathan

Jonathan

• 80 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 9 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på MarieN

MarieN

• 6,514 poäng 5k badge 2x thumb
Eftersom du troligen inte har fått dra momsen vid inköp, så skall du inte heller debitera momsen vid försäljning. Skriv kvitto - där du nämner; "säljes i befintligt skick" samt reg. nummer originalet till kunden och kopian som till dig som du matchar mot swish inbetalningen.
(De som får dra moms på bilar är företag som enbart handlar med bilförsäljning.) Finns bra info. på skatteverket. https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/bilarochmoms.4.58d5557...
//Marie
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 81,006 poäng 50k badge 2x thumb
För dig som säljare räcker det med att du fått betalt och att du tar en kopia på reistreringshandlingsrna där du överlåter fordonet. Kvitto ligger mer i köparens intresse.
Moms kan endast bli aktuellt för dig att hantera om det inte rör sig om en personbil
Hur hanterades moms när du köpte den?

Mikael
Foto på Jonathan

Jonathan

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Tack för svar! Drog inte av någon moms vid inköp.