Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Sälja privata verktyg och maskiner till företaget

Jag har läst liknande inlägg i forumet, men det är inte riktigt vad jag söker denna gång.

Vi har beslutat oss för att sälja några av våra privata verktyg och maskiner till företaget och jag har skaffat ett besiktnings-/värderingsutlåtande från en oberoende besiktningsman. Han bedömde att det sammanlagda värdet var 51700. Men hur bokför jag detta?

Det är sammanlagt 9st objekt, varav den dyraste värderades till 15000kr ink moms och det billigaste 1000kr ink moms. Bokförs dessa sedan som inventarier?

Tack på förhand!
Kristina

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 23-01-17

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du tittar på de enskilda inventarierna och jämför med regelverket om 50 % av prisbasbeloppet som övre gräns för korttidsinventarier.

Debet 5410 för de under 50 % av pbb

Debet 1220 för de över  "-

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Kristina,
Kolla in på PWC sida; https://blogg.pwc.se/foretagarbloggen/vad-ar-skillnaden-mellan-inventarier-och-forbrukningsinventari...
Här kan du läsa lite om inventarier.
Iom att det högsta värdet är 15000:- så kan du lägga det som förbrukningsinventarie konto 5410, och jag hade delat upp varje sak för sig vid konteringen så man ser vad det är man har köpt. Vill du ändå lägga det som inventarie konto 1220 (om du tror de håller längre än 5 år) så bokför du även här varje verktyg för sig. Och om du har inventariesystem så måste du ju även lägga in verktygen här.
mvh
/Marie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Åh, tack för era svar! Jag fick lite kött på benen här.

Det bästa verkar vara att dela upp summorna. Det framgår väldigt väl av värderingsutlåtandet vad det är och vad det är värderat till, så det är väldigt enkelt att dela upp. Jag har däremot svårt att avgöra hur länge de kan tänkas hålla, men lägre än 5 år är knappast troligt.

Jag har inte tidigare haft en inventarielista eftersom vi använt våra privata verktyg och maskiner när vi jobbat (förutom bilen som numera är såld). Räcker det att göra en lista i exempelvis exel när det gäller förbrukningsinventarier, eller bör jag göra det direkt i Vismas Eekonomi?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Kristina!
I eEkonomi finns mycket riktigt en inventarielista. Detta för att du enkelt ska kunna hålla reda på dina inventarier och kunna göra avskrivningar. 
Inköpet bokför du i bokföringen (som faktura, under kassa- och bankhändelser eller på en manuell verifikation)
Därefter lägger du upp inventarierna i inventarielistan, varje inventarie för sig. Hur du gör det läser du mer om här. Där får du också en beskrivning av olika sorters inventarier. 
Du kan lägga upp inventarier som korttidsinventarier, det innebär att det inte görs några avskrivningar på det. MarieN länkade till dig om reglerna lite längre upp. 

Ha det gott! 🙂

/Sanna