Säljarstatistik - Administration

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hur få ut val på säljarstatistik? Använder den som heter ex moms. Där går det endast att använda säljare ej resultat eller projekt etc. Någon som vet hur jag kan hitta en rapport där jag kan få fler val men jag vill inte ha med moms, frakter etc. Har inte lyckats hitta någon och supporten säger det inte finns en sådan.
Foto på Lena Ekonomi

Lena Ekonomi

• 3,310 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Anton

Anton

• 334 poäng 250 badge 2x thumb
Om supporten säger att det inte finns hade jag tagit deras ord för det. 

Dina alternativ efter det är antingen att köpa en rapport av en partner till Visma eller göra en egen.

Idag har det varit väldigt lugnt för mig på jobbet så slängde ihop en guide för hur du fixar det själv.

Du behöver Administration 2000 för att detta ska fungera.

Öppna rapportgeneratorn och markera Säljarstatistik exkl moms. Klicka sedan kopiera och ge rapporten ett nytt namn som visar på att du har ändrat den. 

Kan bifoga en bild på vad jag lagt till för att fixa en rapport som har urval för resultat och projekt.

Du måste först lägga in urvalen under flik 2. datamodell m.m.
För projekt och resultat kan du använda förfrågan "%Fkt->Projekt" och "%Fkt->ResEnh".

Efter att du lagt in de urval du vill ha så kan måste du göra så att urvalen finns i dialogrutan.
Vi går därför till flik 6. Dialog där du kan lägga till Ledtext("Urval") och Urval(0).
Xpos Ypos styr vart i dialogrutan som urvalsrutan hamnar, bredd och höjd reglerar storleken av urvalsrutan. 

Om du nöjer dig med hur den som jag slängde ihop ser ut så kan du bara skriva av mina värden.
Ser i så fall även till att ändra värdena för SidOrientering och SidLayout.

Hoppas det löser sig.
Foto på Lena Ekonomi

Lena Ekonomi

• 3,250 poäng 3k badge 2x thumb
Tack för tipset. Ska testa vid tillfälle.
Foto på Lizanna, Pector AB

Lizanna, Pector AB

• 240 poäng 100 badge 2x thumb
Hej Lena, om du behöver hjälp med att få ut rapporter är du välkommen att kontakta oss på Pector, Vismapartner i Göteborg.

Info om våra rapportpaket:

ÅLDERSFÖRDELAD KUNDRESKONTRA 

I den här rapporten kan du gå ner på djupet från saldot per kund, till respektive faktura. Sortera och bryta rapporten per säljare/distrikt eller annan indelning du har på kunden.

ENKEL LIKVIDITETSRAPPORT

Bygger på kundreskontra, leverantörsreskontra och saldon på likviditetskonton i huvudboken.
Denna finns som tabell och graf. I tabellen kan du också gå på djupet ner till fakturanivå för att se vilka fakturor som utgör de förväntade ut/inbetalningarna.

FÖRSÄLJNINGSSTATISTIK DIREKT I EXCEL

Försäljning per kund och artikel. Du ser den från översiktsnivå till detaljnivå. Samtliga rapporter kan visa all data på summanivå, men du kan också stegvis gå ner till lägsta detaljnivå.

/Lizanna Nordlander, info@pector.se, 0317997685