Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Utskrift ingående moms under året

Vi är en samfällighet, som inte redovisar moms till Skatteverket, men som behöver kunna ställa ut momsintyg till delägarna för delas andel av momsen. Hur gör jag i bokföringen för att kunna få fram hur mycket ingående moms vi har betalt för året? Hela kostnaden inkl moms ska ju bokföras på kostnadskontot... 

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du får nog gå igenom de inköpsfakturor som berörs och summera den ingående momsen på så sätt.
Skriv ut en huvudbok för berörda kostnadskontot och sök vidare via verifikationsnummer
Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej 

Hur bokför jag ett momsintyg från Vägsamfällighet?

det är utställt med min andel av den betalda momsen som föreningen betalt under året.

OBS endast föreningens totala momsbelopp och min momsandel redovisade på intyget enligt RSV rekommendation för intyg Till näringsverksamheter 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, vad trist... Hade varit skönt att slippa ett separat register.
Göran A
UTFORSKARE


Kan du inte lägga upp ett kostnadskonto som du kallar "Ingående moms kostnader" och lägga momsbeloppet där.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag bokför fakturans hela summa inkl moms bank och sen t ex 5193 Drift och underhåll.

På samma verifikation bokför jag momssumman på konto 1470 Moms som upplysning debet och 1471 Moms som upplysning kredit. När momsintyget ska skrivas ut ser man direkt hur mycket moms som ska fördelas. Om samfälligheten har sektioner kan man lägga upp en resultatenhet för varje sektion och ange den både på 1470 och 1471 så ser man vad delägarna i varje sektion ska ha intyg på.