Samlingsfaktura med flera momssatser - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Bild: Samlingsfaktura från handelsbanken. 
Vad jag förstått det som är det olika momssatser jag får lyfta på varje post. 
Kan någon hjälpa mig och ställa upp hur jag ska bokföra detta rätt?

152,03kr är 6% moms betald och 6% får lyftas. 

201,14kr är 25% moms betald och 25% får lyftas (bensin)

1949kr (700+1249) är 25% moms betald och 12% får lyftas (hyra av skåpbil) 

Har spånat lite och kommit fram till detta, vilket inte är helt rätt men kanske en bit på väg?:

1930 kredit 2100kr (totalbelopp)

2641 debet 194,9+40,23+8,61=243,74kr (12%,25%,6%moms av respektive belopp) 

5700 debet 1559,2+160,91+143,42 = 1863,52kr + XX??

Foto på nicw

nicw

• 190 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på MarieN

MarieN

• 6,514 poäng 5k badge 2x thumb

Om det är en kortfaktura för Handelsbanken kort så måste du ju ha originalkvittona och du får då dra den moms som står på dessa kvitton. Oavsett vad det är för % -sats.

Annars har du lathund;

25%moms bakvägen är 20%

12% moms bakvägen är 10,71%

6% moms bakvägen är 5,66%

/Marie

Foto på nicw

nicw

Orginalkvitton finns också såklart. Det stämmer väl inte att jag får lyfta 25% moms på en hyrbil. Där får man endast lyfta 12%. 

Bra lathund, tack! 
Foto på Roffe

Roffe

• 2,460 poäng 2k badge 2x thumb

Hej nicw

Nu skall det sägas att jag inte är någon bokföringsexpert men jag skulle – rätt eller fel – göra enligt nedan. Är det sedan någon som vet bättre så är jag idel öra - så kanske jag också får lära mig något.

Men som MarieN säger – och som mina ekonomer har lärt mig - man får bara dra momsen som står på kvittot. Finns det ingen moms där – eller på din samlingsfaktura från HB framför respektive debitering – då blir det ingen moms att dra av.

Men det jag skulle vilja tipsa dig om är att låta bokföringsprogrammet göra matten – gör inga beräkningar ”vid sidan om” – det ställer bara till ett elände om något skulle bli fel. Siffrorna du skriver av från kvittot utgör inte bara en summa pengar – de blir också en unik identitet för kostnaden ifråga – och den tappar du om du gör beräkningar ”vid sidan om” eller i huvudet.

För in de olika delsummorna på verifikationen – med sina respektive konto - kvitto för kvitto. Skulle det sedan i slutänden slå några ören – eller någon krona - fram och tillbaka, så att inte summorna i debet och kredit blir lika, för du in en korrigeringspost på konto 3740 (Öres- och kronutjämning). Eftersom du i bokföringen bara använder positiva siffror lägger du den korrigeringen på den debet eller kredit-kolumnen där det fattas pengar för att det skall gå jämt upp.

Du börjar bra med 1930 där du redovisar fakturans totalbelopp på kredit. Men sedan skulle jag som sagt välja att redovisa varje delkvitto med sitt utgiftsslag och momsbelopp på olika rader. Det är bla. dessa ORIGINALKVITTON som blir granskade och jämförda med din bokföring vid en eventuell skatterevision – och då gäller att inte darra på manschetten.

Om vi börjar från början har vi UBER – som jag gissar är en taxiresa – och taxi har 6% moms men det gäller att det står på kvittot. Sedan ser det ut som att du har en kreditering på 202,50 – låt oss anta att det är en bensinnota som du fått återbetalt - av någon anledning.

Så säg att det skulle se ut så här så skulle nog min Verifikation i min bokföring av din samlingsfaktura bli enligt nedan.

1930                   Företagskonto/Checkkonto/affärskonto (K)                                   2 100,00

5800                   Resekostnader (gissningsvis taxi) (D)                   143,43

2641                   Debiterad ingående moms (på taxin)(D)                   8,60

5611                  Drivmedel personbilar (K)                                                                 162,00

2641                   Debiterad ingående moms (K)                                                          40,50

5611                  Drivmedel personbilar (D)                                     160,91

2641                   Debiterad ingående moms (D)                              40,23

5615                  Leasingavg personbilar (D)                                 560,00

2641                   Debiterad ingående moms (D)                           140,00

5615                  Leasingavg personbilar (D)                                999,20

2641                   Debiterad ingående moms (D)                          249,80

3740                   Öres- och kronutjämning (D)                                0,33

Summa                                                                                      2302,50             2 302,50

Jag är inte 100 på att hyra av skåpbil platsar under 5615 men det var det jag hittade i farten.

Mvh Roffe
Foto på nicw

nicw

Ett stort tack Roffe! Både för utförligt svar och hjälp. Guld värt! Nu har jag äntligen fått till det på rätt sätt och lärt mig något inför nästa gång. TACK! 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.