Samlingsplan efterlyses fortfarande i Advisor!

• 5
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Genomförda
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre. Communitymoderatorn angav följande anledning för att arkivera: ej aktuell

Jag undrar fortfarande hur lång tid det kommer ta för er att lösa det så att man kan ta ut en samlingsplan i advisor likt det som fungerar i Byråstöd? Kommer ta väldigt mycket tid i anspråk om man måste upprätta dessa på egen hand.
Foto på Maribo

Maribo

• 592 poäng 500 badge 2x thumb
  • frustrerad

Publicerades för 5 år sedan

• 5
Foto på Mathias Vahlgren

Mathias Vahlgren, Produktansvarig - Visma Advisor och Visma Byråstöd

• 6,370 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!
Tyvärr är inte denna aktivitet planerad att göras under 2015. Dock är vi medvetna om att detta är en funktionalitet som är/var omtyckt i Visma Byråstöd, så vi har den på vår lista för framtida utveckling. 

Med vänliga hälsningar

Mathias Vahlgren
Foto på hstranne

hstranne

• 60 poäng

Hej!

Då denna aktivitet inte är planerad under 2015 hur tycker ni bäst/smidigast skall lösa detta? Vad är bäst?

Tack

Med vänlig hälsning

Hanna

Foto på sarlin

sarlin

• 62 poäng

Hej!

Finns det någon plan för när detta kommer att utvecklas?
Och som hstanne skriver ovan, har ni något förslag på hur det kan lösas smidigast till utvecklingen skett?

Med vänlig hälsning

Sara

Foto på Mathias Vahlgren

Hej!
I dagsläget är inte samlingsplanen planerad att göra i den närmaste framtiden. Jag ska lyfta frågan med min styrgrupp så får vi se hur de prioriterar denna fråga. 

Hälsar

Mathias
Foto på anne

anne

• 300 poäng 250 badge 2x thumb

Hej,

För oss redovisningskonsulter är detta en otroligt viktig fråga. Varför är den inte det för er? Det här känns lite olikt Visma som brukar vara snabba att lösa problem.

//anne

Foto på Mathias Vahlgren

Hej!
Jodå vi vet att detta är en viktig del av arbetet för redovisningskonsulter i Sverige. Dock har vi i Advisor-teamet många olika intressenter att ta hänsyn till när vi utvecklar produkten. Bland annat är denna produkt internationell och säljs i fyra olika länder, så vi måste även ta hänsyn till önskemål från de olika marknaderna. Samlingsplanen är en viktig funktion i Sverige som vi har på vår utvecklingslista, men som tyvärr inte blivit prioriterad av vår styrgrupp i dagsläget.

Med vänliga hälsningar

Mathias Vahlgren
Foto på Sari

Sari

• 234 poäng 100 badge 2x thumb
Men då måste jag byta program för att inte bli av med min auktorisation eftersom Reko kräver det! Hur ska jag kunna göra detta utan program???
Foto på anne

anne

• 300 poäng 250 badge 2x thumb

Är inte redovisningskonsulterna viktiga för er? Är man auktoriserad MÅSTE man ha samlingsplanen, det är inget vi kan välja bort. Alternativet är att vi måste byta programleverantör och det vore tråkigt tycker jag eftersom jag i övrigt föredrar Visma.

Nu har det gått ett år sen jag ställde frågan första gången, vad har hänt sen dess?

Foto på Maribo

Maribo

Håller helt med och det har gått ännu längre tid sedan jag ställde frågan första gången. Det är dåligt att inte Visma kommit vidare i denna fråga!
Foto på Fiona

Fiona

• 442 poäng 250 badge 2x thumb
Hej,
nu är det dags att ni ska efter 2 år läsa på bokföringslagen som säger att samlingsplan ska upprättas (1999:1078) kap. 6 11§

Företaget skall upprätta sådana beskrivningar över bokföringssystemets organisation och uppbyggnad som behövs för att ge överblick över systemet (systemdokumentation). 
Företaget skall också upprätta sådana beskrivningar över genomförda bearbetningar inom systemet som gör det möjligt att utan svårighet följa och förstå de enskilda bokföringsposternas behandling (behandlingshistorik).
Om företaget har flera separata bokföringar, skall det av systemdokumentationen för varje bokföring framgå var uppgifter ur övriga bokföringar kan erhållas.

Vänligen
Lada Antonsson
Antonsson Ekonomikonsult AB
Foto på Sari

Sari

Dags att byta program!!
Foto på Fiona

Fiona

Nu går vi över till konkurrenten som har systemdokumentation.
Vi tackar för 6 år med VISMA och går vidare.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,000 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Vad tråkigt att du vill lämna oss!

Jag vill uppdatera denna tråden med att vi är fullt medvetna om att det är många som efterfrågar samlingsplan. Vi är just nu i planeringsfasen för 2017 och kommer se över möjligheten att få till den här funktionaliteten under nästa år. Jag kan inte ge något definitivt besked i dagsläget men lovar att uppdatera när jag vet mer! Tills vidare får samlingsplanen hanteras utanför programmet.

@Lada: hojta till om du vill att jag ska be någon kontakta dig!

/Anna
Foto på Fiona

Fiona

Hej Anna,
då väntar vi och hoppas att ni åtgärdar detta under 2017. 
Foto på Jeanette

Jeanette

• 100 poäng 100 badge 2x thumb
Hej!
Efterlyser också samlingsplan!! Det är ohållbart att jobba i ett system där inte detta går att få fram. Så hur ser planeringen ut inför 2017?
/Jeanette
Foto på Veronica

Veronica

• 624 poäng 500 badge 2x thumb
Undrar jag också. Mkt saknad från byråstödtiden
Foto på Sari

Sari

Nu byter vi program efter att jobbat med Visma i 9år!
Foto på Fiona

Fiona

Kan vi får uppdatering från VISMA ? Tack :)
Foto på Maribo

Maribo

Håller med föregående talare!
Foto på Mathias Vahlgren

Hej!
Nu kan jag förhoppningsvis glädja alla i den här tråden - vi har ett beslut på att utveckla upprättandet av systemdokumentation och samlingsplan. Vi sitter just nu och skissar på vad vi behöver göra och utvecklingen kommer påbörjas så fort som möjligt i Q2 2017. Vi kommer även använda oss av ett antal befintliga kunder av Advisor samt Far för att säkerställa att det blir så bra som möjligt. 

Med vänliga hälsningar

Mathias Vahlgren
Foto på maria

maria

• 212 poäng 100 badge 2x thumb

Hur går det med arbetet med att ta fram samlingsplan? Q2 har varit så jag vill gärna ha information i ärendet.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning

Maria

Foto på Mathias Vahlgren

Hej!
Vi håller just nu på och bygger systemdokumentationen med samlingsplan för fullt. Det kommer dröja ytterligare ett tag innan den är på plats. Det är en stor uppgift med mycket beroenden som tar ett tag att utveckla. 

Men bifogat ser du en bild över hur det ser ut just nu i vår testversion av Visma Advisor:

Vi är mer eller mindre klara med del 1 och 2, det vill säga inställningen för vilket bokföringssystem man använder på kunden samt vilka kopplade system som används. Just nu håller vi på och gör del 3, det vill säga sammanställa allt i den summering och rapport som går att skicka till kunden. 

Så vi har kommit en bit på väg, men det återstår fortfarande en hel del jobb. Så jag vågar inte i dagsläget säga när vi kan släppa detta till er användare, men det bör inte ta allt för lång tid. 

Vänliga hälsningar

Mathias Vahlgren
Foto på Maribo

Maribo

Det låter lovande, då håller vi tummarna för att allt löper på som det ska
Foto på Maribo

Maribo

Jag håller med, det går väldigt långsamt!!!
Foto på Mathias Vahlgren

Eller är det en väldigt stor uppgift som tar lång tid att göra.

Hälsar

Mathias Vahlgren
Foto på jdarchini

jdarchini

• 60 poäng
Hur går det? 
Foto på Helena Sjösten

Helena Sjösten, Service owner Visma Advisor

• 900 poäng 500 badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!
Sedan mitten av december finns funktionalitet för att upprätta systemdokumentation med samlingplan i Visma Advisor.

Hälsningar 

Helena Sjösten
Foto på maria

maria

• 212 poäng 100 badge 2x thumb
Hur hittar jag den i Advisor? Hur gör jag?
Foto på Helena Sjösten

Helena Sjösten, Service owner Visma Advisor

• 900 poäng 500 badge 2x thumb
Hej!
Du skapar systemdokumentationen inne på Kund och fliken Dokument. Under fliken Dokument finns val för Systemdokumentation. Välj Ny systemdokumentation och du kommer in i en guide där du anger uppgifter om ERP-systemet, övriga system och annan information. I sista steget visas en sammanställning och en Samlingsplan. Härifrån kan du även skapa en pdf.

Med vänlig hälsning 

Helena Sjösten

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.