Samma lev.faktura går att registrera två/flera gånger - eEkonomi

  • 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 2 månader sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Så här ser buggenut. Jag hämtar/laddar upp ett digitalt bildunderlag från tex kundens Google Drive eller annan molnplats, skriver ut fakturan och registrerar den i eEkonomi med alla väsentliga värden, leverantör, fakturadatum, förfallodatum, fakturanummer belopp osv. Jag bokför den med fakturanummer, datumoch förfallodatum, alla väsentliga värden – just för att man inte ska kunnaregistrera en och samma faktura två gånger. Finns fakturanumret redanregistrerat i Visma så protesterar ju eEkonomi genom att upplysa om att "Denna faktura finns redan registrerad" om jag försöker registrera samma lev.faktura 2 eller flera ggr. MEN...



När/om kunden ocksåskannar in samma faktura med Visma skanner och appen hämtar fakturanumret från tolkning av underlaget –oavsett den tolkar exakt rätt fakturanummer och samma fakturanummer som jag redan registrerat med ovan rutin – så protesterar inte Visma utandet är möjligt att registrera samma faktura igen. Det här skapar givetvis problem för det ser till slut ut som att kunden har många obetalda fakturor när de faktiskt är betalda, och det innebär onödigt merjobb med registrering av samma faktura 2 ggr.
Foto på Joakim

Joakim

  • 602 poäng 500 badge 2x thumb
  • Måste lösas!

Publicerades för 3 månader sedan

  • 1
Foto på My Janhall

My Janhall, Moderator

  • 2,260 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Joakim, 

Ett ärende är skapat för detta problem och vi kommer kontakta dig för vidare återkoppling på e-post. 

Ha en fin dag! 
/My 
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 6,766 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Nu när du skannar in en faktura via Visma Scanner så meddelar eEkonomi ifall det redan finns en faktura med det fakturanumret. Testa gärna så att det fungerar för er och tveka inte på att återkoppla annars. 

Ha en fin dag!
/Jenny