Schemahantering - Visma Lön 300/600

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

När man ska skapa arbetsschema där alla har individuellt schema har jag stött på ett problem. Om arbetstiden är 8.00-16.30 med avbrott för rast 30 minuter blir arbetstiden 8,5 timme istället för 8 timmar. Det innebär att det blir fel på både avdrag (tjl, kompledig) och tillägg.

Visma Lön kan inte hantera ett standard avdrag på arbetstiden. I excel hade det varit väldigt enkelt att göra en "om"-formel, tex är arbetstiden >5 timmar dra 30 minuter.

Start- och sluttid är ju väldigt viktiga om man går hem under dagen för sjuk, vab eller liknande. Detta begränsar lönehanteringens effektivitet jättemycket. Så egentligen kanske detta skulle kopieras till idé också. Är det någon som har en bra lösning på detta?

Foto på PHu

PHu

• 346 poäng 250 badge 2x thumb
  • tom

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Karl Wilsborn

Karl Wilsborn, Moderator

• 9,254 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Har man vårat löneprogram fristående så lägger man enbart in antalet timmar per dag i arbetsschemat, och då skriver man alltså bara in de timmarna som de faktiskt arbetar med lunchen avdragen. Vid t ex frånvarorapportering m m så registreras den med antalet timmar, inte exakt mellan vilka klockslag. Så uppgiften om tiderna är alltså irrelevant i dessa fall, då man man kör löneprogrammet fristående.

Har man däremot våran Stämpla-tjänst som de anställda stämplar sina tider via, så är uppgiften relevant. Har man den tjänsten så skapas arbetsschemat istället där, och då lägger man också in klockslagen samt lunchen. Lunchen gör då avdrag från timmarna, så det blir exakt så som du efterfrågar. 

Så som jag ser det, om jag uppfattat frågan korrekt, så är detta inget problem. Rätta mig gärna om jag missuppfattad det, så tar vi i så fall om det därifrån.

Ha en trevlig helg!

/Karl
(Redigerad)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.