Semester- ändring av arbetstid lön 300

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
En inställningsfråga! 2 av mina anställda börjar på nytt schema 1 januari. 1 av dem går ner från 75% till 50% och jobbar 4 dagar/vecka med en fast ledig dag.
Den 2 har även tidigare jobbat 50% men ska nu också börja med 4-dagars vecka.
Hur ställer jag in semestervillkoren? De kan ju inte få 25 dagar- då blir det ju 6 veckors semester...
Foto på Irre

Irre

• 988 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 5,544 poäng 5k badge 2x thumb
Hej,

Som jag förstår dig är tanken att dina anställda numera kommer vara så kallade Intermittent deltidsanställda.
Detta hanteras inte i Lön 300, men finns som färdig funktion i Lön 600. Där kan man ställa in i företagsinställningarna om ni som företag ska använda brutto- eller nettosemesterdagar för de intermittenta. 
Förstår det som att du vill ha dina anställda på nettosemesterdagar, men i lön 300 kommer de anställda automatiskt blir lagda på bruttosemester då det är det som hanteras där.
Vid nettosemesterdagar i lön 600 kommer programmet sköta omräkningen själv och då även ställa in semestervillkoret på flik 5 på just de anställda korrekt.

Det är dock alltid en rekommendation att ni går igenom sememesterberäkningsdokumentet för just ert semestervillkor så att ni är insatta i hur beräkningen görs och om det är något annat ni kan behöva justera manuellt.

Jag kontaktar dig via mail för vidare information om en eventuell uppgradering från 300 till 600. 

Ha det gott! 

/Sofia