Semester för intermittent deltidsarbetare - Lön 300

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)

Hej,

Vi har totalt 9 anställda och därför visma lön 300. Tre av dessa är deltidsarbetande och jag har därför funderingar kring semestern. Min chef säger att han inte vill ha systemet där dessa personer har 30 dagar och sen att man räknar med den dagen de är lediga när man fyller i veckosemester. För dessa personer tar mest ut strödagar och då får de ju 30 strödagar istället för om de hade tagit ut 6 veckors semester, då hade man ju kunna lösa semestern genom att registrera 6 fulla semesterveckor med den lediga dagen per vecka inräknad.

Hur gör jag istället? Ska jag uppdatera till Visma lön 600?

Foto på AE

AE

• 164 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Irre

Irre

• 978 poäng 500 badge 2x thumb
Jag fick gå över till 600 när min anställde gick över till 4-dagars vecka från normala 5dagars. Semesterersättning o d ska ju också stämma..
Foto på AE

AE

Hej Irre,

Tack för svar. Ja det är väl det jag får göra helt enkelt då.

Foto på Malin Kjellberg

Malin Kjellberg, Moderator

• 1,878 poäng 1k badge 2x thumb
Hej AE!

Det stämmer precis som Irre skriver du behöver gå över till Lön 600 för att kunna hantera nettosemesterdagar för dina intermittent deltidsanställda. I Lön 300 finns endast funktion för att hantera bruttosemester 
Foto på AE

AE

Hej,

Jag har precis köpt 600 nu men vet inte alls hur jag ska använda det. Enligt semesterskuldlistan är skulden ca 600 000 för semestern för oss 9 anställda. Enligt beräkningar i excel borde skulden ligga på ca 119 000 kr. När jag gjorde semesterårsavslut i januari i Visma så slutade det med att semesterlönen var -5 kr för alla anställda. Jag vet inte ens vart jag ska börja någonstans för att få det rätt och just nu görs lönen mer eller mindre manuellt i excel istället för visma.

Så frustrerad!

AE

Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 8,920 poäng 5k badge 2x thumb
Hej AE,

Detta låter som en fråga som vore bättre lämpad i en direktkontakt med supporten.

Troligtvis är det nån inställning hos er som är fel i Lön 600. Har ni tidigare haft korrekta värden för semesterskulden så är detta däremot inget som ska ändras enbart för att ni uppdaterar från Lön 300 till 600 och även då ställer in att företaget tillämpar nettodagar för intermittent deltidsanställda.

Supporten når du på telefon 0470 -70 62 00 eller via chatten som du hittar här.

/Cecilia