Semester i klumpsumma till anställd med timlön

  • 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 9 månader sedan
  • Besvarad
Jag sköter lönerna i ett företag som betalar timlön till sina anställda.Företaget är i en bransch med mycket varierande arbetstider för de anställda.

Tidigare använde jag Lön Special och då gjorde jag så att jag tog ut en lönehistorik på löneart 300 för perioden april till mars och tog 12% av summan som jag sen använde löneart 500 för att betala ut.
Lön 600 vill ju hjälpa till med så mycket som möjligt, men här blir det problem för mig.Jag valde att lägga semestervillkor 30 eftersom att jag inte vill hålla på med semesterdagar, men när jag använder snabbvalet Semester, ersättning så får jag inte välja för vilken period utan den tar med allt intjänat t o m månaden innan utbetalningen.
Hittade i en tråd ett svar att det går att ställa in semestervillkor så att ersättningen inte ska betalas ut i samband med uttag och att man då via snabbvalet Semester, ersättning skulle få en klumpsumma på ersättningen, men hittar inte det på t ex villkor 10. Det var i o f s ett år sedan det svaret skrevs.
Enligt chatt så är inte alternativet heller att använda löneart 3232 för då "försvinner" inte semestern från programmet så nästa års semesterskuldlista skulle då bli ackumulerad.
Någon som har ett bra tips?Eller är det t o m så att man inte får hantera semesterersättningen som vi har gjort förut?Kanske t o m att hela anställningsformen är fel?
/Jonathan
Foto på Jonathan Söder

Jonathan Söder

  • 1,346 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 10 månader sedan

  • 0
  • 2
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

  • 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Jonathan! 
Först skulle jag behöva lite information om hur det ser ut i verkligheten. 

Följer ni något kollektivavtal? Vad står det där? Vad står det i deras anställningsavtal?
Ta de ut semesterdagar i verkligheten? Hur håller du reda på hur många semesterdagar dom har tagit? 

Normalt sätt så är det mer än timlönen som är semestergrundande. Du värderar t.ex. frånvarotimmar och om dom har haft OB eller liknande så ska det räknas semesterersättning även på detta. 
Om man tittar i vår beräkning för semestervillkor 30 som du har valt att använda så räknade det enligt följande: ((Semestergrundande lön+Semestergrundande rörlig lön+Värdering av frånvarotimmar)*12%)

I Lön special så finns också dessa beräkningar men enligt din beskrivning så verkar det inte som att du har använt funktionen för semester där heller. 

Kika gärna på vår löneskola. Välj avsnittet om semester, där får du lite mer information om vilka regler som gäller. 


Vill du helt fritt räkna på semestern så är det löneart 3232 som gäller, men då skulle jag istället rekommendera dig att använda "Inget semestervillkor" som val på dom anställda. Detta är dock inget jag rekommenderar egentligen utan mest fördelaktigt är att du låter programmet hjälpa dig. 
Vill du betala ut semesterersättning i pengar så är det semestervillkor 30 som gäller. Antingen kan du välja att betala ut det varje månad (finns en markering på den anställde) eller så använder du snabbvalet Semester ersättning en gång om året. Då tar den all intjänad semester hittills och betalar ut. Programmet följer semesterlagen. Tjänar dom anställda faktiskt in semester och det ska registreras uttag av semesterdagar så bör du välja ett annat semestervillkor än 30. 

Jag rekommenderar att du kontrollerar vad som gäller enligt semesterlagen och vilka regler ni har på företaget. Jag kan också varmt rekommendera våra utbildningar så att du kan jobba på bästa sätt i programmet. Du får full koll på funktionerna och kan spara tid om du effektiviserar ditt arbete. 

Jag hoppas att detta kan hjälpa dig lite mer på vägen! :)

/Sanna