Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Semester under sjukdom

Jag har en anställd som är 100% sjuk och får ersättning från Försäkringskassan. Nu ska jag registrera semester och sjuk på samma dag men det vill inte Visma600 godkänna, pga att arbetstiden inte stämmer, det blir mer än 8 timmar. Hur registrerar ni semester under sjukdom?

17 SVAR 17

Hej . 

Är man sjuk så är man sjuk och då tar man inte ut semesterdagar. 
Så man registrerar inga semesterdagar under sjukdomstiden.
Fd medlem
Inte tillämpbar


nja, det stämmer inte. Om man har gått över arbetsgivarperioden, alltså mer än 14 dagar, så får man ha semester och sjuk samtidigt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Avdraget i timmar och lön ska vara som för sjukdom men betala ut semesterdaglön/semestertillägg och dra bort semesterdagar.
Fd medlem
Inte tillämpbar


Det ska inte göras sjukavdrag för dessa dagar men sjukdom ska ändå registreras för att inte bryta sjukperioden.
Det jag undrar är hur jag får in både frånvaro Sjukdom och Semester på samma dag. I andra lönesystem har jag haft en frånvaroart som heter Semester under sjukdom. Den har varit inställd så att det blir rätt i arbetstid, statistik mm. Men jag kan inte hitta någon lämplig frånvaroart för detta i Visma600.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om den anställde har ett giltigt sjukintyg och är sjukskriven är ju hen inte frånvarande på grund av semester utan på grund av sjukdom. Det är alltså sjukfrånvaro som ska registreras och endast pengar som ersättning för semesterdagar som ska betalas ut och antal semesterdagar som man fått ersättning för ska bokas av.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Eftersom man inte får betala ut semester i pengar hursomhelst så ska det registreras som Semester under sjukdom. Jag har jobbat så i snart 15 år på flera företag så det är inget nytt. Men givetvis kan man göra på olika sätt, men min önskan är att kunna få samma tydlighet som jag haft i tidigare lönesystem.
Fd medlem
Inte tillämpbar
Fd medlem
Inte tillämpbar

jag har läst men förstår inte vad det har med min fråga att göra.
Ja, man kan få semester från arbetsgivaren samtidigt som du får sjukpenning från Försäkringskassan.

Hej @Sofie_17

Ja, du kan ha flera typer av frånvaro på samma dag så länge inte frånvarotiden överlappar varandra, det verkar det göra nu så för att jag lättast ska kunna hjälpa dig behöver jag mer information. Min kollega Johan har gett ett par exempel ovan på hur detta kan hanteras i programmet, men hur ser det ut för dig? Har du testat ett utav dessa exempel eller hur ska utfallet bli? Är den anställde 100% sjuk eller är det deltid? 

Återkom gärna med lite mer info så ska jag försöka hjälpa dig! 🙂 
/My 

Sofie_17
MEDLEM

Men har man gått över dessa 14 dagar så ska sjukavdrag göras och sjukersättning får man från försäkringskassan. Vill man även ta ut semester under denna period så ska semesterlönen betalas ut och semesterdagar minskas. Dock ska inget semesterlöneavdrag göras då man inte kan göra dubbla avdrag för samma dagar.

Sofie_17
MEDLEM

Jag kan lägga in både semester och sjuk samma dag i Visma 600,  men då blir alltså löneart 3205 0 kr i avdrag, men löneart 3215 betalar ut en semesterlön till personen.

Fd medlem
Inte tillämpbar


Frågan är hur jag registrerar båda frånvaroarterna i kalendariet, ersättning och avdrag har jag koll på.
Sofie_17
MEDLEM

Jag lägger bara in semesterdagarna som vanligt sen kopplas dessa automatiskt till lönerat  3235, 3215 samt 3205.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi har nog olika avtal, mitt snabbval kopplar till 6362,6342 och 6333...men det ser jag nu att det blir inget avdrag så pengarna blir bra. Förväntade mig att det skulle vara en särskild frånvaroart men det här funkar. Tack!

Vilken tur 🙂
Johan Svensk
ANSTÄLLD

Hej Helena!

Det finns lite olika sätt att göra detta på, beroende på hur det ska påverka.
Är personen 100% sjukskriven kan du antingen registrera sjuk - semester - sjuk. T.ex. sjuk 1-9:e, semester 10-16:e och sedan sjuk 17-31:a igen. Vid långtidssjukskrivningar kommer programmet, efter semestern, fortsätta räkna sjukskrivningen där du slutade. Är det t.ex. dag 85 av sjukfrånvaron innan semestern registreras, så blir det dag 86 när du registrerar sjuk efter semestern igen. 
Vill du registrera sjukfrånvaro hela månaden kan du istället lägga sjuk hela månaden och använda snabbvalet Semester, ersättning - Utbetalning semester i pengar, för att betala ut semesterpengarna.

Skulle den anställda däremot vara deltidssjukskriven så har du möjlighet att registrera sjuk och semester samtidigt. Då tar den anställda semester från arbetstiden den faktiskt skulle ha arbetat och då kommer programmet justera semesteravdraget så att det totala avdraget (för sjuk och semester) blir 100%.

Hittade denna texten:
Vid längre sjukfrånvaro kan en anställd ha önskemål om att ta ut semesterdagar. Enligt bestämmelserna i semesterlagen är det inte möjligt att ta ut semester i samband med heltidssjukskrivning. Semester ska ge möjlighet till rekreation vilket den anställde inte har möjlighet till i samband med hel sjukfrånvaro.


Hoppas att detta kan vara till nytta! 🙂
/Johan
Sofie_17
MEDLEM

Jag verkar tidigare ha kunnat lägga in semester under en sjukskrivningsperiod. Personen har semesterdagar som måste läggas ut.

Nu får jag felmeddelande när jag ska klarmarkera lönespecifikationen

"det går inte att uttag semester pga att det registrerats annan frånvaro samma dag."