Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

semesterersättning på kompdagar

Hej, vi har en anställd som har en massa komptimmar som han inte kommer att använda och jag undrar om det är ok att han tar ut komp istället för semesterdagar och då även plockar ut semesterersättningen utan att dra av semesteravdraget? Är detta tillåtet rent "lagligt"?

Och är det någon skillnad här på anställd och företagsledare? Många chefer sitter ju inne på massa komp..

5 SVAR 5
Jenny Lu
UTFORSKARE

Enligt semesterlagen måste man ta ut 20 dagar - om inte den anställde gör det själv ska arbetsgivaren lägga ut semester. Ersättning av outtagna dagar regleras inte i semesterlagen eftersom det blir en "icke-fråga" då alla dagar ska tas ut.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok! Gäller detta även om man har fler dagar? De flesta hos oss har 25 dagar.

Har man tex 30 dagar får man spara 10 av dessa, 20 måste ändå tas ut.
annasarnehed
MEDLEM

Komptimmar kan ju betalas ut i pengar istället för tiduttag. Jag tycker inte du ska blanda komputtag och semesterersättning.. det verkar onödigt. 
Sen kan man ju tycka att chefer inte borde ha intjänad komp... det brukar vara bättre att förhandla bort det mot mer semesterdagar som ju enligt semesterlagen måste tas ut i ledighet.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det är ok att betala ut komptid i pengar och det är lika ok att betala ut semesterersättning i pengar - utan frånvaroavdrag - för det fall den anställde önskar så.

Om du med företagsledare menar ägare så omfattas dessa inte av kollektiva avtal.

Det är ingen skillnad på anställd och andra företagsledare - chefer - utan de har samma rättigheter

Mikael