Semesterersättning timanställd i lön 600

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej,

Vi fick en ny anställd som är timanställd.  Enligt kontraktet har han 185 kr inkl. semesterersättning. När jag lägger in honom i Visma Lön 600 i Flik 3 har jag lagt in hans lön utan semesterersättning, dvs 163 kr.
Dock jag har kryssat i Flik 5 semestervillkor "30 -säsongs-extraanställd med semesterersättning" samt kryssat i 12%.
Är det rätt eller skall jag ange även i FLIK 3 hans lön INKL. SEMESTERERSÄTTNING, dvs att det skall stå 185 kr. Vill inte göra dubbelt. Tacksam för hjälp!

Foto på Lilja Svensson

Lilja Svensson

• 402 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 5 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Annapanna

Annapanna

• 3,832 poäng 3k badge 2x thumb
Jag har samma inställningar på vår enda timanställde; Lönen utan semestertillägg på flik 3, och semestervillkor 30 samt "utbetalas automatiskt" ibockat.
Sen när man gör lönen kommer semesterersättningen automatiskt upp på en egen rad på lönespecen. 
Foto på Sabine

Sabine

• 1,080 poäng 1k badge 2x thumb
Samma här.
 ;) 
Foto på Kristina Gunnarsson

Kristina Gunnarsson, Moderator

• 4,084 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Lilja Svensson,

Min rekommendation är att du gör som AnnaPanna skriver dvs. lägger in lönen utan semestertillägg på fliken 3 Lön och på fliken 5 Semester väljer semestervillkor 30 med markering för "Semesterersättningen betalas ut automatiskt vid lönekörning". Då kommer programmet att hjälpa dig så det klart och tydligt framgår i lönespecifikationen vad som är lön och vad som är semestersättning.

Ska ni inte betala ut semesterersättningen vid varje lönekörning så markerar du inte rutan vid "Semesterersättningen betalas ut automatiskt vid lönekörning" och då betalar du istället ut semesterersättningen med hjälp av snabbvalet Semester, ersättning i kalendariet eller direkt på en lönekörning. 

Ha en fin dag!
/Kristina