Bokföra upplupna semesterlöner?

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej,

jag har en kund som är enmansaktiebolag. Jag har tagit över redovisning för denne.

Den tidigare redovisningsekonom har bokat upp upplupna semesterlöner även fast inte han tar ut någon semester eller har någon semesterlön i sitt avtal med sig själv.

Varför gör man det? 

Och ska man alltid göra de även fast man är enmansaktiebolag?

Mvh

Ludwig
Foto på SRedovisning

SRedovisning

• 152 poäng 100 badge 2x thumb
  • frustrerad

Publicerades för 2 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på SRedovisning

SRedovisning

• 152 poäng 100 badge 2x thumb
Har undersökt nu och tydligen är de frivilligt att bokföra upp semesterlöner. Förstår att man gör de för att sänka resultatet. Men jag tycker de personligen säger emotsig själv. Om personen inte tar ut någon lön vid semester. Tycker jag att aktiebolaget inte ska ha någon skuld till ägaren. 

Vad tycker ni?
Foto på Ekonomiforvaltning AB

Ekonomiforvaltning AB

• 1,606 poäng 1k badge 2x thumb
Hej 
Semesterskuld till sig själv som ägare är frivilligt men dock inte till personal. Som ägare till bolag har man ju alltid möjligheten att avstå egen lön. Semesterskulden är ju till för att vändas när ägaren tar ut lön vid semester för att ledigheten inte ska belastas med en lönekostnad. 
Foto på Laila

Laila

• 10,604 poäng 10k badge 2x thumb
Det är frivilligt att boka upp en semesterlöneskuld och även tillåtet även om man inte tar ut semester. Men om man har valt att göra det ett år,  och t ex går med förlust året därpå, så kan man inte "växla" med att enbart boka upp skulden när man vill sänka resultatet. 
Används ofta som en liten skattejusteringspost. Men man får inte ackumulera sparade dagar även om företagaren inte tar ut någon semester.