Semesterlöneskuld - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 9 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Behöver hjälp att reda ut semesterlöneskuld, som vid förra årets slut räknades till 12% av utbetald bruttolön. Nu när vi betalar ut semesterdagar stämmer ju inte detta belopp med semesterlönen som räknas enligt sammalöneregeln. Skulden är större än verklig semesterlön. Ska inte semesterlöneskuld vara lika stor om verklig semesterlön? Vad gör jag med diffen?
Foto på phlippis

phlippis

• 1,034 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 9 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 72,080 poäng 50k badge 2x thumb
Pådet nya året återlägger du den bokförda skulden från bokslutet och bokar upp den nya, nu aktuella skulden istället

Mikael
Semester löneskulden skall vara det belopp som skulle betalas ut vid nedläggning av bolaget. Om du har skillnad för året så skall det justeras genom kostnadskontot för semesterlön. Glöm ej att bokföra socialavgifter. 
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,436 poäng 4k badge 2x thumb
Hej,

Gällande semesterlön i eEkonomi hittar du ett bra inlägg  här.
Du får gärna förklara lite mer hur du rent tekniskt sett har gjort i programmet under året, hur ni jobbar med semestern idag (då eEkonomi inte hanterar semesterdagar/beräkning i sig). 
Vart kikar du på skulden och vad exakt i eEkonomi jämför du med? Hur har du gjort utbetalningar osv i eEkonomi?

Ha det fint!
/Sofia 
Foto på phlippis

phlippis

Vi har räknat ut och betalat semesterlönen som månadslön + tillägg 0,43% av månadslön per semesterdag. Semesterlöneskulden räknades i bokslutet som 12% av semesterårets bruttolön. På lönebesked (ej genom eekonomi) har vi skrivit antal uttagna sem.dagar. Semesteravdrag står inte på lönebesked. Löneutbetalningen har bokförts som vanlig lön i eekonomi. Denna skuld stämmer ju inte mot den faktiska utbetalningen varför jag blev fundersam hur jag ska gå tillväga.
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

• 3,904 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Phlippis,

Jag vet inte riktigt om jag är med på hur du menar. Som jag förstår dig så hanterar ni löner och semestern utanför Visma eEkonomi och inte i programmets lönemodul (eEkonomi hanterar inte semesterdagar/beräkning som Sofia skriver). Därmed tänker jag att ni importerar ett bokföringsunderlag eller bokför enligt ett bokföringsunderlag från ett separat löneprogram. Om du gör en preliminär semesteruppbokning så stämmer inte den alltid överens med bokföringsunderlaget, utan den är enbart preliminär. 

Du får därmed gärna förklara lite var själva felet ligger, om det är i löneprogrammet som du bokför lönen i och det bokföringsunderlag som skapas därifrån eller om det blir fel i eEkonomi någonstans. Du skriver att löneutbetalningen har bokförts om vanlig lön i eEkonomi, är detta från någon import med fil du har gjort eller så som bokföringsunderlaget ser ut från lönesystemet?

Återkom gärna med lite mer information så kan vi kika på det ytterligare!

/Fanny
Foto på phlippis

phlippis

Vi har bara haft en lön att hantera så det har räknats ut manuellt. Kanske är värt att hanteras i löneprogram, men det är en annan fråga. Lönen har bokförts på konton
2710
7210
2731
7510

Och lönebesked skrivits manuellt. Har inte bokat upp semesterskuld löpande utan gjordes i samband med årsbokslut. När semesterlön räknats ut och betalats får jag inte det beloppet att stämma med skulden varför jag blev fundersam över vad jag gjort för fel och hur det bör åtgärdas.
Foto på Thomas

Thomas, Champion

• 12,136 poäng 10k badge 2x thumb
Du räknar med 0,43% per semesterdag, det borde bli 27,9 dagar för att matcha 12%, där uppstår en diff eftersom det bara går att ta ut hela dagar. Har månadslönen ändrats under året uppstår det ytterligare en diff eftersom utbetalningen baseras på nuvarande lön och avsättningen på den gamla lönen.