Olika semesterlön och semesteravdrag - Lön 300/600

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Har funderingar kring semesterlön. En av våra anställda tog ut tre dagars semester i mellandagarna. Lön 300 lägger, förutom löneart 3235 ”Uttag betalda semesterdagar”, även upp 3215 ”Semesterlön 4,6 % betald” och 3205 ”Semesterlön -4,6 % betald”. På löneart 3215 ligger à-priset på 815,19 och i 3205 på -1630,38. Detta ger ett avdrag på 2445,57. Förra gången personen tog ut semesterdagar låg à-priset på 3215 på 1630,38 och summan blev då +-0. Vad kan detta bero på. Personen hade 5 betalda semesterdagar att ta ut så jag förstår inte varför hon ska ha ett avdrag. Har försökt ändra à-priset på 3215 men det lyckas jag inte med.
Foto på Ekelund

Ekelund

• 70 poäng

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Laila

Laila

• 13,062 poäng 10k badge 2x thumb
Har den anställde gått upp i tid och fått högre lön? Det ser ut som de intjänade dagarna inte är värda mer just p g a att han/hon tjänade lite mindre när dagarna tjänades in, men tjänar mer nu. 
Foto på Lars A

Lars A

• 170 poäng 100 badge 2x thumb
Jag har precis samma sak för min februarilön. Här kan jag tydligt se att personen har fått semesterlön beräknad på sin månadslön för februari, men semesteravdrag på sin månadslön för januari (där uttaget av semesterdagarna gjordes). I det här tillfället har personen gått ner i arbetstid från och med 1 februari och därför blir det en skillnad. Men borde inte tillägget också beräknas på lönen vid uttaget?
Foto på Malin Kjellberg

Malin Kjellberg, Moderator

• 1,948 poäng 1k badge 2x thumb
Hej!

Om en anställd bytt sysselsättningsgrad kommer semesterlön och semesteravdrag inte vara samma summa. I detta dokumentet finns mer information angående detta scenariot och hur programmet beräknar. Semesteravdraget beräknas på den anställdes lön och sysselsättningsgrad vid uttagstillfället men semesterlönen beräknar på aktuell lön och sysselsättningsgrad på intjänandeåret för semestern (villkor 20).
Foto på Lars A

Lars A

I dokumentet du hänvisar till står det "Eftersom semesterlönen (men inte semesteravdraget) tar hänsyn till sysselsättningsgraden så kommer semesterlönen att vara högre än semesteravdraget om den anställdes genomsnittliga sysselsättningsgrad under intjänandeåret är högre än den aktuella sysselsättningsgraden."
I mitt aktuella fall har den anställde gått från 100% till 90% tjänst. På lönespecifikationen är då semesterlönen lägre än semesteravdraget. Dvs det är draget av mer än vad som ges. Det är ju tvärtemot vad ert dokument säger.
Foto på Malin Kjellberg

Malin Kjellberg, Moderator

• 1,948 poäng 1k badge 2x thumb
Har den anställde ett schema med korrekt sysselsättningsgrad 90% inlagt på flik 3 i anställningsregistret nu? Du bör även på flik 3 lagt in lönen som motsvarar personens 90% tjänst. Har ni innevarande semesterår? Att ni tjänar in och plockar ut semestern under samma period eller tjänas semestern in året före?

Har ni intjänandeår året före uttags året kan du se vilken sysselsättningsgrad som ligger på föregående år genom att på flik 5 klicka på knappen "Visa sparade dagar". Där bör det i denna anställdes fall stå 100%.
(Redigerad)
Foto på Lars A

Lars A

Hej Malin,
Nuvarande sysselsättningsgrad och lön är korrekt inlagda under flik 3. Semesteråret är samma som innevarande kalenderår.
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Lars! 

Du kan kika på beräkningsformeln på din löneart för semesteravdrag. Det gör du under Lönearbete - Lönearter. Leta upp lönearten och dubbelklicka. På 2018 kan du ser beräkningsformeln. 
Skulle gissa på att det är löneart 3205 som används. Den räknar såhär:
BeräknaSemAvdragMånadslön. Värdet beräknas enligt formeln:-(Månadslön efter löneväxling * 4,6% / Total tid enligt schema * Återstående tid efter eventuell annan frånvaro). 

Jag rekommenderar dig också att läsa denna tråden, där finns en lång och utförlig förklaring på hur programmet gör, det kanske kan hjälpa dig lite mer. Kontrollera dina inställningar på aktuell sysselsättningsgrad och genomsnittlig sysselsättningsgrad. 

Ha  det gott!
/Sanna
Foto på Lars A

Lars A

Hej igen,

Så då menar ni att det stämmer att semesterlönen är ca 150 kronor lägre än semesteravdraget, pga att personen idag jobbar 90% men hade 100% tjänst vid intjänandet av semesterdagarna?
Ganska märkligt kan det tyckas, då de semesterdagar vi nu talar om är uttagna 3-5 januari och därmed noterade på februarilönen. Nedsättningen av tid gäller från och med 1 februari.
Observera att, som tidigare skrivit, semesteråret är detsamma som intjänandeåret (dvs innevarande kalenderår).

Hur kommer det då bli med sommarens semesteruttag?
Kommer personen att "få betala" för att ta semester?

Med vänlig hälsning
Lars
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,386 poäng 4k badge 2x thumb
Hej LarsA!

Helt korrekt, det stämmer att det kan skilja sig - just pga att man ändrat sin sysselsättningsgrad.

Här kan du läsa vidare, en lite längre förklaring, där det i Joakims svar står:
"Om intjänandeår och uttagsår är samma beräknas den genomsnittliga sysselsättningsgraden på aktuellt år och du får utgå från att schemat du har just nu kommer löpa på resten av året. Byter man sysselsättningsgrad ofta är det att föredra att istället följa ett villkor som inte har intjänandeår samma som uttagsåret".

Länkar även hit till vår skrivna hjälp så att det finns ännu mer information att leta i :)

Ha det gott!

/Sofia 
Foto på Lars A

Lars A

Hej igen!
Som du skriver, skriver Joakim "är det att föredra att istället följa ett villkor som inte har intjänandeår samma som uttagsåret".
Det är precis det som vi har, dvs intjänandeår samma som uttagsår.
Därför blir det helt galet menar jag att det räknar som det gör.
Den anställde fick sina nya dagar den 1 januari 2018 och hade då 100% tjänst. Hen tog ut 3 semesterdagar i januari, som "belastade" lönen i februari. 
Från 1 februari är sysselsättningsgraden 90% (och kommer så vara resten av 2018)
På februarilönen drogs det då mer i semesteravdrag än vad semestertillägget gav.
Det känns som det är något som inte är helt korret.
Med vänlig hälsning
Lars
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,568 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Lars,

Jag vet inte om du redan har löst din fråga men då jag ej såg fler kommentarer här så får du även mitt svar.

Enligt de inställningarna ni har i programmet och på ert semestervillkor så tycker jag att det låter korrekt.

Men precis som min kollega Sanna vill jag hänvisa till denna forumtråd där Joakim förklarar hur det beräknas fram en semesterdaglön vid ändrad sysselsättningsgrad under ett pågående intjänande år. Jag ser att vi även har hänvisat till de supportdokument som finns i programmet och där har ni alla beräkningsformlerna också.

När du skriver att det togs ut dagar i januari som belastade februari lönen så har programmet tänkt så här:

Aktuell månadslön * 5,4% (4,6%+0,8%) = Semesterdaglön

Men i ditt fall då den anställde har ändrad sysselsättningsgrad så tar den även Semesterdaglön/Aktuell Sysselsättningsgrad * Genomsnittlig sysselsättningsgrad innevarande år = Semesterdaglön vid ändrad sysselsättningsgrad

För din anställde har ju både jobbat 100 och 90 % under intjänande året.

Om ni absolut inte vill att värdena ska beräknas på detta sätt som programmet gör är enda alternativet att i så fall att justera sysselsättningsgraden på aktuellt år. och ange en så kallad egendefinierad genomsnittlig sysselsättningsgrad.

Ha en fin dag!
/Cecilia