Semesteruttag vid sjukskrivning - löneart? - Lön 300/600

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Vi har en anställd som varit heltidssjukskriven efter en operation hen gjorde i oktober. Nu har Försäkringskassan börjat krångla och den anställde står utan pengar i juli månad.
Lönen vi ska betala ut i juli avser tillägg och avdrag för juni. Skulle jag kunna lägga in uttag av semesterdagar för hela juni, 18 arbetsdagar? Till saken hör att vi betalar ut semesterlön i förskott så det gjorde vi i junilönen. Därför blir jag lite frågande om vilken löneart jag i isf kan använda mig av.

Det dyker upp lite frågor om det nu är möjligt att göra så här:
1. Om det blir en ny karensdag efter uttagen semester kan jag bara ta bort den?
2. Om jag går in i snabbvalet och väljer uttag semester så kommer ju 6342 - semesterlön och 6333 - semesteravdrag med och semesterlön har vi ju redan betalt. Om jag tar bort dessa två rader så räknas ju bara dagarna ner och det blir ingen lön, hur löser jag det?

Hoppas någon har ett relativt snabbt svar på detta.

/Johanna
Foto på Johanna

Johanna

  • 868 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 4 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

  • 26,608 poäng 20k badge 2x thumb
En första kommentar är väl om Försäkringskassans krångel kommer att innebära att den anställde blir utan lön eller om det bara är en fördröjning. Då kan han väl inte ha semester och vara sjukskriven samtidigt för då betalar väl inte Försäkringskassan ut några pengar. Eller?  Möjligen om det finns sparad semester som man får ta ut i pengar. Den bör ju inte påverka, eller om man ger ett förskott men det är ju också en risk....

Foto på Annapanna

Annapanna

  • 3,874 poäng 3k badge 2x thumb
Det går att ta ut semester samtidigt som man är sjukskriven, dock kan semester bara tas ut i hela dagar, även om man är sjukskriven på 50%. 
Jag har inte testat i programmet, men eftersom det är tillåtet att ta ut semester samtidigt borde det gå att göra en vanlig lön där du markerar vilka dagar personen "haft semester", så att hen kan få ut pengar för dessa dagar. 
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

  • 26,608 poäng 20k badge 2x thumb
Jamen där ser man, pudlar gärna i den frågan. Man lär sig något varje dag. Då är ju i alla fall den delen löst och jag tycker nog att Annapanna verkar har rätt i programhanteringen. Bra där... och lycka till!
Foto på Johanna

Johanna

  • 868 poäng 500 badge 2x thumb
Jo, jag har minsann forskat kring detta då jag tyckte precis som AccountantfromHell_singland när det gäller sjukpenning och semester. Såväl handläggaren som den sjukskrivne pratat med som Försäkringskassan själv (Frågor och svar-sidan på deras hemsida) säger att det är ok.
Men min fråga är väl egentligen kring vilken löneart jag ska använda mig av då vi betalar ut semesterlön i förskott. Om jag väljer snabbkommandot uttag semester så kommer ju semesterlönen med.

Kan vara så att jag gör ett problem av nåt som inte alls är krångligt, vill bara ha rätt i bokföringen då det innan jag började har visat sig att de betalt ut semesterlön i förskott och sen även vid uttag av semester! 

Till saken hör också att vi har ett helt annat program för tidsstämpling som vi integrerar över filen från. Här blir ju frågan om korrigeringen ska göras i tidsstämplingen eller om jag ska/kan föra över "sjukskriven-stämplingen" och sen lägga till uttag av semester i Visma? 

Allt bara snurrar runt i huvudet och som sagt, det här kanske är en icke-fråga. Men jag skulle verkligen uppskatta hjälp.
Foto på Annapanna

Annapanna

  • 3,760 poäng 3k badge 2x thumb
Nu hänger jag inte riktigt med... Ni har väl inte betalat ut hela semesterlönen i förskott, utan bara tillägget väl? Och jag förstår inte hur ni kan betala ut den två gånger? Då känns det ju antingen som om något är fel i inställningarna, eller att ni registrerat utbetalningen manuellt så programmet inte fattat att det är semesterpengar som betalats ut..? Om jag vore du skulle jag börja med att kolla upp det.

Det är ju annars väldigt vanligt att man betalar ut semestertillägget i juni, och sen när personen har semester så får man lika mycket betalt som om man hade jobbat.
I detta fall skulle det innebära att du betalar ut 18 dagars semester för den här personen, och hen får alltså i princip vanlig lön för dessa dagar. 

Jag är ledsen, men jag kan tyvärr inte säga hur du ska göra, då jag inte vet hur det är upplagt hos er, jag känner bara att programmet borde kunna hantera det här. Jag tycker att du ska ringa supporten. Och se även till att du har rätt inställningar framöver.

Håller tummarna för att det löser sig. 
Foto på Johanna

Johanna

  • 868 poäng 500 badge 2x thumb
Förlåt min otydlighet Annapanna. Självklart har vi inte betalat ut hela semesterlönen i förskott, bara tillägget. Den fasta delen och den rörliga delen.

Den fasta delen har jag använt löneart 3233 - Utbetalning semesterlön i förskott. Kan det vara här jag gjort fel? Använt fel löneart?

Det du skriver i ditt andra stycke är precis så som läget är. Men om jag registrerar uttag semester så kommer ju den fasta delen med igen, eller har jag helt missförstått det hela? 
Foto på Annapanna

Annapanna

  • 3,760 poäng 3k badge 2x thumb
Jag är långt ifrån någon expert på det här, vi betalar inte ens ut tillägget i förskott här, så jag är tyvärr inte rätt person att svara på vilka lönearter som är rätt eller fel. 

Jag har dock tidigare jobbat på ett företag där vi betalade ut tillägget i juni, och sen när personen hade semester så blev semesterlönen och semesteravdraget +/-0, vilket resulterade i att det var det vanliga lönen som betalades ut. Men det gäller ju som sagt att inställningarna är rätt, och att man använder rätt lönearter, så att programmet har en chans att hålla reda på siffrorna. 

Tycker nog att du ska kontakta supporten. Be att få prata med en som kan löner, inte bara programmet...
Foto på Johanna

Johanna

  • 868 poäng 500 badge 2x thumb
Jag får nog kontakta dem.

Själv har jag bara jobbat med löner i lite drygt ett år så det är ändå bra att kunna fråga nån som har fler års erfarenhet när det kommer till löner över huvud taget.

Tack för att du tog dig tid och trevlig sommar! 
Foto på Kristina Gunnarsson

Kristina Gunnarsson, Moderator

  • 4,526 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Johanna, 

Kanske har du redan pratat med mina duktiga kollegor på supporten men jag skriver till dig ändå. Om personen fortfarande är sjukskriven och inte har haft sin semester så skulle det kanske vara ett alternativ att du betalar ut semesterdagarna i pengar? Det gör du via snabbvalet Semester - ersättning - Utbetalning semester i pengar. Snabbvalet ska hålla koll på att du redan har betalat ut tillägget och kommer att räkna ner dagarna utan att du behöver välja lönearter. Snabbvalet kan du lägga in direkt på lönekörningen om du vill ha med ersättningen nu i juli. 

Fint att du som arbetsgivare agerar när handläggningstiden är lång på Försäkringskassan. 

/Kristina
Foto på Johanna

Johanna

  • 868 poäng 500 badge 2x thumb
Hejsan Kristina!

Jag har inte hunnit prata med dem på supporten än så jag uppskattar ditt svar!

Jamen, självklart! Det är ju det allra enklaste att göra så.

Problemet vid långtidssjukskrivning är ju ekonomin och så även i detta fall. Därför har det ju ingen betydelse om jag gör uttag av semesterdagar eller gör en utbetalning av semesterdagar. Tack snälla!

Har tyvärr personlig erfarenhet av Försäkringskassan vid långtidssjukskrivning och den långa handläggningstiden, mm. Kan inte tänka mig annat än att dra mitt strå till stacken, som arbetsgivare, där det är möjligt.

Trevlig sommar!

/Johanna