Senaste uppdateingen på Visma admin 2000 tar otroligt lång tid att starta upp där dtatbasen ska uppdateras...

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 11 månader sedan
  • Besvarad

Senaste uppdateingen på Visma admin 2000 tar otroligt lång tid att starta upp där dtatbasen ska uppdateras...jag klockade tiden det tog och ganska exakt en halv minut. Jag har 650 företag och då blir det mååånga minuter. Ganska exakt 5 timmar och 42 minuter tar det mej att öppna upp samtliga företag och starta med nya databasen.   Ska det behövas göras så segt?

Samma sak är det med anläggningsregistret, tar inte en halv minut men nåra på. Tycker att detta är för lång tid att sitta och öppna upp företag när ni gör uppdateringar.

Om ni gör fyra uppdateringar under ett år och detta fortsätter att sega tar det mej ganska exakt en halv arbetsvecka att starta upp mina företag, detta är inte rimligt.

Foto på Katarina B Elf

Katarina B Elf

• 824 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 11 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Markus Anderberg

Markus Anderberg

• 2,944 poäng 2k badge 2x thumb

Hej!

Jag kan tänka mig att Vismas svar är att det inte går att skynda på denna process och att det är nu när man bytt databas som det tar extra lång tid. Framöver borde det inte ta lika lång tid när databasen är etablerad.

Vi kommer att stå inför liknande arbetsuppgift och jag tänker nog föreslå att vi startar upp alla bolagen under tiden som vi jobbar med annat för att slippa sitta och vänta på just det bolaget vi ska in och jobba med.

MVH Markus

Foto på Linnea Norden

Linnea Norden, Moderator

• 5,626 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Katarina B Elf!

När du installerar en ny version så är det alltid en konvertering som behöver göras för att företaget ska uppdateras till nya versionen. Detta är ingenting som går att ta bort. 
När du går från dbase versionen av programmet där sista versionen var 2017.0 till en nyare version som har en SQL databas i sig så tar detta längre tid än normalt då den överför allting i företaget till en ny databas. En halv minut är kort tid för att göra en konvertering, sen blir det så klart många minuter då du har väldigt många företag.

//Linnea