SEPA, betalning i EUR måste ha XML format? - Visma Administration

• 0
  • 5
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!

En kund till mig använder SEB som bank och de menar att from 31 oktober 2016 så måste betalningar i EUR använda filformatet XML, det ska vara ny standard . Jag var i kontakt med Visma support som föreslog att jag skulle lägga in det här.

Kommer Visma Administration att stödja det?

Jag hittade följande länkar: http://www.effekt.se/sv/node/29

https://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet?OpenView&iddef=&navid=Gl...
Foto på Johan - konsultstockholm.se

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 5
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,970 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Johan, 

Helt rätt att ställa frågan här. Det är kanske fler som undrar kring detta även om jag tror att få känner till det i dagsläget.

Mycket riktigt är det krav på SEPA-formatet från och med nästa höst och vi följer med spänning preparationerna hos svenska bankerna redan nu. Vi har med detta på agendan för Visma Administration för 2016 och kommer uppdatera med information när vi kan ge besked om vår plan. 
(Redigerad)
Foto på Lisa Warfvinge

Lisa Warfvinge

• 114 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Sepa-betalning - Administration.

Hej, har tidigare kontaktat er ang. att banken nu ska går över till Sepa-betalningar istället för SISU. Då visste ni inte vad detta var. Har ni kikat på detta nu samt kommer lägga in det i programmet så man kan sända utlandsbetalningar via filformatet XMLISO20022?
Foto på Helene Struthers

Hej Lisa, tack för ditt inlägg. Vi är mitt uppe i diskussioner kring detta och kartlägger just nu de sista beskeden från svenska bankerna för att sätta vår egen tidplan. 

Exempel på vad vi bevakar just nu är att bankerna har kommit olika långt i sina förberedelser samt att de kommer erbjuda olika former av konverteringsalternativ av befintliga utlandsformaten till SEPA-formatet, under en övergångsperiod. En annan viktig detalj i detta är att bankerna har olika varianter/dialekter av XML-formatet, så det skiljer något beroende på vilken bank som ska behandla filen. Det är detta vi kikar på just nu, så våra undersökningar pågår även om vi inte kan ge exakta besked om tidplanen just nu. Men vi kommer givetvis hålla alla underrättade med status. 
Foto på SandraH

SandraH

• 160 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Ny standard.

Jag har fått en fråga från vår bank och de ber mig kontroller om vårt ekonomiprogram kommer att kunna skicka betalfiler i ISO 20022 XML. Detta blir ju aktuell först i slutet på oktober men det kan ju vara bra att vara ute i god tid :)
Foto på Lisa Warfvinge

Lisa Warfvinge

• 114 poäng 100 badge 2x thumb

Ja, jag har fått 2 brev från SEB. Plus att de igår ringde mig för att kontrollera så vår programvara fungerar med detta filformat. Hoppas det kommer snart i en uppdatering från Visma.

Foto på Bamse

Bamse

• 140 poäng 100 badge 2x thumb
Samma sak här, fast från Nordea.
Foto på Helene Struthers

Hej! Är det Internetbanken Företag du har hos Nordea eller Corporate Netbank? 
Foto på Bamse

Bamse

Internetbanken Företag är det + Girolink
Foto på Helene Struthers

Hej igen, tack för ditt svar! Hos Nordea gäller olika format beroende på vilken internetbank och tjänst du har hos dem. I Nordeas Internetbanken Företag ska du inte ladda upp eurobetalningar i en ISO 20022-fil (xml) i höst utan där används Nordeas eget format "PO3" för betalningar på fil. Formatet kan användas för både inhemska, euro och övriga utländska betalningar.

Observera att vi inte har stöd för PO3-formatet i nuvarande version av Visma Administration. Det är något vi tittar på i samband med xml-diskussionerna.

För Girolink, som kommunicerar med Bankgirot, kommer det också ske förändringar i samband med nya kraven för eurobetalningar. Vad vi vet kommer du inte kunna skicka/ladda upp fil med eurobetalningar via Girolink. Eurobetalningar behöver du hantera i internetbanken separat. 
Foto på Bamse

Bamse

Skall jag tolka ditt svar som att ni kommer att stödja PO3-formatet?
Foto på Helene Struthers

Hej igen Bamse, 

Vår förhoppning är att vi kan ge stöd för PO3 i samband med nya kraven för eurobetalningar i höst. Vi utreder frågan just nu men kan inte ge besked om resultatet eller tidplanen riktigt ännu. 
Foto på Gitte

Gitte

• 72 poäng
Hej, Jag har också fått brev och samtal från SEB gällande det nya filformatet. Vi har många EU betalningar i EUR, så för oss är detta en nödvändig funktion.
Foto på Anneli

Anneli

• 60 poäng
Hej Jag har även fått samma brev i från SEB gällande nya filformatet. Vi har jätte många betalningar så går i väg varje vecka och behöver få veta att detta inte kommer bli problem i oktober. 
Foto på 147

147

• 210 poäng 100 badge 2x thumb
Hej, vi har fått samma brev från SEB.
Foto på Margaretha L

Margaretha L

• 82 poäng 75 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette SEPA-betalningar via fil.

Stödjer Visma Admin ändrade SEPA-betalningar via fil fr o m oktober 2016 ? Se SEB's infotext: För dig som idag använder tjänsten Leverantörsbetalningar till utlandet (SISU) på internetbanken, innebär förändringen att du måste börja använda det nya filformatet XML ISO 20022 senast 8 oktober. Med vänlig hälsning Margaretha L.
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Fd Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering

• 3,002 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Margaretha L,

Jag tror att du hittar ditt svar i denna tråd. Vi har många banker att ta med i beräkningen och vi arbetar på att se hur en funktion skulle kunna se ut i programmet för att passa våra användares behov. Jag kommer återkomma i den här tråden så fort jag har en mer definitiv tidsplan.
Foto på Stefan

Stefan

• 112 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette filformat+XML+ISO+20022.

Hej,

Vår bank (SEB) kräver filformat  XML ISO 20022 fr.o.m. 8/10 för SEPA betalningar. Stöder Visma detta?
Mvh Stefan
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Fd Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering

Officiellt svar

Hej på er,

Nu kan jag ge er en uppdatering i frågan. Efter att ha sett över bankernas olika krav så har vi nu tagit ett beslut om stödet vi kommer kunna erbjuda för eurobetalningar i Visma Administration till hösten.

När det gäller Nordea kommer det som idag heter Fakturabetalningsservice att ersättas av formatet Po3 som kan användas i Internetbanken Företag för alla betalningar.

När det gäller SEB, Handelsbanken, Swedbank och Danske Bank kommer vi stödja formatet ISO20022 som du kan skicka alla dina utlandsbetalningar inkl eurobetalningar via.

Släppdatum för versionen där dessa nya format kommer ligga innan kraven träder i kraft i höst.
Foto på MarieS

MarieS

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Hej,

Nu är det bara en månad kvar att skicka de gamla betalningsfilerna till SEB. Hur ligger Ni till?

Tack på förhand
Foto på Joanna Norlander

Hej Marie S,

Ja, nu börjar det verkligen närma sig! Vi arbetar fortfarande på versionen, men vi kommer att släppa den innan reglerna träder i kraft. Jag uppdaterar tråden så fort versionen finns tillgänglig för er användare så att ni får informationen både via tråden och i programmet.
Foto på Helge Lind

Helge Lind

• 1,692 poäng 1k badge 2x thumb
Nu börjar jag bli bekymrad över uteblivna besked om när uppdateringen kommer
SEB skriver på sin webbsida"
"Gå så snart som möjligt över till filformatet ISO 20022 för betalningar i euro via filer. Efter fredag den 7 oktober klockan 16 går det inte längre att skicka in nuvarande format för SEPA-betalningar via fil."
Foto på Hans

Hans

• 192 poäng 100 badge 2x thumb
Jag har exakt samma synpunkt som Helge Lind. Ni måste nu kunna ge besked om när version 2016.2 med stöd för ISO 20022 kommer att lanseras, åtminstone att den kommer innan 7 oktober. Ert vaga hänvisning till "innan reglerna träder i kraft" duger inte eftersom det, som jag förstått saken, betyder 31 oktober. Men bankerna börjar ju sina övergångar i god tid innan dess. Då måste den nya versionen finnas på plats. Jag inser att sådana här förändringar är komplexa men ni har ju vetat om de nya kraven länge.
Foto på Joanna Norlander

Hej Helge och Hans,

Vi för och har fört en dialog med respektive bank under arbetets gång och är medvetna om deras enskilda slutdatum. Därför kommer vi släppa versionen innan bankerna stänger möjligheten att skicka betalfiler i de gamla formaten. Jag vill be att få återkomma med ett exakt datum, däremot försäkrar jag er att vi har full koll på de datum som gäller och att vi ska ha en version på plats innan de gamla formaten slutar gälla.
Foto på Hans

Hans

Tack för det beskedet som jag tolkar som att den nya versionen kommer att lanseras före 7 oktober. 
PS. Ni skulle bespara er själva många frågor och oss kunder en del oro om ni var tydligare på sådana här punkter i framtiden. Inte minst skulle ni underlätta för era kollegor på chattsupporten om ni såg till att de hade tydligare info än de haft tidigare.
Foto på Joanna Norlander

Hej igen Hans,

Ja, vi kommer släppa versionen innan den 7 oktober. Vi har i den är forumtråden försökt att hålla en dialog med er som användare i syfte att ge er trygghet i att vi kommer ha en lösning på plats i tid, utan att ge ett specifikt datum. Vi tar till dig av din input om tidigare besked, däremot har vi svårt att ge exakta datum då vi av erfarenhet vet att det kan komma att ändras bland annat på grund av yttre faktorer. Därför är jag försiktig med att ge datum då jag inte vill ge falska förhoppningar, men jag förstår din synpunkt.
Foto på MarieS

MarieS

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Hej Joanna,

Problemet är ju att efter den 7 oktober kostar varje betalning 35 kr hos SEB om man skickar i gamla formatet... Kan bli dyrt för ett företag som har många utländska leverantörer. 

Kan man anta att Ni kommer att ha detta klart INNAN 7 oktober?

Tack på förhand
Foto på Joanna Norlander

Hej MarieS,

Ja, vi kommer släppa versionen innan den 7 oktober. Vi vet att ett släpp efter detta datum både kan innebära ökade kostnader för er som kunder och det är självklart inte en sits som vi vill sätta er i. Tack för att du tog dig tiden till att ställa frågan i forumet, då får även andra kunder möjlighet att ta del av svaret:)
Foto på ToniR

ToniR

• 234 poäng 100 badge 2x thumb
Hej!
Kommer det även vara möjligt att skicka betalfiler i SEK i SEPA format ifrån Lön 600?
Eller något annat batch format?
(Redigerad)
Foto på Johan Nicklason

Johan Nicklason, Moderator

• 2,528 poäng 2k badge 2x thumb
Hej ToniR!

Jag ser att du har ställt samma fråga i tråden Bankfil i xml-format - Visma Lön 100/300/600 där Joakim har svarat. Vi kommer svara i den tråden om vi har mer information att ge dig eller om det blir aktuellt att införa xml-filer även för Visma Lön.

Ha en bra dag! 

/Johan
Foto på Joanna Norlander

Hej!

Detta är viktig information som riktar sig till er som är kunder hos SEB.

Den 8 oktober kommer du som skickar SEPA-betalningar via SEB att behöva använda det nya filformatet XML/ISO 20022. Kontakta din bank omgående för att avtala om det nya filformatet. När ni är upplagda för den nya produkten hos SEB, kommer ni att få ett SEB- Id som du behöver ange i inställningarna för utbetalningar i den kommande versionen av Visma Administration. 
Fortsätter du skicka SEPA-betalningar i det gamla formatet efter den 8 oktober kommer SEPA-betalningar i Euro att hanteras och prissättas som övriga utlandsbetalningar. 

Foto på Joanna Norlander

Hej igen,

Nu har vi släppt version 2016.2 där vi erbjuder stöd för det nya betalformatet. Du kommer få en fråga om du vill uppdatera programmet när du stängt ned och öppnat upp programmet två gånger (detta för att den nya versionen ska laddas ner). Vill du däremot uppdatera direkt så gör du enklast detta via Hjälp - Uppdatera programversion.

Vill du läsa om alla versionsnyheter hittar du dem antingen i sidopanelen i programmet efter att du uppdaterat eller i hjälpen.
Foto på Hans

Hans

Utmärkt!