Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Serverinstallation utan att vara uppkopplad mot servern

Hej! vi har nyligen installerat Administration 2000 som serverinstallation, inga konstigheter med det. Frågan som uppstått dock är om det innebär att det inte går att köra programmet utan att vara uppkopplad mot servern. Det kan ju finnas tillfällen då man inte är uppkopplad utan vill köra lokalt. Men det som  händer då är att man får upp felmeddelande om att inte de gemensamma filerna hittas, de ligger ju på servern. Så frågan är, går det inte att köra programmet lokalt utan att vara uppkopplad mot servern när man installerat som serverinstallation?

6 SVAR 6
Helge Lind1
MEDLEM

Det lär inte fungera då databasen ligger på servern
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Vi jobbar mot server och alla med laptop har en VPN tunnel de loggar in via för att komma servern där Visma ligger, personligen ligger jag per automatik inloggad mot server då jag har en stationär dator.

Så kontakta er leverantör av servern som borde lägga upp detta åt er 🙂
Lycka till/Carina
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi har VPN och tillgång att jobba mot fjärrskrivbord, så det funkar den vägen. Men det finns ju även tillfällen, om än inte så ofta, då det saknas tillgång till internet om man är ute hos någon kund. Då skulle man ju vilja ha möjligheten att även jobba lokalt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Dessvärre tror jag inte kommer att fungera, om ni exempelvis jobbar lokalt tillfälligt då kommer inte det ni gör att finnas i Adm som ligger på servern.

Bäst är att kolla med er IT lev av servern./Carina

Enda lösningen är att du har en lokal installation (ej serverinstallation)  på ex en bärbar dator. Du tar en backup på servern och läser in denna i på din lokala installation, du åker ut till din kund och jobbar, åter uppkopplad gör du en backup och läser in denna på serverinstallationen. Under tiden får ingen jobba på serverinstallationen, då det kommer att skrivas över av din backup. Detta är riskfyllt och det är bäddat för misstag.
Davor P1
CHAMPION

Om du har en serverinstallation kan du inte jobba i den lokala datorn.

Ska du lämna kontoret och ta med dig en dator kan man köra med fjärrskrivbord OM du inte tar med dig din arbetsplatsdator från kontoret.....

Jag rekommenderar inte att man kör fjärrskrivbord direkt mot servern då detta kan bli förödande om någon utomstående kommer in i datorn den vägen.

Om du vill ta med din arbetsplatsdator får man titta på en VPN lösning tillsammans med din IT partner.

Davor