Leverantörsfakturor till samma leverantör på samma belopp med samma förfallodatum avvisas vid bankkoppling - eEkonomi

  • 3
  • Problem
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

När jag registrerat en leverantörsfaktura som skickas direkt till internetbanken SHB, så går inte betalningen iväg, då leverantören tidigare haft en faktura med samma belopp. ( De har olika fakturanummer). Det är tydligen en bugg i systemet, när kommer det att åtgärdas? Varför går ni inte ut med denna information?

Mvh Carina
Foto på carina52

carina52

  • 260 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 3
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,898 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Carina!

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att det dragit ut på tiden innan vi bemött dig i denna tråd.

Om jag förstår det rätt har du varit i kontakt med vår supportavdelning och precis som du skriver så har vi just nu ett problem i Visma eEkonomi gällande att vissa betalningar blir avvisade när du har en aktiv bankkoppling. Detta sker om du skapar flera leverantörsfakturor till samma leverantör med samma belopp. Dessa kommer då att avvisas som dubbletter. 

Såhär vill vi självklart inte ha det så vi jobbar på att lösa det här på bästa sätt men har ännu inte kommit i mål med lösningen. Jag har i dagsläget ingen tidsplan jag kan gå ut med men jag lovar att uppdatera er så fort jag har det. 

Den work-around som finns idag är att ni manuellt betalar de avvisade fakturorna direkt på banken.

Gällande att vi inte informerat om detta tidigare här på forumet kan jag bara be om ursäkt för, det ska vi självklart göra. Jag tar med mig detta så att vi blir bättre på det framåt :)

Ha en fin dag!

/Lovisa
(Redigerad)
Foto på carina52

carina52

  • 260 poäng 250 badge 2x thumb
Hej / nu har det hänt igen. Har två fakturor med förfallodatum 20171020, bara den ena gick iväg. Nu har jag en faktura som förföll 20171026, med samma belopp som de som förföll 20171026. Nu är inte den heller betald??? Det låter ju konstigt. Vill gärna ha svar idag på detta.
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,898 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Carina!

Det problemet vi har är att om du lagt in flera leverantörsfakturor till samma leverantör med samma belopp. Har du gjort detta med de fakturorna som nu blivit avvisade? Om så är fallet behöver du betala dessa manuellt på banken.

Om du bara har skapat en faktura men som ändå blev avvisad så låter det som det skiljer sig från ursprungsproblemet i tråden. Om så är fallet får du jättegärna ta kontakt med oss via telefon eller chatt så hjälper vi dig vidare.

Ha en fin dag!

/Lovisa
(Redigerad)
Foto på Per

Per

  • 270 poäng 250 badge 2x thumb
Alltså jag förstår inte hur ni kan svara som att det inte är något problem. "Det är bara att betala manuellt"
Nu har ni sagt - eller rättare sagt när vi väl frågar för någon information fick vi inte - att ni jobbar på att lösa detta i en månad. Snart måste jag byta program för jag hinner inte med längre. Nästa alla mina fakturor har samma belopp. Jag skaffade inte visma för att behöva sitta och betala manuellt i banken. Nu vill vi ha en lösning! Det har ju funkat förr utan problem.
Foto på carina52

carina52

  • 260 poäng 250 badge 2x thumb
Hej Lovisa

Jag håller med Per häröver som skrivit i tråden. Som jag skrev så har jag två fakturor på 492:-, till samma leverantör. Med fakturadatum 20170926 och förfallodatum 20171026 på den ena. och den andra fakturadatum 20170927 och förfallodatum 20171027. Ingen av dessa fakturor är betalda, för tidigare i månaden har jag haft två fakturor med samma fakturadatum på 492:- till denna leverantör. Där gick den ena igenom och den andra betalade jag manuellt. SKA JAG NU BEHÖVA BETALA BÅDA DESSA MANUELLT??? Fakturorna till denna leverantör är så många gånger samma belopp och har varit sedan jag började med Visma för cirka 4 år sedan. Det här har alltid fungerat tidigare.

Nu måste ni ju fixa detta, jag kan inte ta kontakt med chatten, för de kan INTE svara på detta.  / Var vänlig återkom så fort som möjligt!
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,898 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Carina & Per!

Jag vill börja med att klargöra att vi självklart ser det här som ett problem. Jag ber om ursäkt om jag varit otydlig i tråden angående det.
Precis som jag skrev i min första kommentar så jobbar vi på att lösa det här på bästa sätt men har ännu inte kommit i mål med lösningen. 

Om jag förstår dig rätt Carina så hade du tidigare denna månaden två leverantörsfakturor till samma leverantör på samma belopp. Dessa leverantörsfakturor la du in samma dag i Visma eEkoomi. Då gick den ena igenom och betalades och den andra avvisades som dubblett? Nu har du två nya leverantörsfakturor till samma leverantör igen, dessa la du in i eEkonomi samma dag. Det som nu skett är att ingen av dessa har blivit betalda på banken? Har båda blivit avvisade på banken?

Återkoppla gärna så kikar vi självklart vidare på det.

/Lovisa 
Foto på carina52

carina52

  • 260 poäng 250 badge 2x thumb
Hej

Så om jag får 4 st fakturor till samma leverantör, med samma belopp ska jag registrera in dessa 4 olika dagar då? För att få systemet att fungera dvs att banken betalar de fakturor som jag registrerar? Har ni någon tidsprognos på detta?
Foto på carina52

carina52

  • 260 poäng 250 badge 2x thumb
Hej 

Nu skriver jag sista gången här och vill ha svar från någon ansvarig.

samma leverantör

en faktura nr 1. fakturadatum 20170920 492:- är betald 20171020

en faktura nr 2 " 20170920 492:- är inte betald ( betalas manuellt.

en faktura nr 3 fakturadatum 20170926, 492:- ej betald

en faktura nr 4 fakturadatum 20170927  492:- ej betald

Då det låg en faktura som var obetald på 492:- den 20170926, nummer 1, när jag skulle registrera de två sista fakturorna nr 3 och 4, på 492:-, så gick ingen utan dessa fakturor igenom. Enligt din teori ovan, skulle jag kunna registrera dessa två på olika dagar då skulle de gå igenom. Fast då det redan ligger en faktura som fortfarande är obetald så gick inte dessa två igenom. Nu undrar jag om ni kan svara på detta eller om jag ska ringa Handelsbanken. Jag har hela tiden varit väldigt nöjd med Visma eEkonomi, fast nu är jag så trött. Massa gånger har jag tipsat ekonomipersonal att börja med Visma som är så enkelt, fast nu har jag tröttnat.

Jag får cirka 100 fakturor från min målare under en månad, jag kan inte sitta och lägga ett pussel för att se om det är samma belopp på några fakturor.

Så nu undrar jag igen hur ni ska göra för att åtgärda detta. Vad säger era tekniker eller den portal som är mellan Visma och Handelsbanken. De måste ju ha en ide om när felet är åtgärdat. Det är det svaret som jag vill ha nu så fort som möjligt.
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,898 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Carina!

Tack så mycket för din utförliga beskrivning av hur du gjort med fakturorna i eEkonomi :)

Jag kommer självklart utreda detta scenariot tillsammans med vår utvecklingsavdelning för att se vad som hänt i ditt fall. De fakturorna som har blivit avvisade på banken nu behöver du manuellt betala på banken. 

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för de merarbete det skapar för dig, jag förstår att det ställer till det för dig i och med att du får många fakturor från samma leverantör som är på samma belopp.

Jag återkommer här i tråden så fort jag har mer information om ditt ovanstående scenario samt om en tidsplan.

/Lovisa
Foto på Per

Per

  • 270 poäng 250 badge 2x thumb
Jag upplever inte heller att problemet är så begränsat som till samma belopp på samma dag. Ibland går det och ibland går det inte och ibland fungerar inte helt andra belopp. Men jag har inte haft tid att kolla upp exakt.
Men jag har lite samma problem som Carina. Jag hinner inte lägga pussel. Som exempel, jag hade 16 fakturor från samma leverantör med samma belopp som alla hade samma betaldatum.
Jag betalar Visma för scanning via autoinvoice för att jag inte hinner lägga in allt men nu är ju den tjänsten bortkastad eftersom jag ändå måste sitta och göra det manuellt. 
Ersätter ni den kostnaden?
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,898 poäng 20k badge 2x thumb
Hej igen!

Vi har utrett de problem ni beskriver gällande att det inte spelar någon roll vilken dag fakturorna läggs in i eEkonomi och nu kan jag komma med ett besked.

Det är precis så som ni skriver. Om det finns en leverantörsfaktura sedan tidigare till samma leverantör på samma belopp så kommer programmet att avvisa nästa faktura till samma leverantör på samma belopp oavsett vilken dag ni lägger in den i eEkonomi. Jag kommer att uppdatera mina tidigare svar i denna tråd med denna information. 

Jag vill återigen be om ursäkt för de merarbete som det här skapar för er, jag förstår att det tar väldigt mycket tid att dubbelkolla och hålla koll på vad som är betalt eller inte. Så vill vi självklart inte ha det, bankkopplingen ska göra livet lättare inte svårare :)

Idag har jag ingen möjlighet att ge er en beräknad tidsplan för när det här blir löst men jag lovar att återkomma med det som under nästa vecka.

Ha en fin helg!

/Lovisa
Foto på Reino

Reino

  • 82 poäng 75 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette För andra månaden i rad när jag ska betala två räkningar till samma leverantör så....

För andra månaden i rad när jag lägger in två räkningar till samma leverantör så synkar den bara en av räkningarna att godkännas hos banken. Vad är fel?. Jag har Handelsbanken som bank.
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,898 poäng 20k badge 2x thumb
Hej allihopa!

Jag lovade att återkomma med en tidsplan gällande detta problem :)

Vi jobbar för fullt med att åtgärda problemet och som det ser ut nu kommer vi ha en lösning på plats som på onsdag (8/11). 

Jag återkommer självklart här i tråden så fort det är löst. 

Ha en fin måndag!

/Lovisa
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,898 poäng 20k badge 2x thumb
Hej allihopa!

Nu kan jag äntligen komma med glädjande nyheter :)

Vi har löst detta problem. Du kan från och med nu skapa leverantörsfakturor till samma leverantör på samma belopp utan att de ska avvisas som dubbletter. 

De leverantörsfakturor som redan har blivit avvisade behöver ni manuellt betala på banken. 

Jag vill återigen be om ursäkt för de problem detta ställt till för er i det dagliga arbetet. Tveka inte på att återkomma till oss om ni upplever att problemet kvarstår.

Ha en fin onsdag!

/Lovisa
Foto på Per

Per

  • 270 poäng 250 badge 2x thumb
De nyheterna höll inte så länge.
Jag har idag fredag (2 dagar efter uppdateringen) betalat följande:
Leverantör A - 3 ggr summa 1590Leverantör B - 28 x summa 1590Leverantör C - 3 x summa 2120
Bara en faktura per leverantör gick till banken. 
Jag betalar för autoinvoice för att jag ska hinna med att betala de där 28 fakturorna. Det är ju bortkastat nu. Igen. Eftersom jag trodde problemet var löst.
Foto på Per

Per

  • 270 poäng 250 badge 2x thumb
Någon respons?
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 19,502 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Per! 

Tack för att du hör av dig. Detta ska vi självklart felsöka, vi kommer ta kontakt med dig via telefon för att reda ut vad som har gått fel. 

/Nellie 
Foto på Johanna-REDO

Johanna-REDO

  • 160 poäng 100 badge 2x thumb
Hej
Jag gjorde också betalningar i fredags som inte har gått iväg till banken så det verkar inte som att det fungerar ännu. 
Jag undrar varför ni inte skickar ut sådan här viktig information när felet uppstår? Vi var inte medvetna om att det var ett problem förrän kunden fick betalningspåminnelse och vi letar inte efter forumtrådar om saker som vi inte vet är ett problem. 
Foto på Per

Per

  • 270 poäng 250 badge 2x thumb
Näe, det är väldigt dåligt och när de sedan säger att det är fixat men inte reagerar på flera dagar när vi påpekar att felet finns kvar. Igår skrev de här att de skulle ringa mig. Har inte hört något än. (Sen kan en ju undra varför de behöver ringa för att höra vad som är fel)
(Redigerad)
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,898 poäng 20k badge 2x thumb
Hej igen!

Vi har ett nytt fel gällande hanteringen av att klassificera leverantörsfakturor/betalningar som dubbletter. 

Vi validerar nu på följande saker:
Leverantör
Belopp
Förfallodatum

Detta innebär att om ni skapar flera leverantörsfakturor till samma leverantör på samma belopp med samma förfallodatum så kommer inte alla att nå banken utan endast den första. 

Lösningen är, återigen, att ni behöver betala dessa leverantörsfakturor manuellt på banken. Såhär ska det absolut inte fungera och vi jobbar på att lösa detta så snabbt som möjligt. 

Jag kan inte annat än att be om ursäkt för att problemet kvarstår i vissa kombinationer, jag vill precis som ni att eEkonomi's bankkoppling ska fungera felfritt och just nu gör den inte det.

Jag lovar att återkomma här i tråden så fort jag har mer information att ge om en tidsplan för att lösa problemet.

/Lovisa
Foto på Johanna-REDO

Johanna-REDO

  • 160 poäng 100 badge 2x thumb
Tack då vet vi det.
Hur går ni ut med detta till alla användare så att de som inte upptäckt problemet får reda på det? 
Som sagt har jag kunder som fått betalningspåminnelser utan att vi först förstått vad det berott på, finns nog många fler som har samma problem utan att de vet om det själva. 
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,898 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Johanna! 

Precis som du skriver Johanna så finns det kunder som har drabbats av problemet men som ännu inte vet om det. 

Vårt mål är självklart att få fram vilka kunder som är drabbade och sedan, på lämpligaste sätt, kontakta dessa. 

/Lovisa 
Foto på Johanna-REDO

Johanna-REDO

  • 160 poäng 100 badge 2x thumb
Hur går det med att lösa ärendet? Senast idag hade jag två betalningar där den ena inte kom med på grund av att det var samma leverantör och samma belopp. 
Foto på carina52

carina52

  • 168 poäng 100 badge 2x thumb
För några veckor sedan pratade jag med någon hos er som förklarade att ni har en portal mellan er och Handelsbanken och det är där problemet ligger. Så varken Visma eller Handelsbanken äger s.a.s. problemet. Det är ju synd om oss användare. Nu undrar jag återigen vem vi ska vända oss till när detta problem inte åtgärdas? Vore tacksam för svar på detta.

Mvh Carina Andersson
Ser att du inte fått någon respons Carina. Och problemet bara fortsätter...
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,898 poäng 20k badge 2x thumb
Hej allihopa!

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för sen uppdatering.

Vi jobbar på att lösa det här problemet och planen just nu är att få en lösning på plats som den 16:e December. Det innebär att leverantörsfakturor som skapas från och med den 17:e December ska fungera att skicka till banken även om de är på samma belopp, till samma leverantör med samma förfallodatum. 

Det vi då kommer validera på är:
Belopp
Leverantör
Förfallodatum
OCR/fakturanummer

Jag kommer självklart återkomma när det närmar sig :)

Ha en fin måndag!

/Lovisa
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,898 poäng 20k badge 2x thumb
Hej igen!

Vi har tyvärr stött på oväntade problem gällande lösningen för stoppade betalningar. Detta innebär att vi inte kommer ha en lösning på plats den 16:e December.

Vårt mål är att ha en fullständig lösning på plats den 19:e December. Det innebär att leverantörsfakturor som skapas från och med den 20:e December ska fungera att skicka till banken även om de är på samma belopp, till samma leverantör med samma förfallodatum. 

Jag vill återigen passa på att be om ursäkt för de problem detta fel orsakat er.

Jag återkommer självklart här i tråden när det närmar sig. 

/Lovisa
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,898 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej allihopa! 

Vi har nu fått en lösning på plats för detta problem.

Detta innebär att leverantörsfakturor ni skapar från och med nu ska fungera att skicka till banken även om de är på samma belopp, till samma leverantör med samma förfallodatum.

Det vi nu validerar på är:
Belopp
Leverantör
Förfallodatum
OCR/fakturanummer

Ha en fin onsdag!

/Lovisa
Foto på Per

Per

  • 270 poäng 250 badge 2x thumb
Två månader utan svar?
Jag upplever att Visma inte längre automatiskt kan koppla ihop leverantörsfaktura med rätt betalning, jag måste själv manuellt matcha rätt betlaning med rätt faktura så fort det är samma belopp. Jag upplevde inte att det var så innan allt strul med kopplingarna började...går det att få någon respons på detta.
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 19,584 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Per! 

Först skulle jag vilja kolla med dig om du använder dig av OCR, alltså att du har ett OCR-avtal på banken? Det ger bättre möjlighet för programmet att hitta rätt faktura att matcha mot. Då tittar programmet på betaldatum, OCR/referens och belopp. För att programmet ska kunna matcha så ska betaldatumet vara inom +/- 5 dagar från förfallodatum. 

Kontrollera gärna detta och återkoppla om det fortfarande inte fungerar bra. 

/Nellie 
Foto på Per

Per

  • 270 poäng 250 badge 2x thumb
Ja, vi har OCR-avtal. 
Det är ju tydligt att det är något som hänt. Precis som när bankkopplingen slutade att fungera i höstas. Jag fick inte alls koppla så många fakturor innan strulet. Det verkar ju definitivt ha med varandra att göra.
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 19,584 poäng 10k badge 2x thumb
Tack för svar. Vi kommer ta kontakt med dig på telefon för att reda ut vad som har hänt! 

/Nellie 
Foto på Per

Per

  • 270 poäng 250 badge 2x thumb

Hej igen, 

jag har nu haft kontakt i omgångar men inte lyckats reda ut om systemets matchning blivit sämre eller inte.

Svaret har varit att systemet måste vara säkert. Och det håller jag med om, men det verkar som om system är svårtövertalat. Min fråga är därför så här utifrån ett aktuellt exempel för mig:

Jag har lagt in leverantörsfakturor för betalning enligt,

Företag A, förfallodatum 26 mars, belopp X.

Företag B, förfallodatum 2 april, belopp X (samma belopp).

När A är betald får jag ingen matchning utan jag måste manuellt göra det även om det enda som är samma är beloppet. 

Min enda fråga är - ska det vara så? Att även om beloppet är det enda som är lika är beloppet (med en faktura som ännu inte förfallit) så kan systemet inte matcha.

Jag skriver för att jag, som sagt, upplever att det blivit en försämring efter bankkopplingsproblematiken i höstas. Jag upplever inte att jag matchade lika mycket själv tidigare. Och det känns som om detta är något Visma borde kunna testa eller svara på själva utifrån mitt exempel. Inte behöva kolla hur det ser ut i mitt system eller ringa. 

 

 

Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,742 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Per!

Som min kollega Lovisa nämner kikar programmet på ett par olika faktorer vad det gäller matchning av betalning och fakturor: 

Belopp
Leverantör
Förfallodatum
OCR/fakturanummer

Jag har kikat med vår utvecklingsavdelning men det är inget som har försämrats i matchningen av betalning av fakturor. Vi arbetar hela tiden för att funktionen ska bli bättre och bättre. Men det är precis som du säger - i dagsläget är det inte alltid som programmet "lyckas" hitta rätt faktura när det gäller att matcha en betalning - och det har då att göra med ovan parametrar och att programmet inte är helt säker på att det faktiskt är just den betalningen som ska matchas mot en specifik faktura. I de lägen som programmet inte är helt hundra så kommer det således inte visas ett förslag på matchning - hade den visat "chansningar" så hade vi antagligen stått inför en hel del felmatchningar vilket vi inte vill. 

Som sagt - vi jobbar för att den ska bli ännu bättre och jag tar dina synpunkter med mig. 

Ha det fint!

/Moa

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.