Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sivlai
MEDLEM

Hur hanteras självfakturering?

Hos mina kunder börjar det bli mer och mer vanligt med självfakturering, t ex att de tidsrapporterar till en kund, som i sin tur då producerar en faktura utifrån det. Eller på ett friskvårdscenter som köper massagetid till ett fast pris. De producerar fakturor utifrån hur många som beställt massage ett visst datum. Hittills har detta inte varit något problem då det inte varit så stora volymer, men det kan ju öka mer och mer. Jag undrar bara om det finns fler som råkat ut för detta och hur har ni löst det? Min tanke var först att lägga in dessa i reskontrat, men då har man ju förlorat meningen med självfaktureringen? Jag har lagt upp ett eget kundfordran konto för dessa och bokar bort betalningarna manuellt, men om det blir mängder blir det svårt att hålla isär! Tacksam för tips!

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Laila,

Det finns ett par olika lösningar du skulle kunna titta på här. Jag ser att du har Byråstöd och skulle då kunna ha olika samarbeten med din/dina kunder i några av våra samarbetstjänster.

Ett samarbete i Visma eEkonomi skulle innebära att både du och kunden är inne och arbetar i samma program. Kunden kan då göra sina Kundfakturor och du hanterar t ex Leverantörsfakturor och Momsredovisningen. Inga fakturor plockas ur programmet, utan du hanterar hela kundens företag inne i programmet och kan på enkla sätt rådgöra kunden i olika frågor.

Ett samarbete i Visma Webbfakturering, kunden skapar då sina Kundfakturor och ni bestämmer själva vem som hanterar betalningarna. Efter att kunden skapat sina fakturor så skickas de över till dig automatiskt och så snart du öppnar Administration på denna kunden så läses fakturorna in och även Artikel och Kundregistret uppdateras.

Ett samarbete i Visma Kundfaktura. I detta fallet har kunden Visma Fakturering eller Visma Administration, skapar sina egna fakturor och funktionen är efter det likadan som i Webbfakturering.

Hoppas detta besvarar din frågeställning.

/Victor
sivlai
MEDLEM

Nja, jag tror inte att jag uttryckte mig riktigt klart så att du förstod mig. Detta gäller alltså kunder till mina kunder som jag bokför åt. En av dessa kunder har Visma fakturering och jag importerar alla hennes fakturor till mig. Det är jättebra, jag går bara igenom fakturorna litegrand innan jag journalför dem. Men hon har i sin tur kunder som nu har börjat med självfakturering, det är dessa som köper massagetider. Hur löser jag det med dessa fakturor om det blir väldigt många? Lägger jag in dessa i reskontrat, så försvinner hela vitsen (tidsbesparingen) med självfakturering.

En annan kund som jag också bokför åt, registrerar all sin tid hos sin kund och får utifrån det, en självfaktura. Men han har inte så många fakturor, så dem kan jag lägga in i reskontrat för att på så sätt kunna pricka betalningar, skriva ut lista på kundfordringar m m.

På den första kunden vet jag inte riktigt hur jag löser det hela på bästa sätt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
På något sätt behöver du få in dem i bokföringen och lägga tid på att lösa det. I Visma Fakturering kan din kund inte bokföra själv utan behöver lägga in det som en kundfaktura om du ska få över informationen till dig när du importerar uppgifterna. Om du hjälper din kund med att bokföra de här självfakturorna kan du göra det via en manuell verifikation och använda konto 1518 för att särskilja kundfordringarna du har i reskontran mot de som du bokför manuellt. Självfakturan är sedan ditt underlag till verifikationen.

Oavsett vilket alternativ du väljer behöver du lägga ner tid på det, men kanske går det snabbare att bokföra manuellt iaf?

Jo det är nog det jag också kommit fram till och är det inte så många, går det ju bra. Men börjar det bli mängder så blir det svårt att pricka betalningar, så då får man väl återgå till det gamla goda sättet att fakturera.

Det man undrar över är hur andra löst detta, som kanske har väldigt många "självfakturor". Helt klart är ju att det börjar bli mer och mer vanligt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi hoppas att fler användare vill berätta om sina arbetssätt gällande självfakturor.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Laila, självfakturering och avräkningar diskuteras i en annan tråd här på forumet. Gå gärna in här och kika: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/5aj6oc6uj5ab6