Sjukavdrag först efter karensavdrag - Lön 600

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Enligt vårt kollektivavtal ska vi först göra ett karensavdrag på 20% av veckoarbetstiden, för en heltidsanställd blir detta 8 timmar, därefter ska det göras avdrag på 20% (dvs skillnaden mellan sjuklön och sjukavdrag) När jag testade att lägga in en sjukdag i januari blir det både karensavdrag, sjukavdrag och sjuklön, vilket då är felaktigt. Dessutom blir beräkningen av karensavdraget fel för oss, ska inte vara 20% av sjuklönen utan 20% av genomsnittlig veckoarbetstid.
Är det bara vi som har detta i vårt avtal eller är det fler som har samma problem? Och hur kan man lösa detta?
Foto på Jenny

Jenny

• 5,336 poäng 5k badge 2x thumb
  • frustrerad

Publicerades för 4 månader sedan

• 0
  • 2
Foto på ml

ml

• 110 poäng 100 badge 2x thumb

Officiellt svar fårn Visma i forumtråden https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/karensavdrag

Hej!

Bra att ni lyfter frågan, vi jobbar just nu med att anpassa våra löneprogram enligt den nya sjuklönelagen som regeringen spikat.

Eftersom inte alla avtal har skrivits om, kommer du kunna hantera både karensdag som det är idag och de nya reglerna för karensavdrag i version 2019.0. Om ditt företag inte följer något kollektivavtal och vill följa sjuklönelagen ska du använda karensavdragsmetoden för sjukfrånvaro som börjar efter den 1 januari 2019. Vi kommer berätta mer i versionsnyheterna till version 2019.0 hur du gör.

Karensdagen ersätts med ett karensavdrag från 1 januari

Från och med den 1 januari 2019 kommer en ny hantering av sjukfrånvaro för dag 1-14 i en sjukperiod. Det är är en förändring i sjuklönelagen med ändrade beräkningar för sjuklön och karensavdrag för de anställda. Det innebär att du ska betala ut sjuklön från dag 1 och istället för tidigare karensdag gör du ett karensavdrag. Karensavdraget ska vara 20% av sjuklönen per vecka men får inte överstiga sjuklönen för sjukperioden

Anledningen till förändringen är att göra det mer rättvist för de som arbetar olika långa arbetsdagar.

De nya reglerna träder i kraft den 1 januari 2019 med vissa övergångsregler. Reglerna ska gälla nya sjuklöneperioder som inleds från och med 2019-01-01.

Läs mer på Försäkringskassans sida Karensdagen ersätts av ett karensavdrag »
(Redigerad)
Foto på Jenny

Jenny

• 5,224 poäng 5k badge 2x thumb
Betyder detta att det kommer komma ytterligare förändringar, har nu 2019.01 och det funkar ju inte nu för oss. Behöver ju att det här fungerar inför lönekörningen i februari.
Foto på ml

ml

Svaret jag lämnade dig klippte jag ut från tidigare frågeställningar. Jag har också reagerat och tänkt på samma sätt som du men när det ändras i sjuklönelagen att sjuklön betalas ut från dag 1 blir beräkningarna som i Visma och avdraget för karens blir 20% av den 80%iga sjuklönen per vecka. Det finns en lathund om karensavdrag på Vismasupporten som nog kan hjälpa dig.
Foto på Jenny

Jenny

Har kollat på lathunden och där görs beräkningarna helt fel mot vårt kollektivavtal, hoppas på hjälp av supporten om hur jag ska lösa detta...
Foto på ml

ml

Berätta gärna hur det gått när du pratat med supporten. Är lite nyfiken på vilket kollektivavtal du har?
Foto på Maria

Maria

• 136 poäng 100 badge 2x thumb
Jag var i kontakt med supporten om detta och de gör inte om lönearterna förrän avtalen är klara. I det avtalet vi följer - Handels har man en övergångsperiod fram till 1 april.
Foto på Jenny

Jenny

ml: supporten tipsade först om att ändra löneart 3103, men konstaterade sedan att det inte gick att ändra karensavdrag eftersom den var låst då den inte får vara större än vad sjuklönen är för sjukperioden. 
Vi går efter I-avtalet IKEM som arbetsgivarorganisation. 
Foto på Jenny

Jenny

Maria: hoppas verkligen att det kommer alternativa lönearter, just nu var jag enligt supporten tvungen att lägga in allt manuellt. (?!?) Det är ju inte hållbart att ha ett lönesystem som inte han göra automatiska sjukavdrag, så om det inte löser sig så kommer jag bli tvungen att byta system. 
Foto på Maria

Maria

• 136 poäng 100 badge 2x thumb
Jenny: Jag räknar med att supporten ser till så att någon löser detta till nästa lönekörning. Tyvärr hade jag svårt att få dem att förstå att lönearterna behöver uppdateras. Avtalen verkar dessutom vara helt klara så det är bara att sätta igång. Det finns redan lönearter för Detaljhandelsavtalet i systemet så jag hoppas att dessa kommer att uppdateras. Att ändra och göra manuella beräkningar verkar inte seriöst.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 91,196 poäng 50k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!

Efter att reglerna gällande sjuklön har ändrats har det kommit många olika sätt att se på beräkningen beroende på kollektivavtal. Branschföreningen för löneprogramleverantörer (SRF) har tagit fram en standard för beräkningarna och det är dem vi följer.

I Visma Lön har vi idag ett ospecificerat avtal och två specificerade.
För det ospecificerade avtalet har vi valt att lägga in standardformeln som gör att beräkningen blir korrekt för de flesta avtalen.

I stora drag finns det två sätt att se på karensavdrag:
  1. Karensavdrag som är 20% av sjuklönen för en vecka. Du får sjuklön från dag 1 i din sjukperiod.
  2. Karensperiod - Vilket innebär att 20% av din genomsnittliga veckoarbetstid är din karenstid. När du blir sjuk så får du ingen lön alls under denna tiden.

Vad detta innebär i praktiken
Exempel:
En anställd jobbar 8 timmar/dag - 40 timmar/veckan
Månadslön 30 000
Sjuk i två dagar, dvs 16 timmar totalt

Summan av detta är i stort sett detsamma, det kan slå på något öre
Karensavdraget som görs minskar alltid sjuklönen och karensavdraget får aldrig bli högre än vad sjuklönen för sjukperioden är.

Vi kommer utöka hjälpavsnitten med info om hur beräkningarna ser ut och självklart se över hanteringen i löneprogrammet.
Foto på Jenny

Jenny

Tack för ett bra svar och ett tydligt exempel Anna!
Jag hoppas då att det kommer finnas möjlighet att välja mellan beräkning enligt karensavdrag eller karensperiod i löneprogrammet så att det bli tydligt för alla anställda med tanke på vad som är angivet i kollektivavtal.
Foto på Lisa

Lisa

• 688 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Anna, hur gör den när man är bara sjuk en dag (8h vilket är 20% av veckoarbetstiden?). Menar du att man ska ha sjuklön den dagen?
Foto på Kristina Gunnarsson

Kristina Gunnarsson, Moderator

• 2,908 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Lisa,

Med det nya regelverket kommer alla arbetstagare få sjuklön från den första frånvarotimmen men därutöver ett karensavdrag motsvarande 20% av en genomsnittlig veckoersättning i sjuklön. 

Karensavdraget som görs minskar alltid sjuklönen och karensavdraget får aldrig bli högre än vad sjuklönen för sjukperioden är.

/Kristina
Foto på Anitha

Anitha

• 1,542 poäng 1k badge 2x thumb
Enkelt uttryckt;

1. Man drar av för de timmar den anställde totalt varit sjuk.(100 % av timlönen)
2. Man ger sjuklön för de timmar den anställde totalt varit sjuk. (80 % av timlönen)
3. Och sedan tar man tillbaka sjuklönen för de timmar (max 20 % av veckoarbetstiden) som hör till karensavdraget 

T.ex
Månadslön 30 000
Veckoarbetstid 40 Tim
Sjukfrånvaro 16 tim

1. Sjukavdrag: 16 tim * 173,08 =>    -2 769,28
2. Sjuklön : 16 tim * 138,46 =>           2 215,36
3. Karensavdrag  8 tim * 138,46 =>  -1 107,68
(Redigerad)
Foto på Sofie

Sofie

• 1,010 poäng 1k badge 2x thumb
Jag får också om jag lägger in sjuk 1 dag. För oss med 40 timmars arbetsvecka (8 timmar per dag)
3103 Karensavdrag
3107 Sjukavdrag
3157 Sjuklön

Karensavdrag och sjuklön tar dock ut varandra så då är det sjukavdraget som är 8 tim * x kr som korrigerar bruttolönen-
Det ser rörigt ut men utfallet är samma som tidigare karensdag (om man var sjuk en hel dag).

Det ser dock väldigt rörigt ut när någon blir sjuk under dagen och karensavdraget beräknas över fler dagar. Inte helt solklart men utfallet verkar bli rätt när jag räknar.

Måste man ha en löneart sjuklön? Det går inte att ha bara sjukavdrag?

Foto på Jenny

Jenny

• 5,294 poäng 5k badge 2x thumb
Tycker oxå att det blir rörigt, och är inte så det ska beräknas enligt vårt kollektivavtal.

Vet att beräkningen på de fall jag kar kontrollerat nu blir korrekt +/- några ören, men jag vill ha möjligheten att göra beräkningen som den är satt via vårt kollektivavtal. 

Foto på susanne

susanne

• 100 poäng 100 badge 2x thumb
Det är trist att sitta och lägga in allt manuellt, vi har I-Avtalet (IKEM) tycker uträkningen i lönespecen blir rörig och jag kan inte förklara det ordentligt för personalen. Hoppas detta ändras snart, annars får vi nog se oss om efter nytt program.
Foto på Anitha

Anitha

• 1,522 poäng 1k badge 2x thumb
Om du gör "Avdrag efter karens" enligt vad som står i avtalet med 20 % så kommer inte sjuklönekostnaden med på arbetsgivardeklarationen. Det finns inte då någon löneart "sjuklön", utan sjuklönen ligger inbakad i månadslönen och då kan inte löneprogrammet känna av det.
Foto på Jenny

Jenny

• 5,294 poäng 5k badge 2x thumb
Tack för den inputen Anitha, har inte tänkt på det i aspekten med arbetsgivardeklarationen men det är så klart viktigt att man har med det.
Det här forumet är många gånger mycket bättre på att ge tips, tankar och råd än supporten. Tack!
Foto på catarina ScF

catarina ScF

• 1,858 poäng 1k badge 2x thumb
IMG-avtalet som vi tillhör är precis samma som ert I-Avtalet.
Har kontrollräknat och det verkar stämma i slutändan men trist att behöva förklara för arbetarna. De tycker det är tillräckligt svårt ändå...!
Foto på Sofie

Sofie

Vårt avtal ser precis likadant ut så det känns lite tråkigt att det inte går att lägga in det så :(

Foto på catarina ScF

catarina ScF

• 1,858 poäng 1k badge 2x thumb
Samma här, vi har IMG-avtalet.
Foto på susanne

susanne

Jag har en anställd som varit borta en vecka i december och en vecka i januari. Som programmet räknar diffar det på 1366,14 kr till personens fördel. Jag räknar enligt vårt kollektivavtal manuellt och då blir det samma uträkning som i december. Hur löser ni andra det?
Foto på Jenny

Jenny

Vi har också I-avtalet, har kontrollräknat på de som har haft sjukfrånvaro och de stämmer alla. 
Foto på susanne

susanne

Stämmer det i Visma enl uträkning från IKEM? Jag får inte det till att stämma :-(
Foto på susanne

susanne

När jag kollar på en som bara har en dags sjukdom ger det enl löneprogrammet ett avdrag på 93,03 kr i karensavdrag. Denna person har en månadslön på cirka 27000 kr. Det kan väl inte vara möjligt?
Foto på Jenny

Jenny

Låter jättekonstigt, för mig blir det helt annorlunda.

Med en grundlön på 27000 ger det i Visma (heltidsanställd 40t/v):
3103: -996,92
3107: -1246,16
3157: +996,96

Beräkningar enligt IKEM:
324000/2080 (Månadslön*12)/(52*veckoarbetstiden) * 8 timmar= 1246,15

Diff på 3 öre med andra ord.

(Redigerad)
Foto på susanne

susanne

Då är det någon bugg eller nåt hos mig, undrar om det gjordes någon annan inställning när jag pratade med supporten?
3103: +154,77
3107:-2476,32
3157: +1980,96
Foto på Jenny

Jenny

Ser ju jättekonstigt ut - karensavdraget kan väl omöjligt bli positivt?
Jag hade tagit det med supporten. 
Och kollat att inställningen på lönearterna är rätt.
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,396 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Susanne!

Här kan du läsa mer om beräkningen görs i programmet.
Karensavdraget görs enligt följande (detta har ni ju iofs redan läst längre upp, men skriver igen) 

0,2*(0,8*((MånadslönEfterLöneväxling+RörligLönGenomsnittMånad*12/52)))

Sjukavdrag 100% 
(MånadslönEfterLöneväxling*12)/(52*Veckoarbetstid)

Sjuklön dag 1-14 80% 
0,8*((MånadslönEfterLöneväxling*12)/(52*Veckoarbetstid))

Beräkning för sjuklön och sjukavdrag är samma som tidigare, med skillnaden att det beräknas redan från första dagen.

Om du tycker något inte stämmer är det bäst att kontakta vår support, kan vara andra justeringar som smugit sig in som gjort att något blivit fel.

Ha  det gott! 
Foto på Marika

Marika

• 82 poäng 75 badge 2x thumb

Hej Sofia,

Är lite konfunderad över att du ovan skrivit att sjuklön och sjukavdrag beräknas redan från första dagen. Har precis pratat med Svensk handel (har detaljhandelsavtalet) och enl. dem är karensperioden för sig, därefter räknar man sjuklön.

Kopierad text från Svensk handel, sid 1 Karensavdrag ersätter karensdag:

"Beräkning av karensperiod

Då en arbetstagare är frånvarande från arbetet på grund av sjukdom inleds sjuklöneperioden med en karensperiod under vilken sjuklön inte betalas. Karensperiodens längd beräknas som 20 % av i förväg överenskommen aktuell genomsnittlig arbetstid per vecka."

Längre fram på sidan 6, Detaljhandelsavtalet §15 Mom 4 står det:

"Under karensperioden betalas inte sjuklön."

Enl Svensk handel och Detaljhandelsavtlet så kan man övergå till att tillämpa nya regeln senast den 1 april 2019, så jag kör på karensdag tills Visma fått ordning på uträkningen. Som ett lite tips bara :)

Mvh Marika

Foto på Maria

Maria

• 146 poäng 100 badge 2x thumb
Hej Marika,
Jag har kommit fram till samma sak som du, jag väntar också på att Visma får ordning på uträkningen till den 1 april :)

Mvh Maria
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 91,184 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!
Vi kommer med en version som hjälper till att beräkna karensavdraget även för detaljhandelsavtalet. Såhär står det i versionsnyheterna version 2019.01 »
I Detaljhandelsavtalet ersätts karensdag vid sjukfrånvaro med en ny regel om karensperiod. Företag som är bundna till Detaljhandelsavtalet ska börja tillämpa den nya regeln senast den 1 april 2019. Under övergångsperioden kan reglerna om karensdag tillämpas. Det innebär att du kan fortsätta använda de lönearter och snabbval som finns för sjukfrånvaro i programmet till och med 31 mars 2019. I version 2019.0 finns ingen anpassning till detta, men programmet kommer att anpassas till de nya reglerna i god tid innan den 1 april 2019.

/Anna
Foto på Anitha

Anitha

• 1,522 poäng 1k badge 2x thumb
Har inte en parentes hamnat på fel ställe här????
Karensavdrag:
0,2*(0,8*((MånadslönEfterLöneväxling+RörligLönGenomsnittMånad*12/52)))

Om jag räknar efter denna formel med en månadslön på 25 000:- och rörlig lön per månad 1 000:- så blir karensavdraget 4 036,92. Det borde väl bli 960:- (OBS vid lönekörning blir det rätt. Det är formeln i hjälptexterna som är felskriven)

Ska inte karensavdraget vara 20% av sjuklönen för en vecka?
I formeln för sjuklönen är inte rörliga lönen inräknad men ändå tas den rörliga delen tillbaka vid karensavdraget???
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,268 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Anitha,

I den skrivna hjälpen för karensavdraget har en parentes hamnat på fel ställe precis som du skriver. 
Detta har jag rapporterat så att det uppdateras snabbast möjligt.
Tack för att du uppmärksammade det.

Tittar du däremot under Lönearbete - Lönearter och söker fram löneart 3103 - kollar på flik 3 Egna inställningar  - fältet ute till höger Beskrivning så står det rätt.
Vilket är: 
0,2*(0,8*((MånadslönEfterLöneväxling+RörligLönGenomsnittMånad)*12/52))

Gällande skillnaden i beräkningsformlerna för karensavdraget och sjuklönen. Där karensavdraget tar med den rörliga lönen för en genomsnittlig månad men du inte ser det i sjuklönen så är det så här.
Karensavdraget ska för de flesta avtal vara 20% av sjuklönen för en genomsnittlig arbetsvecka inklusive rörliga delar däremot vill man inte alltid ta med den rörliga sjuklönen på de dagar man har jour med mera.
Vill man ändå ha det så har vi många kunder som har skapat sig egna lönearter (Sjuklön rörlig del) för detta, alternativt lagt till den rörliga delen i beräkningsformeln för sjuklönen istället.

Är det så ni vill ha det så återkom så hjälper vi er skapa dessa beräkningsformler.

Ha en fin dag!
/Cecilia
Foto på Sofie

Sofie

Inser nu att den räknar ju lite fel om karenstimmarna går över månadsbrytet. Har en person som var sjuk 3,5 tim sista januari och sen 6 tim den 1 febr ,  8 tim den 4 feb. Hon har en veckoarbetstid på 30 timmar. Karensavdraget beräknas nu bara på de första 3,5 timmarna?
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 4,944 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Sofie,

När en anställd blir sjuk del av dag på den sista dagen i en avvikelseperiod och sedan fortsätter vara sjuk i den nya perioden så fick man tidigare hantera detta genom att lägga in lönearten för karensavdrag manuellt på det nya lönebeskedet för att få med hela karensavdraget för sjukperioden.

Detta är rättat i version 2019.1 som vi släppte idag. Om du installerar den nya versionen så behöver du inte längre tänka på detta utan när du nu lägger in sjuk med snabbvalet på nya avvikelseperioden kommer karensavdraget för sjukperioden att justeras upp till ett korrekt avdrag per automatik.

Ha en fin dag!
/Theodor